AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.173

Glykolvatten försvinner E92 330D -10

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej! Är det någon som har haft samma problem?
Har en Bmw E92 330D -10 som glykolvatten försvinner ifrån.
Har inte sett att det läcker.
Men har efter nogran kontroll märkt att jag får fylla på 1liter efter 46mils körning.
100% blandad körning.
Tycker att det är högst märkligt på så ny bil.
Inga av mina andra bilar som jag ägt har någonsin förbrukat så mycket kylarvatten.
Har väl fått fylla efter 2500mils körningen max en 0,5liter.
Det kan jag tycka kan vara ganska normalt.
Men inte 1liter på 46mil.
Det luktar inte utanför bilen och mattorna är inte blöta i bilen eller att rutorna immar igen eller luktar.
Känns som att mängden vatten minska snabbare när det är kallt. medan på sommar minskar mindre men skillnaden är liten.

Vad göra?
Mvh:Ronnie
Obs! bilen är och har aldrig varit trimmad

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Något är helt klart fel, det skall inte förbrukas någon kylarvätska alls i ett slutet kylarsystem!

BMW har tidigare haft problem med att övertrycksventilerna i kylarlocken släpper ut kylarvätska, men det borde inte gälla E90-serien...

Små läckage kan vara svåra att se då det kanske bara försvinner ånga som inte lämnar några spår.

En annan möjlighet är att läckaget är internt så du får in kylarvätska antingen i oljan eller i cylindrarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hm!
Jag börjar bli rädd att toppen är trasig.
Att den tar in vatten i någon av cylindrarna före insugsventilen.
Där av att jag inte får någon miss färgning i oljan ( Choklad färg).
Och bilen går hur bra som helst!
Samt startar bättre än jag vet vad.
Har ett övertryck i systemet efter varmkörd motor timmar efter.
Men har inga konstiga bubblor i systemet om jag öppnar expantionskärlet efter varm körd motor med kylfäckt varit i gång.
Samt har ingen Oljefilm eller inblandning i kylvattnet.

Känns som det här kommer att bli dyrt för någon!
Vem som drar vinst lotten åter står att se.
Har följt många forum och lilla jag är som en fis i rymden!

Kommer med uppföljning!
Har bokad tid den 16/1-13 och jag har alla mil samt uppfyllningar uppskrivna.
Ronnie

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Det tråkigaste är att bilen har inte ens i skrivande stund gått 3580mil
Har läst om många problem med garanti åtagande från BMW på detta forum.
Men det ska bli intressant att höra var det här kommer att sluta.
Har hört om fall där folk fått veta att det ska låta sådär eller att "det är inget farligt"
Fast andra hade mer eller ryggat tillbaka.
Angående missljud finns ett lysand exempel på M och X serien i detta forum!

Jag lär "FÖRMODLINGEN" bränna huvudsäkringen direkt om dom kommer att säga åt mig.
Vi har prov tryckt systemet och allt är som det ska,och det kan hända att viss kykvatten åtgång är högst naturligt.
Du måste räkna med att mellan 1-5liter/100mil är normalt.

Ronnie

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Glömde att säga!
Angående vitrök så vara det bara ett par minuter efter jag startat motorn (KALL)
Pga: kallt Partickelfilter och övrig avgassystem.
Sen upphör röken helt vid varm motor.

Nä, kylarvätskeförbrukning är inte normalt, och det kommer inte heller BMW försöka få dig att tro.
Troligast är en läckande kylarslang eller kylare.
Det bör väl gå på nybilsgaranti?
K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej!
Var idag och kollade om mitt ärende gick att på skynda.
Och efter jag förklart vad jag upplevt så blev jag ombedd att höra av mig till veckan ( Onsdag ) om dom har tid på fredagen en längre tid för undersökning.
Jag frågade vad han trodde att det var, det svar jag fick var.

Det kan vara allt från läckande slang till topp packning eller sprucken topp eller hela motorn.
Men han blev verkligen bekymrad när jag sa att det försvinner 1liter på ca 46mils körning.
Sen när jag sa att jag aldrig sett någon pöl under bilen eller att det luktade eller var blött inne i bilen.

Sen när han fick höra att bilen ökat drastiskt i bränsle förbrukning från förra vintern med samma körning ( Bilen har ökat med 2dl/mil samma blandade körning på vinterhjul).
Blev han verkligen förbryllad! Och trodde att det inte var helt omöjligt att toppen har spruckit på bilen alternativt att toppackningen var trasig.

Har sett förändringar från månad till månad i sommar men har inte haft något att gå på förutom att jag varit tvungen att fylla kylarvätska.

Men nu när jag har fått på vintehjulen igen.
så får jag ruskigt knasiga förbruknings siffror!

Förra vinten snittade jag 0,82l/mil blandad körning. kunde som mest diffa till 0,87l/mil
Men nu kommer jag inte ens under 1l/mil med samma körning.
Har legat på 1,1-1,2l/mil i vinter med samma vinterhjul och samma isiga vintervägar.

Något är ruskigt galet!
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
jag hade exakt samma problem som dig fast jag har en e46 328 ci , jag letade överallt efter läcka med hittade inget , trodde det var toppen eller någon slang som hade lossnat/spricka , men sen tills slut hittade jag felet och det var så thermostaten som hade världens minsta läcka , så det hann avstundsta för det läckaget var så liten! men med bra fick lampa såg man att läckaget hade kommit från thermostaten , sen dess har jag inte behövt fylla på !
K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej!
Jag ska slutföra denna tråd!
Jag "tror" jag har hittat felet var vattnet försvinner.
Efter att funderat och sökt som en dåre.
Så gjorde jag för första gången i min ägo av bilen en kallstart när det var -10grader kallt ute.
och for till jobbet för att se om jag kunde hitta läckaget.
Och döm om min förvåning när jag lyfte upp bilen och tog bort framhjulet.
Det var alldeles blött i hjul huset och på hasplåten.
Det visade säg att det läckte i skarvarna på slangarna till Dieselvärmaren.
Jag bytte ut bägge 90graders böjda slangarna sen efter det verkar det vara frid och fröjd.
Hm! Peppar peppar men det har inte gått efter något vatten och har snart kört 120mil.
Det mest retliga var att jag hade 2helger tidigare strippa all plast underifrån bilen och legat under den i över 1h med motorn i gång för att felsöka men inte hittat något läckage.
OBS! innan jag då farit hem ifrån så hade jag i vanlig ordnig kört Dieselvärmaren 30min före innan jag startat bilen.
Och då kunde jag inte ens se fukt i någon av skarvarna på dom slangarna även fast jag böjt och dragit i dom. (Motorn var vid det tillfället driftvarm)

Skönt att man har hittat felet i alla fall!
Trivs ruggigt bra med bilen förövrigt.
Men kylvatten åt gången har verkligen bekymrat mig!
Men nu kan man sova "igen"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.