|
|
|
|---|---|
| Jag har jobbat som programvaruutvecklare inom motortillverkningsindustrin sedan början av 90 talet. Först på ett numera nedlagt företag och nu åt en annan fordonstillverkare. Bilintresse som man har har jag ibland följt lite olika inlägg på diverse bilforum. En ständigt återkommande sak som slår mig är alla dessa inlägg om olika trimnings-metoder. Mest häpnadsväckande är att väldigt många är fullt övertygade och tror sig veta, att så fort man flashar om en bils ECU, så görs en "riktig" och korrekt "trimning" bara man håller sig inom bilens nivåer för vad den tål i vridmoment och effekt. "Satsa på en riktig trimning istället" Läser jag ofta. Och då menar man att man ska köpa en "chiptrimning" istället för en piggy-back, eller "trimbox" som många kallar det. Då kan jag bara tala om att jag granskat väldigt många omprogrammerade bilar och nästan alltid ser jag snabbt hur primitivt man farit fram. Många gånger har man endast ökat bilens insprutningstryck (diesel) samt kalibreringen för bränslespridningen. Ett väldigt snabbt jobb som ger god effektökning OCH lurar bilens hela styrsystem. | |
|
Om det inte behövs moduler och man kan programera direkt i styrdonet så är det bättre. Varför koppla på boxar jo för att dom är svårare att kopiera men för slutkunden totalt ointressant! Att integrera direkt i styrdonet en mindre risk för te.x komunikations problem men naturligtvis fritt till alla att köpa vad dom vill men jag skulle välja bort en "magic" box tillverkad i Kina på min bil som jag betalt massor med pengar för! : ) |
|
|
Tack Ture för dina kloka och väl valda ord! Hoppas verkligen du kan hjälpa och belysa lite mera ingående angående motorstyrningar och vad som egentligen händer med en omprogrammering av bilen ECU eller trimbox. Samt hur mycket mer det kostar på dieselpumpar,spridare,partickelfilter och turbo mm i % mer mot vunnen HK. |
|
|
ducc: Jag tror TS menade att bara för att det görs i styrdonet så behöver det inte alls betyda att trimningen är mer sofistikerad, bättre osv. Faktum är att det inte säger ett skit som faktiskt vad gjorts, eller hur? Ja, det är bättre eftersom det är smidigt, mindre kablar o saker som kan krångla, kanske billigare etc, men om trimningen sker på samma bonnavis som med en box är det ju ingen skillnad egentligen. |
|
| Jag menar om man utveklar ett program som man sedan falschar direkt i styrdonet betyder att man har utveklat sitt progarm med utevklings verktyget vilket i sin tur betyder att alla parametrar som te.x färddator och annat kommer att fungera lira tillsammans. På "90" talet hackade man kod tiderna förändrats.. : ) | |
|
Hm, nja jag tror nog att man behöver hacka kod jag. BMW brukar inte le alltför mycket o lämna ut ett USB-minne med utvecklingsprogrammen på om man frågar. :) Men du har ju rätt, färddator mm fungerar ju som de ska, men det säger fortfarande inget om trimmets "kvalitet" bara för att de tär en flash i styrdonet. |
|
| BMW lämnar inte ut nått men det är inte deras egna styrsystem sitter väll samma i olika versioner på alla tyska bilar och med bra kontakter så kan man få tag i dessa... ; ) | |
|
Det verkar finnas ett omättat behov av information kring ämnet. Jag skall göra ett försök att i korthet nedan redogöra ytterligare. Oavsett vilken produkt man tittar på så finns det 2 olika typer av företag. 1 de som söker maximal förtjänst och 2, de som i första hand sätter sitt produktintresse, i det här fallet motorintresset i första hand. "Tyvärr" är det det förstnämnda typen av företag som syns mest. Detta ofta i formen av tjusiga "standardiserade" webbutiker men med en fasad som de flesta kan genomskåda. Man ställer sig sedan frågan, hur länge har det här företaget existerat, har de ett varumärke de är rädda om, finns där personer som går att få tag på via "riktiga" tel. nr osv. Naturligtvis utesluter inte det ena det andra men jag tror de flesta förstår vad jag menar och att man snart får en väldigt tydlig helhetsbild av företaget. Sen till produkten. Jag har sett många olika typer av tekniker i s.k. "trimboxar", allt från väldigt primitiva till att det faktiskt finns en sofistikerad på marknaden som jag utan tvekan skulle våga använda i min egen bil. Men hur många människor har kunskaper / möjligheter att kontrollera någonting sådant? Ja detta och följande gäller minst lika mycket en ECU-programmering. Det tokiga blir då att "domaren" blir olika människors "förstå-sig-påande", forum och "kompisar" till företag som säljer produkterna. Det jag ofta får höra är "jamen de är ju så trevliga", "de har så snygg hemsida", "det blir mest effekt för pengarna" "de har lyckat kräma ur", "de har funnits längst" osv. Glöm aldrig att motorkarraktären är så otroligt mkt viktigare än siffror på papperet. När kommer kraften, hur mkt, och hur utvecklar sig kraften? Återhämtningen osv. Jag får med jämna mellanrum tillsänt mig "trimfiler" jag blir ombedd att analysera och nästan alltid har man ändrat på några få parametrar på ett högst standardiserat sätt. Varför? Jo därför att det går snabbt, ger god effektökning men är helt utan kunskaper då jag ser att vissa värden ändras mer än nödvändigt. T.ex. kan laddtrycket ökas för tidigt och för mkt vilket resulterar i onödig motorbelastning med förslitningar och inte minst för hög bränsleförbrukning till följd. Metoden att trimma har man lärt sig på ett förenklat sätt utan att egentligen veta vilka parametrar man ändrar och hur dessa mappar är uppbyggda, hur resultatet av map A går in tom axel x eller y i map B osv. Just det, följdproblem råder. Ett fel i kedjan förökar sig vidare. Felaktiga indikeringar på färddatorer har varit resultatet av näst intill alla filer jag studerat. Tyvärr är "chipning" av styrdonet (ECU) inte så enkelt man gärna vill tro. Verkligheten är hårdare än så. Till att börja med måste man förstå mapstrukturerna och att kunna tyda och veta var mapparna ligger och hur man översätter värdena i dessa till verkliga värden. Ytterst få människor känner till detta. Istället tillämpas allt från gissningar till att med diagnosverktyg och många (?) tester anse det sannolikt att mappen man påverkar är en viss map. En bil kan gå bra och ge vansinnigt mycket effekt med en programmering som gjorts felaktigt. Att bilen sedan slits ned i förtid får framtiden utvisa. Det jag ofta ser i trimfiler är termiska överbelastningar orsakade av felaktiga insprutningstryck, tidpunkter och ibland mängder, felaktiga laddtryck. Haverier på pumpar och spridare orsakade av uppställda max insprutningstryck. Därtill transmissionsskador orsakade av alldeles för höga vridmoment på för låga varvtal. Tråkigt nog är detta vanligt förekommande, även bland populära "duktiga" leverantörer. |
|
| TB jag är ganska övertygad om att du representerar en miljöcertifierat trimföretag ingen nämd och ingen glömd! | |
| Intressant tycker jag som alltid varit skeptisk till chipade turbobilar. Just nu äger jag för första gången en bensin-turbo och tyvärr är jag sugen på högre laddtryck. Frågan till Ture är vilka firmor som du sett som gör jobbet ordentligt? Att laddtrycket ska följa varvet verkar bra men det verkar ovanligt i chip-svängen. | |
|
Stora, internationellt förankrade, och välrenommerade firmor har sannolikt väl utarbetade programvaror. Personligen har jag flertalet goda erfarenheter av Bluefin från Superchips. MVH Christofer |
|
| www.bsrab.se | |
|
Det är ganska sällan jag vet varifrån en fil jag stöter på eller får skickad till mig kommer ifrån. Det är heller inte min sak att agera "domare" åt "tuners" hit och dit. Sen behöver det inte heller betyda att det en "tuner" gjorde för 5 år sedan inte har utvecklats allteftersom erfarenheter gjorts. Gott Nytt År! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.