AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.464

Akut, högt lambda o co2 på e36 325!

Skulle behöva fixa besiktningen idag då jag åker bort imorgon o får körförbud under tiden jag är borta...
Är vinterpulkan som har svårt att klara besiktningen, är en e36 325 -93

Först hade jag trasigt avgas (hade i stortsett gått av på mitten) vid första besiktningen men fick bara högt lambda värde. Svetsa ihop avgaset o åkte igen, fick ner lambda värdet en hel del men fortfarande inte bra. Bytte lambda sensor o relä igår (gav felaktiga värden konstatera jag efter lite mätning) men ger volt inom dem värden ska ligga på nu

Så åkte nu på morgonen igen och mätte, fortfarande ligger lambda för högt och co2 också (de som kallas CO 2500 hos dem?)

värdena såg ut såhär nu
co > 0.1
co2 < 1.5
HC < 15
lambda < 1.6

Vet inte vad mer jag ska undersöka?! Avgaset måste ju va tätt eftersom HC är så lågt? Kom med förslag, vill få den igenom idag!!
För att förtydliga, lambdan ger alltså värden nu enligt manualen efter att den är bytt o fått nytt relä
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det varit dålig lambdasond, kan du behöva köra en längre sträcka för att rensa ur katalysatorn från diverse smuts som kan ha ansamlats där pga felaktig bränsleblandning - har du riktig otur kan katalysatorn vara förstörd pga felaktig bränsleblandning.

Jag hade en gammal Mercedes (-93:a) där lambdasonden gett upp totalt på (var helt död), efter byte till splitter ny sond började avgaserna lukta "popcorn" de första dagarna efter bytet, för att sedan börja lukta normalt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har inte alls märkt att motorn skulle gått sämre med den tidigare lambdan så svårt att se att de skulle dåliga avgas rester kvar eller att kattarna tagit skada av de men nu när jag läser på mer så verkar de som att katterna kan va dåliga.

Innan jag byter dom så kommer jag nog låta bmw felsöka först men inget jag kan göra idag :(

Good point dock, uppskattar svaret o ska tänka igenom de :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan nämna att Mercan gick hyffsat bra med död lambdasond, men den drog lite mer bensin än vanligt (låg nära litern i stället för runt 0,8).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Läste i bentleys manual att lambda värdet skulle röra sig mellan 0.2-0.8, med gamla sonden o relät var värdet fast på 0.43 utan att ändra sig för gas eller liknande men nu när jag bytt de rör sig värdet långsamt, gick från t ex. 0.4-0.25 på 5-10 sek o ändra sen riktning men läste nu på ett annat forum att värdet ska hoppa snabbt, kan de ha nåt med saken att göra?

Men tycker de också är lite skumt för då borde man märka att bilen inte går bra väll?
ra inputs allihop, lambdan är 1.06, jag som va ute på cykel tur

Hittade en svetsfog som hade brustit precis intill ljuddämparen, svetsa ihop den igen
Kollade tändstift o dem såg bra ut allihop, rätt färg
Rev dock lite vid insugsbälgen o hittade en spricks i en av slangarna dit, kan komma in tjuvluft, tejpade o drog slangklämmor (temporärt, ska byta slangen när jag kommer hem)

Ska iväg nu o prova igen!
Fick på gränsen till godkända värden när jag själv mätte men fick vänta 20 min innan dem kunde mäta, hade motorn igång under tiden men kattarna svalna väll ändå. Sen körde han hårt över trottoar kanter innan mätningen så tror avgasskiten gick sönder igen (gammalt rostigt sattyg som bara spricker upp på nytt ställe om man svetsar de)

Han trodde kattarna behövde bytas så tror jag försöker fixa en bättre begagnat system när jag är hemma igen o hoppas jag slinker igenom en ny hel besiktning :/
Har ni något avgassystem liggandes så dra ett PM, helst runtom sthlm men även uppåt i landet då jag ska direkt till fjällen när jag kommer hem!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.