|
|
|
|---|---|
|
tjabba toppackningen har gått på bilen nu lämpligt till JUL :) vad behöver jag över alla verktygs som rekomenderas av bmw? det sitter ju även en vanos i maskinen.. Ingen som har gjort någon guide på detta? Har goda skruvar egenskaper skulle bara underlätta om jag fick lite kött på benen innan jag börjar riva! | |
|
Så att du inte går bet direkt i starten behöver du detta,, E-12 är det till topplocksbultarna, måste vara 3/8" fattning, Till det små bultarna längst fram är det E-8, långa hylsor eller 1/4". Går naturligtvis bra att förstora 3/8" till 1/2" en bit upp så det blir bra med moment och vinkeldragningen.Köp nya bultar för dom är av sträcktyp. Rekomenderar att du köper en bok till M50/52 då det är mkt smidigare att ha bredvid vis meck. Men i grova drag så är det så här,,,,, Sätt motorn i TDC märkning bredvid vevaxelgivare,stoppa in en låspinne i svänghjul (plastplugg sidan om startmotorn) Kammarna har då 1ans nockar pekande mot varandra /\ och i bak linjerar fyrkantsklackar med toppen. Det är sen viktigt att göra ett verktyg till kedjespännaren när du smackar ihop allt. Och vid detta läge så dubbelkollar du kammar och att låspinnen sitter kvar i svänghjulet. Montera den byggda spännare och lägg på ca 1,3-1,5NM kolla så inte kammar rör sig. Tryck ner övre spännaren och lås med en tråd på ca 3mm Vrid övre drivningen åt höger så mkt det går och för in vanosen så att den passar första kuggen MKT viktigt: Det sista är lite struligt iom att du har en sen enkelvanos som har en stor fjäderbricka som tar bort oljud i enheten,så det går trögt att vrida. Dubbelkolla allt,,,,,, Behöver väl inte säga att allt ska vara kliniskt rent vid montering glöm ej bulthål (hydralverkan) Det går inte att ge en bra bild med bara några meningar men i grova drag så, Även kammar är känsliga (ihåliga) o kan lätt knäckas vid demontering/montering Tänk även på att du behöver en sotsats (jag har till M50 2,0) Mvh/Micke Lindberg Min tii [LÄNK] IP: Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Tack så mycket för det utförliga svaret :) då blire å skaffa nå hylsor å grejer, samt boka tid för planslipning av toppen. Brukar topparna spricka på m50 och isf vart? | |
| ganska vanligt med sprickor mellan sätena tyvärr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.