|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Låt säga att bilen är i gott skick och passerar M-test utan anmärkningar hos BMW. Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för denna? Jag kollar nämligen på den och är kluven som fan. Man skulle gärna vilja veta vem som åtgärdat skadorna på bilen. Nuvarande ägare visste enligt egen utsaga inte om att den var krockad. Tack på förhand. | |
| Man kanske ska tänka som så att man inte ska gynna denna typ av fifflare oavsett skick/pris på bilen... | |
| Jag delar din uppfattning helt. Nuvarande ägare kan jag nästan svära på har köpt den i ovetskap, däremot Netbil ska vi ju inte börja snacka om. Ett jävla sätt att inge förtroende i egenskap av bilfirma och förmedla bil utan att meddela om krockskadat fordon. Men åter till kärnfrågan, vad är bilen värd i pengar förutsatt att den är i gott skick? | |
| OskarA. För att veta om den är i gott skick måste större delen av bilen plockas isär. Den ser ju fin ut på bild men hur är det med det som du inte ser? Osäkerhetsfaktorn är 100 av 100 i detta fall. | |
| Enligt bildena fran da bilen var krockad sag det ut att vara plat skador. Tror faktiskt att det finns ganska manga andra dyra bilar som har varit inne for plat skador som har blivit hur bra som helst lagade. Vet dock inte hur denna ar lagad. En av anledningen till att man skicka over baltikum ar ju att arbetskraften ar lite billigare dar an har. Visst finns skojare dar sa val som har men att saga att bilen e totalt skit etc etc ar bara dumt i tycker jag. Kolla upp den noga da du vet att den har blivigt lagad och om det verkar bra sa kop. Priset var ju bra pa den. | |
| Oskar vill nog få satt ett pris på sin bil!!!!!!! | |
| Tycker inte den såg farligt skadad ut . I Sverige lagas ju alla bilar upp till 80% av värdet . Sett mycke värre krockade bilar lagar här .. | |
|
Jo set ganska omfattande skador som reparerats här och inte precis seriöst av en del företag som köpt loss bilar av försäkrings bolagen. Och dom bilarna är det ingen som pratar om ,finns bra många på våra vägar som skulle varit skrot. |
|
|
Den verkar ju vara såld nu är borta från blocket. Hoppas att nya ägaren vet om skadorna sen är den säkert lagad bra. Men kan vara kul att veta för köparen innan man betalar 250k för en bil. För rostskyddet är ju aldrig de samma om galvet spruckit på t.ex baksärmen om dom inte byttit skärmar. Men är de lagad ordentligt så är nog de mesta nytt. |
|
| Bilen är inte såld, således har jag inte köpt den. Annonsen är borta för att han är iväg på semester och den kommer läggas ut igen på måndag. Jag meddelade honom att jag köper den förutsatt att inget dök upp hos Förenade bil vid chassinr kontroll. Sen ringde jag och meddelade honom om historiken på bilen. Dvs krocken i USA osv vilket han inte kände till och på den punkten tror jag på honom. Jag var tydlig med att jag skulle slå den hos BMW då jag hade tillgång till hans chassinr direkt eftersom att jag jobbar på försäkringsbolag och det hade han absolut inget emot. Så det verkar som att netbil med största sannolikhet har förmedlat bilen till honom utan hans vetskap om tidigare historik. Jag blev genuint intresserad för att nuvarande ägare är dansk och att han skulle flytta tillbaka till danmark varpå skatten på bilen blir enorm. Så det låga priset kändes för bra, men med bakgrunden beträffande flytt och liknande tolkade jag det som att han desperat bara ville bli av med den. Med den nya vetskapen känns det dock som att det är en jävligt osäker affär och inte alls den jag letade efter. För rätt pengar skulle det fortfarande kunna vara intressant men då ska prislappen ner rejält. Förenade bil hade haft den inne för problem i växellådan, (osäker på felet, något med backslag?) och detta trodde de var ett fel föranlett utav dålig reparation utav bilen efter kraschen. Som tidigare nämt så är jag ute efter ett rimligt marknadspris efter omständigheterna, vore tacksam för detta. Utifrån bilderna att döma tycker jag ju också att chassiet ser skevt ut. Tänker främst på att den är rejält mosad både vänster bak och höger bak. Man ser ju att bakluckan inte lineär upp för fem öre, går detta att rikta på ett bra sätt? Tack på förhand! | |
| Att man ens kan fundera på att köpa en krockad bil? Ingen här kan sätta ett säkert pris på den då ingen vet dem exakta skadorna vid krocken, vem som lagat den och om det är seriöst gjort. Och att lägga 234,900 på en sådan bil när man kan köpa en m3 med bra historik runt 8000 mil och lägga till 30-40,000 kr, är man för snål för detta eller plånboken ej räcker till då kan jag tycka att man kanske inte ska åka m3! Min åsikt. | |
| william, med respekt för din åsikt ber jag dig läsa ovanstående igen. Jag är ute efter en värdering baserat på vad som nu är känt beträffande objektet. Jag har full förståelse för att det är i det närmsta omöjligt att göra träffsäkert utan att kunna gå igenom bilen grundligt. Men jag har sagt premisserna, dvs om den går igenom m test med bra resultat, vad skulle vara ett rimligt pris med tanke på historiken. Dvs priset på 234k skulle jag aldrig köpa den för efter vad som kommit till ytan utan jag vill veta vad som är rimligt att ge för den med tanke på omständigheterna. | |
| Märkligt sammanträffande att den som "köpt" bilen av Netbil bor i porten bredvid förra ägaren..=) | |
|
Utöver att det är helt omöjligt att avgöra hur illa reparationerna kan har varit utförda så följer ju ryktet med bilen även till nästa försäljning vilket givetvis också drar ner ett pris. Är det överhuvudtaget möjligt att kontrollera krockdeformationszoner, airbagar, elektronik, rostskydd osv osv osv utan att plocka isär bilen? Även om man skulle få bilen gratis så känns det som om det skulle kunna uppkomma problem som lätt drar iväg MÅNGA 10.000-tals kronor. |
|
|
Mattias99: 5+ Finns det någon bil i Sverige med sämre rykte än denna bil? Jag tror faktiskt inte det. Linus Bil är en bilfirma så den går bort om man ser till enskilda bilar. Räddningen för den bilen är om "någon" köper den och plockar ned den, fotodokumenterar allting och lägger upp bilderna på nätet. Det får gärna bli en mätning av chassiet. I annat fall säger jag till dig OskarA, sök en annan bil. Det är mitt råd. |
|
|
Räkna på vad den är värd som reservdelsbilsbil och lägg sedan priset någon symbolisk tusenlapp över det? Som det tidigare sagt, så kommer du säkert vilja sälja den en vacker dag. Och med den historiken så kommer samma situation uppstå igen. Vad är den då värld? Vill man ens ta med den i tång? (Då kommer dessutom att snittbilen bland dessa ha gått lite mer mil, priserna eventuellt sjunkt något - och klivet upp rent ekonomiskt för att köpa en med bättre historik vara mindre, vilket gör marknaden för suspekta bilar väldigt liten.) Men som svar på din fråga, jag hade funderat på vad den hade inbringat som reservdelsbil och lagt på lite på det. Säljaren kommer inte vara nöjd, men är han ärlig till sinnet så kommer han säkert innerst inne förstå situationen. Även om den är korrekt lagad och skulle bjuda på många mils fin körning så kommer bilen aldrig ifrån historiken. Det är den som drar ner priset. För de pengarna så ska du inte chansa. Jag tror att det bästa vore att tänka som så att visst, det kan vara en bra bil för rätt summa, men det är mest sannolikt att du skulle ångra mer att ha köpt ett dyrt lik, än att ha missat en billig bil. Det har ju redan framkommit att ett fel uppstått som härletts till reparationen, om än via gissning. Där hade jag backat ur. Men som sagt, värde sätts i verkligheten av köparen. Jag tror att ett något sånär uppskattat reservsdels-värde vore en bra riktpunkt. Sedan får säljaren avgöra. Då är det en ok affär i min värld. Värderas den till mer än så, så hade jag inte vågat ta risken. |
|
|
OskarA, om du jobbar på ett försäkringsbolag så är du den i särklass bäste att svara på vad bilen är värd. Du borde på några minuter kunna ta reda på vad ni själva skulle betala om nuvarande ägare totalsmällde bilen. Om det gör någon skillnad i värderingen så kan du anta att 1) bilen är importerad men utan speciellt historik, 2) bilen är importerad med en okänd krock-och-reparationshistorik. |
|
|
Hn+1 Tänkte precis samma OskarA borde ju ha alla svar om han jobbar där. Eftersom bolagen gått ut med att INTE köpa krockade/fuktskadade USA bilar pga att dom kan vara fusklagade och farliga. Detta kallar dom (rullade lik kistor) som de stog i expressen. Murpz +1 haha porten brevid ja de var ju säkert slumpen. Han kanske skulle knacka på och fråga varför hans bil är som den är. Sen har ju denna ägare försökt sålt den ända sen i somras om jag inte missminner mig. Men nu är den billig iallafall |
|
|
Murpz inlägg får ju mig att bli rätt tveksam till nuvarande ägarens förtroendekapital...! Jag har stött på rätt många säljare som har varit "så ärliga" som senare visade sig hade full koll på historik!!! |
|
| Han kan fuska igenom det kanske =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.