AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.071

ABS givare bak 750 e38 -95

jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Ngn som har en ABS givare bak till salu (Ny/ att sälja till mig omgående.
Bmw 750 e38 -95
Värt ett försök att byta höger bak eftersom DSC ABS och farthållaren är ur funktion.
Alla lampor börjar lysa när jag börjar köra.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej,

En varning! OM den gammla givaren sitter så pass att du måste borra bort den, så var försiktig då man annars lätt kan skada baksidan på hjullagret mot vilket givaren hämtar sin information.
Jag tyckte jag var försiktig när jag borrade, men åkte på att byta lagret lik förbannat...och det vill jag aldrig göra om!

Den "krans" som givare läser emot är nämligen av plast och tål ingen mekanisk påverlan alls. (sitter på baksidan lagret).

Mvh
Skalman
jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Tack för tipset!. Fick borra ur den och det gick bra. Drog ur sista biten.
Samma fel kvarstår.
Skall in till Bmw och göra en diagnostest.
Antar att ngn felkod måste släckas.
Hoppas i alla fall på det.
den ska släckas när du kommer över 20 km/h
Gör den inte det så kan det vara styrdonet.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Bara att hålla tummarna då!...styrdonet brukar inte vara problem på de tidiga e38 orna, men visst man ska aldrig säg aldrig.
du har inte provat att rulla bilen ?
jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Fick en felkod på inloppsventil höger bak (Styrdonet)
I bland funkar det och i bland inte.
Undrar vad för fel!.
Har du den modellen där man kan skruva av ventilen och byta ut den?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Lurigt det där... jag fick meddelande "inloppsventil höger fram" när givaren höger bak var trasig, inte alltid helt logiskt. :(
Ok?
Hur vet du att den var trasig?
jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Gissade på att höger abs givare var trasig eftersom dsc och farthållaren sattes i ur funktion. Har en såkallad 4 kantig klump 2x2cm på inlloppet bak.
Kan det vara inloppsventilen typ.
När bilen rullar framåt vid ca 10km så tänds abslampan och dscn samt farthållaren ur funktion.
Är det nåt i stil med denna?

Länk


Finns fler bilder när man klickar på länken


Länk

jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Jajemen Delorian.
Den modellen.
Ngt tips om vad för fel det kan vara.
Inloppsventilen för höger bad sitter nog på insidan.
Jag har tyvärr inga tips angående den.
Länk
jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Ngn som vet vilket ohm tal det skall vara på absgivarna.
Och hur man går till väga.
tacksam för er hjälp!.
jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Har mätt upp alla givare som låg på 3.06ohm
Nu lyser även ABS lampan och dsc konstant.
Lutar åt styrmodulen skulle jag tro.
Ngn som vet vart man köper eller lämnar man in den befintliga till Innosund.com.
jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Känns som att jag har tröttnat på min 750.
Ngn som vill köpa en mkt fin 750 som är påkostad en del.
17130mil. 2 ägare i Sverige sen 2005. Uttagen 1998 i Italien.
Nyrenoverad växelåda(25000+moms)Nya tändkablar insugnigsmembram med bäljar. Nya bromsskivor bak +belägg. Nokia hakapelitta dubbdäck 235/65/16 på orginalfälgar. besiktad för 500mil sen anmärkning lambda värdet 1.22 och nu abs systemet.
Säljer bilen för 20000kr . Köper mig en gammal volvo i stället 7eller 9 serien

Lägger ut bilder i under dagen

johanlu
Känner lite samma sak om min e39 tyvärr.
Har en gammal volvo 945 som gått 38 tusen mil och det har inte alls dessa problem.

Frågan är hur mycket ska man hålla på och lägga ut?
jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Bmwn såld.
Billjudet kvar.
se annons


johanlu
jo
33
johanlu

Corvette-70 Prostreet540(8.8liter.739hk 909nm
Länk

johanlu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.