|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en liten fundering på att kanske köpa en M bil. (X5M bättre begagnad, 2009/2010) Jag kan hantera värdeminskningen och försäkringskostnaden, det jag undrar är om det tillkommer några andra dolda kostnader som gör att ägandekostnaden springer iväg? Det borde vara ungefär detsamma på alla nyare M bilar tänker jag mig. Är det kanske så att däck, service, tillbehör etc. är så ofantligt dyrt att det bara inte blir värt det? Vad säger ni som har en M bil, tillkommer det en massa extrakostnader? Jag vet att det finns andra ”Vad kostar det att äga en M bil trådar” men har inte hittat något svar i de trådarna tyvärr så jag hoppas på hjälp i denna tråd. Tack på förhand! | |
|
Hej Jag kan bara ge mitt egna exempel på kostnader som jag haft men de kanske ger ett perspektiv iaf. Servicekostnad enligt mina sparade kvitton. Liten service 4092kr Mellan service 7753kr Stor service sista gjord maj -12 25176kr Bakdäck ca 5,5-6000 st håller ca 1 sommar Framdäck ca 4-5000 st Reparationer på 10000 mil uppgår till en kostnad av ca 11000kr på min bil. Bensinen ja du. 1.5 laglig körning med farthållare men brukar snitta på 2,2 liter milen ca och då kör jag inte allt för hårt utan stad och snabb motorväg. så summa de är en väldigt dyr bil i omkostnader och har du otur och hittar ett ex som går sönder lite här och där då hoppas jag att du har en stor buffert för det mesta kostar betydligt mycket mer på M bilar än "vanliga" serierna av ganska självklara orsaker. Jag såg till att ha lika mycket buffert som de jag köpte bilen för avsatt till just reparationer och underhåll och underhåll kostar om man vill ta han om bilen så är de bara. 460 mil i år har kostat mig 25176kr service 22350kr däck 4995 årlig helrekond med lackskydd 9120kr helförsäkring för mig 15000kr+ i bensin X5M=V8 så förbrukningen är helt annorlunda mot V10an. summan 76641kr för 460 mil exl värdeminskning är min kostnad -12 bilen är en m5 -08 servad hos bavaria sthlm och rullar på michelin ps2 med vpower i tanken och är värd varenda krona de kostar tills den blir utbytt mot nya m5an. Hoppas de hjälpte ngt iaf om kostnader som sagt de är svårt att jämföra,bilar är olika inte minst X5M och M5 men kostar de gör dom alla :) |
|
|
Bra sammanställning! Som dessutom visar tydligt hur liten betydelse bränsleförbrukningen gör. Och ändå är det en av de vanligaste frågorna... ------- //Lövet |
|
| Tack ZORG för en solklar sammanställning. | |
|
Verkligen stort tack ZORG! Det ser jag ju ganska snabbt att även om jag har råd med inköp och värdeminskning så springer kostnaderna iväg väldigt fort... Tveksamt om det där finns i min budget, ska räkna en gång till. :) |
|
|
Ja onekligen så köper man inte en M-bil för att ha som sparbössa. Det är bilar för entusiaster som inte räknar milkostnader. En X5M är dessutom i princip den mest "udda" BMW du kan köpa. Det finns ett antal på annons som i princip varit osäljbara under längre tid. Det viktiga tycker jag är att köpa en bil där du får garanti. Oförutsedda reparationskostnader på denna kärra kan ruinera vem som helst. Ser du till milkostnaden så skulle jag hellre räkna på en M5 F10 lätt beg. Det gjorde jag själv och köpte alltså en sån istället. Har där ännu nästan 1½ års fabriksgaranti, fick med fem års fri service och har knappt 2½ års vagnskadegaranti kvar dvs halvförsäkring. Sen spelar det ingen roll att den vill ha 1,2-1,8/mil beroende på var när och hur jag kör. Det blir max 500 mil per år, står avställd nu över vintern ex. vis. Jämför du den kalkylen med dels Zorgs kalkyl ovan och om du gör motsvarande på någon av de X5M som finns på Blocket, så får du säkert lägre ägandekostnader, även om inköpskostnaden är högre. Det är mitt råd! Du får dessutom en betydligt roligare bil än en X5M som jag tycker är en av de mest onödiga BMW-modellerna. Har själv en X5 35d M-sport -09 som bruksbil nu över vintern och det räcker väldigt bra om man vill åka högt och i X5. Annars är ju Hartgen X5M hos Shiftgear mycket läcker men är återigen till salu sedan flera månader då han som köpte den tydligen kände att den stack ut för mycket och för många blickar... /Anders |
|
|
Tycker också det var en bra sammanställning! Men jag vill samtidigt visa denna tråden Länk som jag tycker är bra om man försöker hålla kostnaderna nere och vill reparera själv. Lånad "M5 E61 kalkyl" från "groggyfroggy" : Så, för sakens skull, jag gör en sammanfattning (kanske inte mest för mig själv). Försöker ta med "allt", utom växellådsras eller totalhaverier. (*) betyder rörlig kostnad (#) betyder en gång på tre år (man byter inte koppling varje år) Soppan är 1500 mil, 1,5 L/mil, 15 kr/L ~= 33kSEK Kostnadsalternativ, per år: ____________Lägsta Möjliga___Medel____BMW Original Skatt 5100 5100 5100 Parkering 7000 7000 7000 Försäkring 3500 15000 20000 Typ-service 3000 4000 5000 Bromsar # 2000 2500 4000 Koppling # 2000 2500 4000 Oturskonto 0 5000 10000 Soppa * 34000 34000 34000 Däck * 3000 5000 7000 Tändstift # 4000 5000 6000 Summa 60 kSEK 85 kSEK 100kSEK per mån 5000 7000 8500 Hur realistiskt det är får man själv avgöra men jag tror en hel del på den kalkylen som "groggyfroggy" har gjort och det bedömer jag utifrån eget M-bils ägande de sista 5 åren. Jag har haft en M5e39 och har nu en M3 e36, det är gamla bilar som bör kosta mer i reperationer än en nyare X5M. Det har i mitt fall inte varit speciellt dyrt att äga dessa bilar och definitivt inte i närheten av ZORGs kostnader. Mina bilar är inte några lik utan är bra omhändertagna och får den servicen som de behöver. Alla har vi olika budget men om man vill så behöver det inte vara jätte dyrt att kör M-bil om man har lite tur samt fixar en del själv och inte kräver de värsta däcken. Mvh. Richard |
|
|
Jag tror det är optimistiskt att tro att det är mer ekonomiskt att köpa en F10 M5 istället för en -10 X5M (beroende på hur länge du har tänkt äga bilen). Värdeminskningen på F10 M5 är brutal, och är E60 M5 ett riktmärke så verkar det nästan inte finnas någon botten. Visst kan den dagliga driften (dvs värdeminskning borträknad) en ny bil vara billigare, men X5 har inga större problem idag, och X5M är ingen extrem M-bil. Se till att köpa en bil som rullat så pass många / få mil att du har maskinskadeförsäkring under hela ditt ägande. Pruta hårt. För en MY10 som rullat runt 5 000 mil hade jag inte betalat över 475 000. Se upp för bilar från Italien och USA. Generellt är det inget fel på bilar från Italien, men precis som USA-bilar är det iskalla på begmarknaden. Tillskillnad från de flesta gillar jag både X5 och X6 M. Det är köparens marknad. Driftskostnaderna är dyra, men genom att köpa rätt objekt kan man navigera runt de dyraste posterna (bilar utan maskinskada, bilar som är orealistiskt prissatta). |
|
|
Att göra kalkyl över nyare M-bil och inte ta med värdeminskningen är ju helt poänglöst. Den är ju den största kostnaden. Räcker det ens med 100.000kr om året i värdeminskning på en M5 F10 exempelvis? ------- //Lövet |
|
|
Håller helt med att värdeminskningen måste vara med på nyare M-bil. I mitt fall funderar jag starkt på att köpa en M5 E61 ganska snart. Går att hitta för ca 200-250Tkr, tanken är att behålla den i ca 5 år och sälja den för ca 100.000 kr. Om inköpspriset är 225Tkr så blir det ett värdefall på 125Tkr, dvs 25000 kr/år. En vanlig Svensson bil har också en värdeminskning så jag ser det inte som en jätte kostnad. Värdeminskning är aldrig kul att räkna på men om man som i mitt fall betalar kontant så ser jag det lite som att jag struntar kostnaden för värdeminskningen, känns bättre så:) Mvh. Richard |
|
| Det beror på inköpspriset Lövet, tänker ej på en fabriksny | |
|
Hej igen som jag tidigare listade är det mina faktiska kostnader utan att jag gjort ngt utom tankat,tvättat bilen i princip. Värdeminskningen är och kommer alltid vara den största enskilda kostnaden på en nyare bil oavsett vad det är för modell. Som dom flesta av oss vet så kostar det även en hel del att lämna in bilen för service mm istället för att göra det själv,vilket inte är allt för svårt i dom flesta fallen. Min främsta anledning till att lämna in den är mitt ego som bråkar samt att min ekonomi tillåter det = bilen har 100% historik med alla stämplar och jag vill se att den fortsätter fyllas på sålänge jag har den kvar,de är mitt val kostsamt sådant men ändock en liten fördel när den en gång ska avyttras (inbillar jag mig iaf). Men ett försök till enkel logik i mitt tänkande. Grunden är att inte alltid räkna med det värsta men ändå INTE sätta sig i en situation som förstör ditt/erat liv om just det inträffar, känner man att de är på gränsen vad man kan tänka sig avvara ekonomiskt att köpa en nyare M-bil då är mitt råd enkelt, låt bli! Är det däremot så att du inte påverkas av kostnaderna till den milda grad att intresset får löpa fullt ut då ska du definitivt köpa din "drömbil" oavsett om andra tycker det är en snygg,ful,konstig,ologisk bil att köpa de är ditt val och dina pengar. Saker kan bli billigare i ägandet som service och underhåll även däck om du väljer att gå på billigare modell(rekommenderas ej) de mesta går att spara in på men frågan är om de inte är bättre att satsa på en annan modell/typ av bil om man börjar att fundera vad man kan spara in på? Jag vill även tillägga att noga kolla runt vad som ingår i olika försäkringar som år/körsträcka på ev maskinskada mm de va stooora skillnader när jag jämförde just när de gällde min bil,för då är det ofta även krav att bilen ska ha fullstämplad bok och bakgrundshistorik för att kunna få ev ersättning, och ja dom flesta bolag har olika regler för svensksålda,importbilar så är det bara tyvärr,alltså inte bara ta billigaste för att ja dom va billigast läs villkoren innan du tecknar en försäkring så slipper du huvudbry efteråt. Det här skrev jag efter min fredags öl och är därför inte helt enligt med min gamla svenskalärares samtycke :) ,inget jag skrev här är riktat mot någon speciell person utan bara en generell synvinkel ifrån mig hoppas jag inte klev någon på tårna med den. ha en god jul nu allesammans och ta de lugnt i trafiken :) |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Värdeminskningen (återigen) är en kostnad, precis som bensin och försäkring är. Att inte ha med den är att lura sig själv. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Surt är det iaf. Jag tycker X5M verkar vara den ultimata bilen. Jag kan lasta och köra familjen samtidigt som den går fort som attans om man vill leka runt. Tyvärr är det nog som ni säger, inköpspriset och värdeminskningen är bara en del av den totala kostnaden. En sak som springer iväg i ZORGs sammanställning är däcken, skrämmande att de kostar så mycket och håller så kort... Går någonting sönder sen så är ju risken galet stor att det kostar galet mycket pengar. Det säger ju sig självt att om bilen kostar 1,3 ny så är den inte billig att reparera om något går sönder. |
|
| Ett tips är att vänta ett år och sedan köpa din X5M. En 09-10 årsmodell kostar väl runt 5-600t kr. På ett år så bör den sjunka minst 80.000 kr, för dom pengarna kan du köpa mycket däck och ha kvar pengar till ett oturskonto:) | |
|
richo - sant men så är det väl varje år? Dvs den sjunker med 10-15% varje år? Det som man kan undra är ju hur andrahandsmarknaden är i Sverige. Det finns ett par på Blocket som legat ute rätt länge, de är iof rätt dyre men ja undrar hur många intressenter det kan finns om typ 2 år. Någon som har en gissning? |
|
|
ZORG: Hur ofta servar du bilen och hur ofta är det liten/mellan/stor? (tänkte om jag försöker få ett snitt över tre år) Däcken - vad är det som gör att de bara håller en sommar? Är det såna typ av däck eller är det hur du/man kör eller något annat? Bensinen är ju vad den är, räknar med ca 2 liter milen. Försäkringen verkar vara ca 20 per år. Så i din lista så är det egentligen service och däck som känns "dyra". Givetvis vill jag serva den ordentligt och rätt, samma sak med däcken. |
|
|
smurfkungen: ja du har nog rätt att den sjunker 10-15% varje år de första 4-5 åren. Tänkte nog lite för mycket på mitt eget köp dvs en bil för 2-300t kr som ny kostat runt en miljon. En sådan bil kan inte sjunka så mycket mer medan en X5M som du tittar på för 500t kr lätt sjunker ca 80000 kr både första, andra och tredje året. Men jag tror att kurvan planar ut ganska fint så väntar du 2 år så gissar jag på ett hyffsast billigt ägande:) men hur kul är det att vänta? :) Själv har jag väntat och väntat och nu känns det riktigt bra, jag kan köpa mig en fin M5 touring:) Mvh. Richard |
|
Lasse Karlsson |
Gammal tråd! men bara en fundering i densamma! ZORG tog exemplet för en M5-08! Det måste ju vara den "sämsta" M-modellen, att ta som exempel map, kostnader för densamma!? Hade en M5-05. själv, o den soppaförbrukningen, gick ju inte av för hackor!! Minns att jag körde min runt 1,7l/milen, o då gick det lugnt!! Tryckte man på med den så var det snabbt runt 2,5 l/milen!! Sen var det ju Vanosstrul o växellådstrul + lite annat, som kunde göra ägarlivet surt!! Själv hade jag en otroligt välvårdad bil WZP 266, skitsnygg vinröd, nån som har den, här på Forumet?? o den genererade, för mig, inga problem, under tiden jag hade den!! modolasse |
|
Den "dolda" kostnaden som finns är väl om den aktuella bilen lider av eftersatt service och/eller dåliga reparationer på grund av krockad/stormdränkt eller liknande. Det finns ju en tråd om sådant här på AP med en köpare av en X5 med en borttappad nyckel. När ägaren skulle köpa en ny extranyckel så slutade ju det hela med en nota på ca 145 000 kr vill jag minnas. |
|
|
Det är väl som med det mesta här i livet, tar man inga risker vinner man inget... Klart det skulle kännas tryggare att privatleasa en 116i om nu livet går ut på att veta exakt vad månadskostnaden blir. Men man får som ingen belöning heller... Och angående kalkyl för M-bil så är det ju otrolig individuellt beroende på av man kan tänka sig att göra själv och hur mycket man brukar bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.