|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det beror lite på. 1000 mil kan ju bestå av 5st långa semesterresor eller 300st kortkörningar á 3km. Det senare är verkligen inget bra för en diesel (och egentligen inte nyttigt för en bensinare heller men kan funka med tät service.) ------- //Lövet |
|
|
Nej sant det är nog sträckor på någon mil oftast iaf. Dock kan det hända att man pendlar i den till jobbet då och då. Räcker det för att köra rent partikelfiltret? |
|
|
Sker det tillräckligt ofta så absolut. Filtret sätts inte igen direkt. Jag vet inte exakt vad som krävs för att bränna ur filtret men man brukar ju prata om ett par mil i all fall där bilen är fullt driftsvarm. Om du åker varannan vecka eller nåt så kanske det räcker. Vet inte exakt. I din sits skulle jag satsa på bensin/etanol eftersom riskerna i dieselköpet är större och du ändå inte åker så många mil att drivmedelskostnaden är särskilt viktig. ------- //Lövet |
|
|
Bilen gör automatiskt regenerering av partikelfilret vid behov, processen skall helst inte avbrytas. Kör man bara en stäcka på någon mil nästan varje gång är inte en TDI ett speciellt bra val. Det finns ju dock knappt något annat begagnat att uppbringa... Det kommer en ny snyggare Golf Variant till sommaren/hösten, en sådan med en mindre bensinmotor vore kanske att alternativ? MVH Christofer |
|
|
Ok det är typiskt. Jo läste det angående golf varianten, behöver dock bilen inom 3V då vi flyttar utanför stan... Blir kanske en TSI 160 multifuel då. Men vill hälst ha en renodlad bensinare. Vad tror ni om skoda octavia? Billigare/sämre? |
|
|
Finns väl ingen nackdel med att kunna köra på flera bränslen? 360kr i skatt per år är en fördel om inte annat för etanolbilen. Hållbarhetsmässigt finns inga konstigheter rapporterat om VAGs etanolbilar. Skoda Octavia den utgående modellen är en bullerburk av guds nåde. Vänta i så fall till den nya kommit till hallarna. Den är presenterad men vet inte när den kommer. ------- //Lövet |
|
|
Nej bara att det är tätare service intervall på1500mil dock inget negativt igentligen. Är väll bara bekvämt med 3000mil. Blir nog toppen. Har idag en golf med en ren 160 tsi bensin. Den gillar jag skarpt, och prestandan är nästan identisk. |
|
|
Serviceintervallen är variabel med en maxintervall på 3000 mil eller två år. Dvs att kör du mycket kortkörningar indikerar den oftast vid ca. 1200-2000 mil eller ca. 1,5 år. Den beräknar intervalllen på antal kallstarter, mäter sotmängden i oljan samt går på tid och mil. 1,4 TSI har en känslig kamkedjekonstruktion, på dessa skall man vara särskilt noga med service. 2,0 TSi är inte lika känslig... MVH Christofer |
|
|
Hittat en passat tsi 211 2011 med dsg. Någon som har erfarenheter av en sådan? Eller som kan bidra med +- om den. Den har iaf dsg6 vilket ska vara bättre än 7an. |
|
|
Trevlig drivlina. Går snålt om man håller igen, men förbrukningen kan som på alla turbomotorer dra iväg om man gasar. Den 6-växlade DSG-lådan har våtlameller och vill ha oljebyte var 6000:e mil. Vad är det för utrustning i det tilltänkta objektet? MVH Christofer |
|
|
Okej det är master och premiumpaket på den. Så skinsportstolar. Dragpaket med parkeringsassistans. Parkeringssensorer. |
|
|
Det är denna dock inte kollat på den än då det är en bra bit att åka. Men ska be om bilder. Länk |
|
|
Verkar vettig. Du får diskutera med säljaren, vinterhjul behöver du ju. Testa med 230´ inkl. vinterhjul... Vad är det för färg på skinnklädseln, svart/brun? MVH Christofer |
|
|
Jag ska försöka diskutera det senare. Vet inte än väntar på bilder på den. Hoppas på svart! |
|
| Det är svart enligt volkswagentillbehor.se - har samma i min CC, klart snyggast enligt mig. | |
|
Härligt då är den perfekt. Ska vi bara se så det inte är några större skador skavanker. Sen diskutera priset. Blir nog affär vid rätt pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.