AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.205

Avmontering av E90 M front kjol

Har råkat ut för en parkeringskada som jag inte riktigt kan sätta handen på om jag gjort själv eller om någon annan gjort. Lyckades märka det idag efter jag varit och handlat på ICA. Har en jämn och lång repa som går längst med främre hjulhuset på vänster sida. Färg har skrapats bort så det är bara den svarta plasten som syns men inget sprucket.

Bilen är en e90 08a PRE LCI med M paket. Nu till frågan jag kommer behöva lackera om kjolen på bilen och vill givetvis försöka göra det så billigt som möjligt så hade tänkt att demontera kjolen själv och lämna in till lackfirma. Dock har jag aldrig tidigare demonterat en kjol på e90 och behöver därför hjälp med hur man gör. Är det någon som vet någon hemsida eller guide, eller iallafall kan förklara hur mycket jobb det är? Jag har även dimmlysen på bilen.

En annan fråga är vad som är bäst att göra. Jag har en hög självrisk på 6000 kr på försäkringen. Men kan då tänka mig att det är F bolaget som väljer vilka som ska lackera bilen och jag vill självklart försöka få så lite nyanskillnad som möjligt. Vad kan det tänkas att kosta om jag demonterar kjolen själv och lämnar in för lackering? Färgen är Lemans blå.

Tackar för alla svar : )
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
svårt att säga, beror ju helt och hållet på lackerarens timmpenning, jag lämnade in svärmors bak-kofångare på lack härom året (monterade av/på den själv) och fick det gjort för 2500:-
Så är det bara en panel som är skadad så är det betydligt billigare att inte blanda in f-bolaget
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
6000... är väl gränsfall...men det är nog mest troligt att ta det via bolaget å slippa meka själv,DU väljer själv vem som ska lacka din bil inte bolaget...om bilskadefirman har flera som dom jobbar med så kan du välja vem som målar..//M
Neroht är du säker på att jag får välja lackerare som ska utföra jobbet? Har bmw original försäkring.

Funderingarna ligger ju i om jag ska ta loss den själv och montera tillbaka den. Sedan hitta någon som kan lackera på svart. Kan 3000 kr inkl färg+ jobb utan montering vara ett möjligt pris för en M front? Är inte en skavank på några andra ställen förutom där skadan är gjord.

Rippe var ditt jobb på svart eller vitt?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
För 3000kr kan du nog få monteringen inkluderad, iaf om du hittar någon som gör det utan kvitto. Borde inte vara svårt..

-------
Min bil suger inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.