|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Som rubriken, kan lägga runt tvåhundra på en "fet" bil, helst cab. Kravet är att den ska hålla värdet hyggligt. Har kollat på Porsche Boxster, Corvette och lite annat, men fantasin tryter, så ge gärna tips. Jag ser i min drömvärld att jag köper en "Fetcabbe" nu, kör den en sommar och skjuter ut den för ungefär samma pengar våren därefter. Möjligt ? Tips!? | |
|
Att köra helt utan värdeminskning tror jag inte på. I så fall måste du titta på någon form av klassisk bil såsom tidig 80-tals 911 eller liknande. Tror dock att 200k inte räcker där. En variant för att minska värdeminskningen är att köpa cabben på hösten/vintern och sedan sälja den på våren. Det kan funka. Jag åkte Z4 "gratis" 1.5 år på det sättet. En kollega köpte en sv.såld Boxster S för 1.5 år sedan, den tappade han 25 tusen på 1.5år på. ------- //Lövet |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
E46 M3? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Porsche 996 | |
| andreas_lofgren, jag körde utan värdeminskning på min cab, därför som jag gärna skulle vilja göra om det trolleriet, eller i vart fall hamna i närheten. Så cabköp nu är väl det som lockar mest. Pengen kan utökas något vid rätt objekt, M3 lockar inte så mycket, men jag kanske borde omvärdera det? Ska kolla 996-or. | |
|
Kolla att inte packboxen mellan motor och låda läcker. Kallas "rear main seal" RMS Länk . Är ofta bytt på goodwill. Annars inga speciella typfel på 996. MVH Christofer |
|
| Skulle nog säga att 996 är most Bang for the buck jag tror de ligger ganska stabilt då de för ett år sen låg runt 300k så det bör stabiliserats nu och Porsche brukar ha ett stabilt andrahandsvärde är man sen intresserad av imponerar faktorn så slår porschen m3 alla dagar | |
|
niklas100: Vet inte vilken modell och årsmodell av 996 du refererar till som kostade 300´ för ett år sedan, men men. Sålde själv min fina -98 silver/svart skinn med GT3-aerokit Länk i maj 2009 då den gått endast 6700 mil. Intagen till Sverige 2000 och fullservad på Porschecenter. Fick efter en längre tids annonserande 295´. Numer torde det inte vara några problem att få en fin cabriolet för 170-200´. MVH Christofer |
|
| 996 verkar ok, hade inte tänkt på den, men den känns mer Porsche än boxster. Antar att priset på denna kanske ska justeras lite, annars gillar jag den. Länk | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Niklas100, för att travestera på magnus,eva och brasse - tycker han ja. Personligen tycker jag tvärtom - en fin E46M3 slår det mesta. Skall man ha Porsche så måste det till en rejäl pjäs men då kostar det. En enkel 996 är en VW. Man bör Upp i turbon för att det skall börja hända saker. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Att en 996 är en VW är att ta i, nog fär att inredningsdetaljerna är enkla, men kom igen. Lite som att säga att din M3 är en 316. MVH Christofer |
|
| Ser att en del skriver 911/996 som modellbeteckning, vad är tanken med det? | |
|
Den heter 911, den interna modellkoden är 996. MVH Christofer |
|
| Aha, lite förvirrande :) | |
|
En sak som är tråkig om man köper en m3 är alla m3 stukade 316 som för den oinvigde ser likadana ut det slipper du med porschen tycker en "vanlig" 996 funkar men självklart blir det roligare med turbo Vet inte hur en orginal 996 står sig mot en dito m3 om vi pratar bankörning men skulle gissa att porschen vinner |
|
|
"En enkel 996 är en VW." Hur menar du egentligen Kävlingepågen? Utveckla gärna... |
|
|
Min första bil var just en VW 1302- 72:a och nu kör jag Porsche 996 C4S. Jag kan garantera att det är en väsentlig skillnad... ;-) Köper du en cab nu kan du med lite tur sälja den senare utan att tappa så mycket. (Farsgubben min sålde en 996 GT3 efter ett års ägande och gjorde plus 100 kkr). |
|
|
Tack för input, börjar gilla 996 allt mer, eller om den nu ska kallas 911. En utan turbo räcker åt mig, en cabbe behöver enligt mitt tycke inte vara så motoriserad. Håller lite med dig niklas100, utseendegrejen är inte helt oviktig, hade själv en 318 cab som såg ut som en M3 för den oinvigde (m-paket från fabrik m.m) Det roliga uppstod när folk lade sig bredvid och ville gasa, och jag redan hade pellen i botten :))) Packboxen du crille82 skriver om, är det en dyr historia om den inte är bytt? WGG, så är tanken, visst kan man drömma om att räkna hem det, men snarare handlar det väl om att minimera tappet. Min förra cab gjorde jag ett rätt bra plus på, men då har jag helt förträngt vad jag plöjde ned i den :) |
|
|
Materialet är inte dyrt, men man måste lyfta ned motorn så det är en del jobb. Långt ifrån alla motorer drabbas, men man bör kolla att det inte finns något oljeläckage. Problemet är mindre frekvent på den uppdaterade motorn (3,6 320 hk) på faceliftmodellen från -02. MVH Christofer |
|
| Tack, enklast är väl att hitta en vagn där detta är åtgärdat, gick det på goodwill så borde det inte vara några problem. En annan sak, läser om något som kallas IMS-fel, vilket tydligen kan göra att motorn helt plötsligt rasar utan förvarning. Skröna eller något att sätta sig in i? | |
|
Den här är jag ruggigt sugen på, vad tror ni den går att få loss för? Eller är priset rätt? Något annat med den här vagnen som jag missar? Spretig prisbild på 996, men den här känns spontant ganska rätt. Kollade även mobile, men ungefär samma prisbild, om man inte vill ha en italienimport, vilket jag inte vill. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.