|
|
|
|---|---|
|
Håller på att justera ventilspelen på min S50b32 nu under helgen. De behövde justeras på sex ställen. Det gick att lösa relativt smidigt då jag kunde utnyttja de shims så behövdes bytas ut till de vetiler som behövdes justeras. Jag bytte helt enkelt plats med de shimsen som behövde justeras till rätt spel, förutom EN. Jag behöver ett 2,70mm shims. Både S50 och S38 shims passar. Så är det någon här på Ap som har ett 2,70 shims liggandes är jag mkt intresserad. Sänd ett PM isåfall. Mvh /Scnitzermann | |
|
Konstigt, är det ingen som pular med sina M bilar längre? Hur som helst är ventiljusteringen klar. Den lokala bmwhandlaren hade faktiskt en hel låda med olika shims att välja bland. Bytte även de tre packningarna till ventilkåpan. Hon spann som en katt vid provstarten. Vet ej om det är "placebo effekt", men jag tyckte att hon hade en mkt mer stabil tomgång nu! /Scnitzermann |
|
| Gött. Ska göra denna operation i vinter. Hur exakta bladmått körde du med? | |
|
Det är ju bara att köra 0,3 och 0,35 bladmått. Går 0,35 inte in och 0,3 in så är det grönt om man vill nå standardspel på 0,28-0,33mm kall motor. Klart har man 0,28 och 0,33mm bladmått är ju det ännu bättre. Men inte nödvändigt. /Otto |
|
|
Jag gjorde en mer noggrann mätning och använde mig av en bladmåttsats som hade måtten 0,02-0,09 och som hade större steg med 0,10, 0,15 0,20 osv. Sen parade jag ihop tex ett 0,15 med 0,07 för att få 0,22 osv. Jag ville få fram exakta spel och försöka få till spel mitt i toleransen. Justeringen utförs som nämnt med kall motor. Spel Insug 0,18 - 0,23mm Spel Avgas 0,28 - 0,33mm. Passa också på att byta de tre gummi packningarna till kamkåpan(det slarvas med det även om man lämnar in jobbet). Mina vid tändstifthålen var så hårda att man kunde bryta av dem. Anar att det fanns ett litet läckage där som gjorde att den drog tjuvluft, därav den lite oroliga tomgången vid kallstart samt oljekladdet på tändstiftskroppen. /Scnitzermann |
|
|
Ett enkelt och billigt sätt att komma mer exakt med bladmåtten är att köpa en bladmåttssats i tum (tex BILTEMA 29,90 kr) tum mm (ca) 0,002 0,06 0,003 0,08 0,004 0,10 0,005 0,13 0,006 0,15 0,008 0,21 0,010 0,25 0,012 0,30 0,015 0,38 Om du tex parar ihop 0,004 och 0,005 får du 0,23 mm och para du ihop 0 005 och 0,008 får du 0,33 mm Per L |
|
|
Ok, jag ska göra på min e46'a, men det är samma toleranser som på e36 3.2. Dock hittade jag inga tillräckligt noggranna bladmåttset i sverige, köpte dessa; Länk med 0,02 mm steg mellan 0,10 och 0,50 Jag läste nånstans att det blev olika mätvärden om man stog ute i värme eller inne i ett svalt garage.. ?! Jag hade tänkt göra operationen i mitt kallgarage.. som håller ngn plusgrad bara. Bör väl funka fint? /Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.