AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.378

Backspegeln avbländar inte sig själv?

Qu
18
Que
728i -96
Hej!

Jag är nu en stolt ägare av en BMW 728i -96! Men ett litet men. Backspegeln ska avblända sig själv? Men jag tycker inte att den gör det...

Jag har sökt i trådarna, läst bilens manual och rengjort backspegeln så att sensorerna ska vara ok. Inget resultat. Kan den ha lagt av? Eller har nybörjaren missat nåt enkelt?

*förvirrad*
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
De avbländbara spegelglasen är rätt känsliga och dyra i inköp så kan en tidigare ägare ha valt att bara köpa enklare, ej elektrokromatiska eluppvärmda glas. Ta loss ett spegelglas så ser Du snabbt om det finns några kablar monterade, utöver eluppvärmningen.
Qu
18
Que
728i -96
Tack för svaret. Men jag uttryckte mig nog lite otydligt. För jag menar den invändiga backspegeln. Syftar du på de yttre? De avbländar sig inte och det hade jag heller inte förväntat mig (fast jag har hört av det finns).

Den invändiga backspegeln är inte manuellt avbländningsbar för det saknas en spak att dra i.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är ju ganska enkelt att testa själv om det verkar funka eller inte.

Man kan faktiskt lura sig att det inte funkar för förändringen går så mjukt att man knappt märker det.

Men, ta en liten ficklampa. Håll sen för den främre sensorn med ett finger eller en bit svart tejp så det blir helt tätt.

Sätt sen ficklampan mot den bakre sensorn så ska det märkas tydligt att glaset blir mörkare och det ska börja ganska direkt.

Qu
18
Que
728i -96
Jag körde ut bilen i mörkret och gjorde som du sade. Den bakre sensorn sitter som i en litet hål på baksidan? Jag höll för den och körde 1 watt rakt in i den främre sensorn. Ingentting händer.

Innebär detta en dyr reservdel? :(
Kan man isf. montera en backspegel utan den här funktionen som är billigare?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

I min bil räcker det med att man slår på takbelysningen vid skymning så ser man tydligen hur speglebilden mörknar och blir aningen grön.

En begagnad fungerande backspegel lär väl knappast va svårt att hitta?
Klart du kan montera en vanlig, bilen kommer inte säga ifrån (mer än i felminnet möjligen).
Qu
18
Que
728i -96
Aha, jag förstår, min sensor är uppenbart död. Då vet jag det.

Det finns några stycken på bildelsbasen. Kan en amatör, dvs. jag, montera den? :)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Que....

Varför gjorde du precis tvärt om när du testade än jag skrev klart och tydligt att du skulle göra?

Den främre sensorn är den som sitter och mäter ljuset ut genom vindrutan, den ska du hålla för.

Den bakre är den du ser i spegelglaset som ett litet svart hål, den ska du lysa på med ficklampa eller dylikt.

Du verkar alltså ha gjort precis tvärt om eller så har du skrivit sulligt....
Qu
18
Que
728i -96
Hehe, jo, nu blev det galet!

Jag lyste alltså med ficklampan rakt in i den _bakre_ sensorn och höll för den främre med fingret. Hinget händer. Gick ut och gjorde samma sak idag, för säkerhets skull, men den verkar helt enkelt död.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.