|
|
|
|---|---|
|
Hämtade ut en BMW 320D F30 som tjänstebil i mitten på augusti 2012, och har kört en del på 4 månader - 2500 mil. Sista reseräkningen 587 tjänstemil på en månad, med en vecka runt Oslo, en vecka i Finland, en tripp i Skåne och lite andra "utflykter". Räknar med att 2013Q1 kommer att bli ännu fler resor. Har dock haft ett par BMW som tjänstebil och första servicen har hamnat runt 2500 mil, dock inte på denna. När man slår på BMWn så brukar nästa service dyka upp i panelen, och där har BMWn hela tiden föreslagit juni 2014 då BMWn tror att jag har kört ca 14.000 mil. Ett tag när jag körde som intensivast så trodde bilen att jag skulle hinna upp i över 20.000 mil innan första servicen... Tja - bilen SKALL ju säga till när den vill ha service - men det är ju klart att man undrar... | |
|
Är det inte så att det är km kvar till service som visas, dvs den flaggar för att service kommer att ske om 1400 mil när bilen då har rullat 3900 mil. Juni 2014 är väl nästa datum när någon av servicepunkterna som går på tid är aktuellt. Vet inte hur det ser ut på F30 men på min E61 kan man ju i I-drive se hur långt det är till olika servicepunkter, t ex oljeservice 16.000 km, bromsar fram 60.000 km, bromvätskebyte 03/2013, etc.... ___ //Ulf |
|
|
Det är km den visar. Så service ska göras senaste om 1400 mil. Du verkar köra en hel del, så första servicen kommer då komma innan Juni. 20.000 mil innan första servicen, då hade den motorn varit fin :-) |
|
|
På E90 så visar den ju både återstående km och datum för när den senast måste göras. Borde vara samma på nya 3-serien. |
|
| Ahh - got it! Nu hoppade den ner till 12000 km (inte mil) - så den kommer väl att ha gått ca 3700 mil innan första servicen - känns lite mycket i alla fall. | |
| Låter normalt med 3700mil om det rör sig om långkörningar. Hade ett liknande intervall på min X3 men jag märkte att intervallräknaren inte är särskilt exakt de sista 1000milen. Då tickar den snabbare nedåt så det brukar landa på ca 3000mil. Sen om det är OK eller inte är en annan diskussion men det är i alla fall enligt BMWs föreskrifter. Är man nojjig kan man alltid välja göra ett extra olje+filterbyte. | |
| Min f31 gör lite tvärtom. Efter 400 mil vill den ha första servicen efter 2300 mil. Det kan väl vara ok eftersom bilen rullar en del kortkörning. Verkar som den tar hänsyn till det och kör första servicen tidigare eller? | |
|
kan det vara så att serviceindikatorn föreslår 1200mil Eller senast juni 2014? Oljan ska ju bytas även om inte bilen körs något. Så funkar det på min E92; har hittills kötr så pass lite per år att indikatorn gick efter tiden och inte sträckan. Sedan så gör jag ett extra oljebyte emellan ändå, tycker själv att 1000 mil är ett bättre bytesintervall än 2000 mil på en S65B40. Olja är billigare än metall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.