AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.105

Startmotor knaseri

Se
3
Sebastian_O
518i -96 e34
Hej!

Jo det var så att min startmotor tog tag i motorn ungefär var annan gång eller så. Sedan med tiden förvärrades det och till slut greppa den inte motorn alls.. den bara spann fritt

Så jag köppte en ny startmotor och monterade den, och de första gångerna när jag vred på nyckeln så bara klicka de till å hela bilen slockna. Vred nyckeln fram och tillbaka men inget hände.
Tänkte att jag bränt en säkring eller nåt så kollade säkringboxen, alla hela och fina.. fick för mig att testa å lossa ena batterikabeln å sätta dit den igen.. plötsligt funkade alla lampor igen, så jag testade starta igen och samma sak hände, bilen dog.. Men fjärde gången jag testa vrida på nyckeln så startade den!

sen dess har den startat fint varje gånge jag vrider på nyckeln MEN jag har ett irriterande problem.. startmotorn släpper inte motorn. Jag har testat att mäta med multimeter mellan sladden från tändningslåset (solenoidens pluspol) och minuspolen på batteriet och kom fram till att så länge motorn är igång så får den spänning. Har jag motorn av men nyckeln i samma läge, tändning, så är det ingen spänning alls..

SÅ min fråga till er kunniga: skulle jag kunna sätta en strömbrytare mellan tändningslåsen och startmorn så jag kan bryta där imellan när motorn startat? Eller kommer jag framkalla ett ännu större problem då?
Jag vet att de inte är den smidigaste lösningen men jag har haft bilen stilla i någon vecka nu och börjar tröttna på att ha det så..

Hjälp/tips uppskattars stort! :)

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Ville nok først byta tändningslåsen
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Mener kontakten under tändningslåsen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med. Det låter som om felet sitter i kontaktplattan under tändningslåset.
Se
3
Sebastian_O
518i -96 e34
Hemma igen efter julhelgen!

Tack för tipsen jag ska kolla tändningslåset imorrn. Men en sak jag glömde fråga, Startmotorn har 4 sladdar till sig: en grov jord, en grov plus, en plus till solenoiden och en smal sladd som är kopplad tillsammans med den grova jorden, vad är den till?

Se
3
Sebastian_O
518i -96 e34
Vad är det jag ska leta efter på kontaktplattan? Någon som vet var varje kabel går nånstans?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med det enkla: Knacka på startmotorn när du "startar".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.