|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har haft min bil inne för felkoder för inactive self lever susp. ..men dom nollade bara och sen kom det inte upp mer. Och dom hade bilen några dagar för att kolla så allt funka. Och det gjorde det. Hämtade bilens i torsdags. Och nu i lördags kom det igen. Tänkte på att mitt batteri inte är tipp topp. Så har satt i ett nytt nu. men ingen skillnad. När man nollar, är de det klassiska att ta bort plus polen i 15 min?? Jag har luftfjädring runt om hela bilen men tycker att bilen verkar lyfta lite extra bak. Brummar vid båda bakhjulen när bilen är igång. Antar att det "pumpar" då? sen blev jag helt jävla vansinnig på säkringarna för att det stod på tyska! svensk såld bil ju! Känns konstigt. Sen dom i hands facket blev jag fan inte klok på hur man ska kunna kolla ordentligt. fick ju knappt plats med handen. Jag har sökt runt men hittar ingen riktigt bra felsöknings guide så att säga på svenska! Någon som skulle kunna ge lite enkla tips kanske? kan jag släppa luften bak så att bilen får prova att ställa in sig på nytt? Kanske någon som vet vilka exakta säkringar man ska kolla och vilka relän som gör vad. Kanske är dumma frågor men känner mig lite vilse just nu med detta. Har mekat bilar förr men inte nåt med luftfjädring. Mvh | |
|
Luftfjädringen i X5 E53 är ganska enkel, men den tycks strula en hel del i vårt klimat -- och det kostar pengar att lämna in på verkstad. Felkoderna kan du inte nolla själv, det hjälper inte att lyfta av batteripolerna. Man behöver ett program, typ INPA eller liknande för att gå in och initiera nivåregleringen. Själva systemet består av två gummibälgar vid varje axel (jag har bara bak), en kompressor (under reservhjulet) och sesorer vid varje hjul (jag har två bak), samt en kontrollbox (också under reservhjulet). Sensorerna trasslar ofta, gillar inte salt och vinterslask. Jag gissar personligen att det är någon sensor som behöver bytas på din bil. Det händer att det läcker in vatten till reservhjulsbaljan, antingen via soltaket eller via tanklocksluckan - och gör det det, då ligger elektroniken till nivåregleringen illa till -- den sitter ju nämligen otroligt nog lågt i baljan. Själva styrboxen är inte såååå dy (kring 2000 - 25000 har jag för mig), sensorerna kring 2000 styck. Kompressorn är dyr, men den går i princip aldrig sönder vad jag förstår. Tyvärr är det inte mycket du kan göra själv åt detta problem, inte utan en laptop med rätt programvara i varje fall (för att initiera om systemet och rensa felkoder). |
|
|
Hej Lasse tror du om detta paketet? Länk Mvh |
|
|
Hejsan på er! Har exakt samma problem. Men bilen är densamma i nivån fast mer "stötig". Vid service nyss bad jag GW engineering kika på "Selflevel susp inac". Via hans program kunde han sänka resp höja bilen men ej släcka koden. (var släckt i 2 v men kom tillbaka - Något mellanläge talade han om) Det som måste bytas är något för 10 lakan. :/ Men allt funkar men styrenheten vill inte jobba. Det sjuka är att jag backa in i lös snö innan jul och direkt plingade felkoden upp. men verkar vara ett problem fler har med denna felkod. hm.. Måste fråga han ang sensorerna. |
|
|
På min bil så verkar det absolut ha varit is och slask på nivå sensorerna. Så fort det försvan och jag nolla bort felkoden har det inte kommit upp igen. BMW X5 bilen som inte klarar svensk vinter! ;P Mvh "Betänk vad du säger, när och till vem." |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ffa inte en vinterutrustad M54. Har rattvärme, uppvärmda spolarmunstycken och värme i bakstolarna men om det är under - 14C vågar jag inte köra för då riskar jag en frusen vevhusvent :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Kikade specifikt på kvittot och han har tittat på sensorerna så aa, Jävla osis bara . Hur långt har din gått? |
|
|
Förlåt att jag inte svarade snabbare: jag tror paketet är okej, gissar att det är samma som jag skaffade. Jag har två olika paket, dels ett med INPA och dels ett med Carsoft. Carsoft kräver ett särskilt "interface" (en extra svart box) för att fungera. Hoppas det löste sig för er! Systemet är egentligen ganska enkelt, men det trasslar en del i svenskt klimat, och är omhuldat av diverse voodoo-rykte. Har man ett varmt garage och INPA, någon form av förståelse av elektronik, lugn och ro och logiskt tänkande så fixar man det mesta själv. Att lämna in är tyvärr orimligt dyrt i de flesta fall. (åtminstone här i Tokholm) men har man inget varmt garage etc så återstår inget annat än PPP (pisk på pungen) -- att lämna in. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.