|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 08as 530xd, och varken dieselvärmaren funkar och framljusen lyser inte då jag öppnar bilen. Tror att det beror på att jag har dåligt batteri, det är nog inte bytt nån gång. Så min fråga är vad ska jag sätta dit för batteri och kan jag göra det själv eller måste bilen in på verkstad för att ev nollställa nånting ? Bilen går att starta helt utan problem (trots att det just nu är -25) | |
|
Hej Jag har alltid kört med Tudors batterier när jag bytt,har fungerat bra än så länge,finns flera återförsäljare jag brukar köpa mina hos Meca. Dieslevärmaren kan behövas låsas upp om den fått felindikation mer än 3 gånger då brukar den "låsa" sig. Börja med att ladda batteriet fullt och gör ett belastnings prov på det så du inte kastar 1500-2000kr i sjön. Kan även tillägga att köra dieselvärmaren på vintern drar MYCKET ström så om man inte åker långa sträckor eller underhålls laddar batteriet så kommer systemet bli tomt tillslut spelar ingen roll vad folk säger om dubbla batterier osv förr eller senare blir de tomt om man inte ser till att laddningen "fylls på",ett väldigt vanligt problem på dom flesta "nyare" dieslar. Lycka till. |
|
|
Tack för svaret! Dieselvärmaren fungerar den går ingång när jag startar bilen, har prövat att ladda batteriet helt full vid 2 tillfällen tidigare. Det fungerade ett tag men sen blev det samma resultat igen. Grundregeln är väl att man ska köra bilen lika länge som man kör värmaren. |
|
|
Ett belastningsprov kan visa att batteriet verkar vara okay, men batteriet kan vara slut i alla fall. Finns en del trådar i forumet angående rekommenderade batterier t.ex. Exide eller Tudor (Tudor ingår i Exide Technologies AB). I en del trådar diskuteras att nya bilars datasystem måste anpassas till ett nytt batteri. Jag hade samma problem, ett belastningsprov hos BMW visade att mitt 9 år gamla originalbatteri var i okay. Trots underhållsladdning, klarade det inte av köldknäppen med webasto. Så jag åkte till en Exide återförsäljare (rekommendation i forumet) å nu funkar webasto och kyla tillsammans. Det är toppen det!!!! |
|
|
Har nu bytt batteri och tro det eller ej satte faktiskt dit ett biltema 100ah. Tänkte hur dålig kan dom vara när dom lämnar 4a års garanti. Men nu funkar värmaren och lysena som dom ska! Har faktiskt inte fått några felkoder alla från IBS systemet så det ska väl som det ska hoppas jag. En till fråga på min fråga, dieselvärmaren vad värmer den. Vattnet eller oljan. Och kan man montera dit MoK värmare trots att man har en webasto ? |
|
| Bruker også biltemas gråa 100 ah i min 540,ser ut til å fungere bra. | |
|
Biltemas batteri är inte dåligt alls: Länk |
|
| Jag har Global, funkar sådär när det är kallt. | |
| Nu när jag ser tabellen så skulle jag helts vilja ha ett Exide batteri, men än så läng funkar biltema bra och då har det varit mellan -25-30 här uppe. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.