|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Man ska absolut sätta sig in i IMS-problemet. Det är dock något som i mina ögon är enormt uppblåst på nätet. Men läs lite och bilda dig en egen uppfattning. | |
|
Robert: ¨Det finns såklart massvis med info ang "IMS problematiken" på Porscheforumet, men summan av kardemumman: Ingen där har drabbats av ras, så jag anser farhågan något överdriven (för att uttrycka mig milt) Sedan kan jag bara konstatera att vi alla är olika. Jag hade just Italien-import som "skall krav". Personligen har jag svårt för 911:an som cabbe (definitivt "gubb-/ glassbilsvarning"). Om jag skulle köpt cabbe, så hade jag valt en vit (glassigare). Sportstolar är trevligt. Sportavgassystem är ett definitivt "skall krav" skulle jag vilja påstå (Om du inte tror mig, så kom och lyssna på min). Jag tycker att du i dagsläget borde få loss en schysst cabbe med ca 10.000 mil på mätaren för omkring 200.000 kr. |
|
| Där träffade du en lite öm punkt WGG, vill varken ha gubb, glass- eller frisörbil. Är det bara du som tycker så om cabben eller är det skrivet i sten? Italienimport kan jag omvärdera, mest bara en känsla. Läste lite om sportsystem, det ska finnas ett "original" som man kan sätta på/av?! Ims har jag nu ägnat någon timma att läsa om, och det känns väl inte som något större problem. | |
| Skulle nog påstå att en 911-cab är mindre eftertraktad än en coupé i "porschekretsar" men nån glassätarbil är det knappast. Fast är man orolig för den stämpeln så gäller det väl isåfall alla cabbar. Det viktiga är väl ändå att du köper en bil du trivs och är nöjd med själv? | |
|
Jag tror så här: Om du tar en bunke Porsche-spekulanter och ställer dem inför valet: cabbe / coupé, så kommer 75 % ta coupen. (Och så visade det sig att övriga 25% var italienska herrfrisörer som älskade mjukglass). Skämt å sido så tror jag faktiskt att majoriteten - allt annat lika - hade valt coupén. Jag har ett sport originalsystem (till den nätta extrakostnaden av 68.000 kr när det beställdes), dock att jag inte har "stänga av funktionen". Behöver den inte heller. Själv har jag svårt att gilla "boxter-lyktena" så för mig var face-liften ett krav. (Och efter lite ytterligare research så fastnade jag för C4S - dvs med vanlig 3,6 l sugmotor, men med schassi, front, breddning, bromsar etc från Turbon). |
|
|
Sant GE, gubb/glass/frisörbil ---> Länk För att ta en ytterlighet som motsats, så är en Mustang 68 cab inte det. Trodde att den "gamla sanningen" att en cabbe generellt håller bättre i pris även gällde Porsche. Menar du WGG att det inte gäller för modellen? Boxsterlyktorna kvalar väl inte in som favorit, men går att hacka i sig. |
|
|
Corvette c6 ligger också inom din budget om du inte kollat in dem Är också mycket bil för pengarna |
|
| Corvette är med i matchen. | |
|
Nu har jag inte kikat på just 996 men gör det en del på 997 och där är det ingen skillnad i pris mellan coupe och cab - det är det individuella exemplaret som avgör. Tror det ligger en del i vad WGG skriver, just 911 har alltid coupen varit mest eftertraktad och då givetvis med manuell låda (PDK undantaget). Samtidigt är det DU som skall ha bilen och gillar du cabben bäst skall du såklart ha en sådan. Det fina med den är att du kan njuta av ljudet ännu mer än i coupen! Men välj den inte enbart utifrån att den skulle vara mer lättsåld för de verkar de inte vara. |
|
| 996 känns som en mindre het kandidat nu. Cab vill jag ha, tycker det tillför en extra dimension på en "kulbil", men sedan är jag nog böjd att hålla med om att 996 nog gör sig bäst i cupéutförande. En annan grej med att välja cabbe är att de generellt sett står sig lite bättre i pris, min erfarenhet, men så är då inte fallet med 996. Härliga "bekymmer" :) | |
|
Seriöst...Hur mycket "feting" bil får man för 200" om man köper Porsche? Inte mycket skulle jag vilja påstå, iaf inte om man har höga krav på skicket inte bara rent optiskt. Min gamla E36 cab i rimligt skick ligger redan nu på strax över 200" inkl inköp, o då har ja ändå en liten-liten bit kvar till "feting" skick...Skall man ha en Porsche i motsvarande skick får man nog hoppa upp till kring 350-400", men givetvis pratar vi då om en bättre bil än en E36, på alla punkter. Skulle vilja påstå att man får mest "bang for your bucks" om man köper en M3 E46 cab, du lär hitta en rimligt fräsch "feting" för under 200" utan större problem. |
|
| "fetingbil" kanske inte är den allra bästa benämningen, se det som en omskrivning av "väldigt kul och lite annorlunda bil som ser fräck ut, går bra och som man normalt inte tänker sig som förstabil i familjen, gärna en blickfångare som gör att du får lite omlopp i testosteronsystemet då du vrider på nyckeln". Jag vet att 200 kanske inte duger för att kvala in under entusiasternas bild av vad som krävs för en "feting", men beloppet är ett sikte, kan både höjas och sänkas. Sedan tycker jag utan tvekan att en 996 för runt 200 är fet, men det är jag det :) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Med VW menar jag att om du nu köper en bil som anses vara en riktig sportbil och får prestanda i M3 klass så är det en snikbil, dvs en överprisad hypebil. Om, jag mot förmodan, skulle köpa en Porsche så skulle allt annat än GT3 eller värre gå fetbort för det är först då det börjar hända saker värt namnet. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ahh WWG! Lite dekaltrimning med andra ord - var inte märket nog ;):) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Ok.."Feting" bil i mina ögon: Dodge Viper "cab" Länk "nya" modellen från typ -04 o framåt, dock skral inredningskvalite mm, men en riktig "feting" till motor iaf, o definitivt ovanlig i Svedala. M6 Cab är väl en liknande bil-typ. Snackar vi cab o Porsche tycker jag att denna passar in som "feting" Länk |
|
| Aha, då förstår jag Kävlingepågen. Kan väl till viss del hålla med, man vill ju inte gärna ha en Porsche som är lika slö som en M3. | |
| Dawwe, läste ditt inlägg lite slarvig, ser nu att du tittar på skick v.s pengar. Helt klart en poäng, givet att skicket kan falla i takt med prislappen, men jag tror och hoppas att det trots det går att göra ett vettigt "fetingköp". BMW M3 är säkert ett bra köp, men det skulle inte kännas så kul, dels har jag en BMW som jag bruksar, dels vill jag prova något nytt, dels så känns M3 lite anonym. Men jag kanske blir såld om jag provkör :) | |
|
Dawwe, tycker inte prislappen styr definitionen, anser tveklöst att denna är fet, trots blygsam prislapp Länk |
|
GE. Precis. Vet inte hur ofta som vissa Porscheägare har fått på "pälsen" av min slöa M3. De får något desperat i blicken. Fast en M3 är inte slö för sitt segment men det är en helt annan historia ;):) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Robert: Om du tittar liiite noggrannare så ser du att "mina fetingar" har samtliga en betydligt högre effekt än dryga 300 hk. En feting är i min värld per definition "mycket motor", iaf 400 hästar, kombinerat med ett "enastående" skick. Personligen anser jag inte att någon av mina bilar är "fetingar" utan snarare "fina originalare" | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.