AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.656

525 E39 -03, misständer trotts utbytta spolar, någon med liknande problem?

Bm
1
BmwNicka
525 Touring -03
Köpte mig precis en 525 2003, vacker Touring med M-paket

Bilen gick som en dröm vid provkörning.. MEN, morgonen efter så.....

-5 ute så startar bilen bra, och helt plötsligt blir bilen 5 cylindrig och motorlampan tänds, suck tänker jag, en tändspole.. Väljer dock att starta om bilen.. vipps 6 cylindrig igen.. men lampan lyser. läser av felkoderna på jobbet och den säger cylinder 5 misständning. Jag byter tändspole och stift. bilen går bra! morgon där efter... -4 samma problem igen.. 5 cylindrig motorlampan lyser.
läser av felkoderna igen. cylinder 5 misständning.

Det jag har felsökt:

Vevhusventiliation
Nya tändspolen är Bosch. stift NGK
Fin i cylinderloppet.

När bilen stått övernatten så uppstår problemet. men startar du om motorn, trotts att den är kall så går den bra igen.. känner dock lite svagt att den går lite oroligt på tomgång. skumt att den alltid pekar ut bara 1st cylinder och alltid samma 5:e.

Vad är troligt.
Spridare, styrbox till tändspolarna, eller kabelstammen till spolarna.

MVH Niklas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så fort den registrerar misständning så stängs insprutningen av till berörd cylinder, därför hoppar den igång först vid omstart. Kolla gummibälgen mellan LMM och trottelspjället. Ta loss och kolla efter torrsprickor. Att det är samma cylinder talar ju lite för en dålig spridare. Du kan ju titta hur det stiftet ser ut. Om det finns ev. olja på det kan det tyda på en fastnad oljering.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Låter som bekant som" truckers" lyftarfel.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.