AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.165

xenon, vad är så bra?

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har xenon på min bil, men faktiskt, speciellt våt i brallan blir jag inte. Ser i många trådar om köptips att xenon är da shit, men så här långt är det något jag skulle kunnat välja bort alla dagar i veckan. Fascinationen över xenon, gäller den bara för BMW beroende på att standarljus är är helt uselt? Min förra bil, en Volvo XC70 hade minst lika bra ljus, helt utan xenon. Jag fattar inte grejen med xenon.
sk
83
skiro
323ciA -00
Inte jag heller!

Det är bara lur för att vi ska betala stora belopp så fort lampor och tillhörande databoxar går sönder! Ungefär som billiga skrivare och svindyra bläckpatroner.

Särskilt bra ljus blir det inte heller men vad de bländar! Livsfarligt! Man får nästan köra med solglasögon på både dag och natt.

-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Precis som med halogenstrålkastare finns det bra och dåliga xenonstrålkastare, halogenstrålkastarna på E90/E91 har riktigt dåligt halvljus så där skulle jag inte tveka över att köpa xenon! Och som jag upplever det så får man ett mer vilsamt ljus med xenon men det är högst personligt.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

En fördel med xenon är det ökade ljusflödet, men det är kanske mer väsentligt i helljuset.

Dagens strålkastare är ju så bra så det gör kanske ingen större skillnad. Att xenonkonvertera en gammal E34 gör massor på sikten.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jonas; så det är sämre ljus på E90/91 utan xenon...skrämmande. Jämfört med andra vagnar jag haft, som saknat xenon, så har min BMW inte ett dugg bättre ljus.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Dels är det en designfråga, hela strålkastaren är snyggare, dels får man bättre ljustemperatur och hållbarhet. Att det skulle vara dyrt med xenonlampor blir det bara om man åker till BMW och köper dem. På eBay kostar originallampor långt mindre (men kolla noga vad du beställer).

Sedan har Volvo oerhört bra ljus i sina halogenlampor så jämförelsen haltar lite. Hade du kört en E90 utan xenon och en med hade skillnaden känts större.

-------
//Lövet
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
För mig som jobbar på vägen är valet lätt ,xenon.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Även Volvos xenon är bättre än Bmw överlag.
Är det så att en lins inte får samma ljusflöde?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Tyvärr är inte ljusen bmw's starka sida. Min V70 har bättre halvljus än min bmw's helljus.. Båda har xenon.

-------
Min bil suger inte...
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Alltid när jag ser ett starkt xenon ljus så kollar jag märke.
I de flesta fall är det Volvo som har starkt ljus !
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ok, då förstår jag varför många ser xenon som ett absolut måste till BMW. Ljuset är ok, men inte direkt wow.
Man märker xenonljusens fördelar först när man väl byter till en bil utan. Sen är skillnaden olika beroende på vilka bilar man jämför - jag kan hålla med om att just E91 hade ganska dåliga xenonljus. Men efter att ha haft en E46 med vanliga glödlampor och även testat en E90 utan så hade jag aldrig velat vara utan xenon. Det ÄR faktiskt stor skillnad IRL och det märks ffa kring den mörka årstiden. Kör man mycket på upplysta gator i stan är skillnaden liten däremot.

Det bästa ljuset jag hittills haft har varit på min V70, helt fantastiska xenonljus! När jag vid ett tillfälle lånade svärföräldrarnas S60 utan xenon fick jag gå ut och kolla så båda ljusen funkade - så stor skillnad var det!
Xenon är ett självklart val för mig, inte bara BMW har dåligt halogenljus samma sak med VW
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag har kört lite olika bmw's och xenon på min 08'a 320d är inget vidare alls, min tidigare 320d 06'a med halogen halvljus var nästan lika bra.
Däremot 520d'n (09'a) Xenon är riktigt bra halvljus på, även helljuset helt ok..
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
En xenonlampa på 35W brukar jämföras med en halogenlampa på 250W. Sedan har ju reflektorn väldigt stor betydelse givetvis. Samtliga halogenlampor jag konverterat till xenon har blivit till det bättre.

BMW CS #5206
Både F30 och F20 har mycket bättre ljusbild med xenon jämfört med E90 så utvecklingen går ju framåt iaf.
Jämförelserna ovan haltar lite. BMW gör inga strålkastare, däremot har säkert 8 av 10 bilar med ellipsoidstrålkastare (lins, projektor m.fl namn) en strålkastare från Hella som började med denna teknik. Oavsett Volvo eller BMW, VAG-bilar osv, så snart man ser en tjock rund lins så kan man vara ganska säker på ursprunget, och därmed funktion, effektivitet osv som dessutom är hårt styrt av regler osv.
Bilar med konventionell reflektor och refflat glas, t.ex tidigare Volvo hade också under en tid HID (xenon) som alternativ men idag har de flesta gått över till lins. Fördelarna är mindre ströljus (mindre bländning), betydligt jämnare ljusbild utan ljusare/mörkare fält, lättare att skapa en skarp ljus/mörkergräns, bättre högerasymmetrisk ljusbild osv.
Bilar som dessutom har styrbara (aktivt kurvljus) strålkastare, vilka börjar bli många idag, är helt utelämnade till tekniken med lins.
Nackdelen med tjock lins är att det försvinner en del ljus i denna, vilket är ofrånkomligt. Den ultimata strålkastaren har stor cirkelrund reflektor och ett tunt slätt glas framför, ljusmängden från dessa blir alltid ojämförligt den högsta möjliga.
Designen på nyare bilar går som bekant stick i stäv med detta, en liten förkrympt oval eller rund sak på 50-60 mm eller något ditåt är vad man i bästa fall kan åstadkomma..
Då blir en lins åter bästa valet, till och med på helljuset i vissa fall.

En halogenlampa (12-24V) ger en ljusmängd på runt 20 lumen (lm) per watt medan en HID-brännare ger 50-60 lm/W, man brukar generellt säga att man får 3ggr mera ljus från vanlig godkänd 35W HID jämfört med 55W halogen. Resultatet är lätt att räkna ut, lägg till en driftstid som är långt bättre än för halogen och en färgtemperatur som ger vitare ljus, ingen som testat HID (xenon) vill tillbaka till halogen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.