AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.438

Reservhjulsbaljan på en e39 sedan...

Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
Jag har gått i tankar att kapa bort reservhjulsbaljan på min sedan för att täcka den med en plåt täckt med asfalt/underredsmassa. Fördelarna skulle vara uppenbara; - Man slipper rost och med den ev. fukt som tränger in i bakutrymmen, man slipper vikt, man kan montera vilket avgassystem man önskar.

Men å andra sidan...

...är jag väldigt snar att tänka på fördelar och försöka förtränga ev. nackdelar. But then again, finns det nackdelar med att skrota ovan sagda blindtarm (reservhjulsbalja)?

___

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Allt går ju bara man vill nog mycket.
Frågan är väl..blir den så mycket mindre "rostmottaglig". det är ju inte bara att svetsa dit en slät plåt, Batterifacket är ju integrerat med reservhjulsbaljan så den måste ju täckas igen på den sidan som vetter mot baljan...

Saluvärdet minskar nog en del, men det har du nog räknat med.. Visst blir det enklare att bygga dubbelt avgas men med allt extrajobb så bygger du ett utan att kapa nåt i bilen.

/Göran
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vikt: Ja du sparar kanske 1,5-2 kg. (Det tiodubbla minst, försvinner om du plockar ur reservhjulet.
Mindre rostbenägen: Nja, du kapar bort en plåtsektion som är sammansvetsad, kittad och galvad med hela karossen och sätter dit en obehandlad plåt, med en skarvfog på 2,5 m längd. Kräver noggrann behandling för att matcha orginalet.
Nackdel: Ja, du har ingen plats för reservhjulet.
Och även M5:an får ju ur sig, trots reservhjulsbaljan, så lägg krutet på att bygga avgassystemet runt den och jag tror som tidigare skribent att det totalt är mindre jobb.

Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
- Nää, ni har rätt. Det där var en jävla dum idé. Inte minst sedan jag snackade med några tyska polare som starkt avrådde från att genomföra det jag tänkt, men inte för försämrat rostskydd eller sådant. Det skulle man nog klara sade dom, men kolla in detta fortsatte de och visade mig en video där man skrotade en 540 och sågade bort baljan. Thuuumph, lät det när fogarna brast och hela karossen vred sig lite. OM man skall ta bort baljan måste man FÖRST från insidan svetsa dit ny plåt INNAN baljan tas bort. Annars uppstår en skjuvning man inte kan rätta till efteråt oavsett hjulen hänger fritt eller står på mark. Tänk vad lite man vet. :D

___

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Spara vikt och dubbla avgassystem går inte riktigt hand i hand.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ett rätt utformat dubbelt system behöver inte väga mer än original enkelsystem. Det är bautatungt

/G
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Finns en ersättningsbit hos din bmw handlare (från M5) själva plåten är billig
men allt plastjunk som skall till kostar (men det saknas inte M5 or på skroten vid denna årstid) :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.