AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.242

Elutfälld dragkrok fastnar inte E91 -06

wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Frun var på Bilprovningen och de fick inte tillbaka kroken i uppfällt läge.

Finns det några generaltips kring detta? Nu är ju vädret sådär, så jag gissar att det kan finnas is och grus i maskineriet.

pu
547
puiu
330i-03
kan du stoppa nyckel i låset?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns inget lås på fällbara kroken på E91. Den manövreras från inne i bagageluckan.

-------
//Lövet
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Finns en tråd om detta problem på 5-serien E61.
Det är visst något kugghjul som går sönder. Hela kroken måste bytas för ca 12000:-

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu är väl E60-seriens och E90-seriens dragkrokar av olika utförande.
E90 har väl ingen elmotor med kugghjul som fäller ut/in kroken, utan bara en "spärr" som släpper ner kroken när man trycker på knappen.

Har dock ingen input för hur du skall lösa problemet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fästanordningen är fjäderbelastad så om kroken inte låser fast som den ska hade jag lagt mig under bilen och tittat om det sitter någon sten eller annan smuts som hindrar tillbaka fjädringen.
Låser den i utfällt-läge men inte i infällt är det garanterat smuts som hindrar dig/er från att pressa tillbaka kroken så långt inunder stötfångaren som det behövs för att den ska låsa.
sn
4
snow76
320d x-drive -10
Kanske inte är samma på -06.
Men på min går det inte fälla in draget med adaptern för släpvagnshandsken i.
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Hej, tack för alla tips. Litet förtydligande: den fastnar varken i uppfällt eller infällt läge utan hänger och dinglar. Har testat reset (5s tryck på knappen) utan resultat. Tid på verkstan nästa fredag, de gissar att elmotorn fått fukt i sig. Tydligen inte ovanligt och konstruktionen har ändrats sen ny.
wigert: Elmotorn har inget med själva låsningen att göra. Elmotorn skjuter enbart ut kroken i sidled så att den ska kunna svängas in och ut. När kroken når något utav sina två ändlägen pressar en fjädermekanisk in den så att den låses fast.
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Chris87: då verkar det vara två fel, motorn rör sig inte, och mekaniken låser inte. Mekaniken borde man kunna motionera igång med lite olja. Elfel känns som verkstans jobb.
Elmotorn går inte när kroken är i svängbart läge. Det finns en sensor, inbyggd i låsenheten, som talar om ifall kroken är korrekt fastlåst eller inte. Det är denna sensor som avgör ifall elmotorn går samt gör så att du får varningssymbolen i instrumentklustret, men den har ingenting att göra med att kroken inte låser fast i något utav sina ändlägen.
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Ok. Hur kommer jag åt den mekaniska låsningen, för att kunna smörja den? Det syns inga utvändiga låsklackar. Sitter de under plastkåpan som roterar med kroken?
Den mekaniska låsningen ska såvitt jag vet sitta under det svarta cylindriska plastskyddet.
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Det var elmotorn som pajat. 2100 kr.

Okej, då hade helt enkelt armen som skjuter ut kroken i sidled fastnat i ytterläge och hindrat fjädermekanismen från att pressa tillbaka den i ytterlägena.
dh
11
dhaglund
325i E90 Touring -06
Hej
Har samma problem med min dragkrok och tänkte byta elmotorenheten. Är det ngt speciellt att tänka på för demontering och installation?
dh
11
dhaglund
325i E90 Touring -06
Feedback från ingreppett: Skruven som håller "frigörningsboxen" sitter dåligt till ovanpå och min hade dessutom rostat fast vilket gjorde att jag drog av den. Det innebar att jag fick plocka bort bakre kofångaren för att kunna komma år att borra ur och gänga upp hålet för att kunna montera den nya enheten.

Tyvärr visade sig problemet med den blinkande lysdioden i knappen för frilösande av draget fortsätta att blinka trots att boxen är helt ny. Alla tre säkringar till draget är hela, ngn som har ett tips?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.