|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW64: Vad är det för fel på bilen egentligen? Ombyggd från högerstyrd till vänsterstyrd? Vad är problemet med det om den nu är helbilsgodkänd och arbetet är fackmässigt utfört? Skruvad mätare: Ja, det är självklart inte bra. Är det den där koden RL som betyder att den är högerstyrd? Att bilen skall vara helbilsgodkänd är ju rätt självklart om den säljs av en handlare, och det är faktiskt handlarens ansvar att se till att den är det. Det är bara att läsa konsumentköplagen. "Använda föremålet på det sätt som är avsett" och en bil som inte är helbilsgodkänd får väl inte köras i trafik, dvs inte användas på det sätt som är avsett. För övrigt: Svar ja, börsen stoppar handel i bolag med oegentligheter. Att ett företag går i konkurs är dock inte oegentligheter. Börsen tar bort aktier i företag med bedrägerier, Blocket tar bort uppenbara bedrägeriannonser. Att en bil är mer eller mindre bra skick är dock inte oegentligheter, lika lite som börsen handelsstoppar en aktie för att ett företag går med förlust. Alexander |
|
| Alexander helbilsgodkännandet syftar till tillverkarens ansvar att bilen överensstämmer med alla div krav o lagar detta kan man inte frångå dvs är bilen klassad o godkänd som lhd så kan den inte ändras till rhd hur som helst vilket kan komma fram vid en senare bes om man har otur vilket kan göra bilen obrukbar | |
|
I värsta (bästa) fall kräver bilprovningen att bilen byggs om till ursprungligt utförande = RHD för att de ska få godkänt. Självklart ska blocket agera på felaktigheter/olagligheter om de vill vara seriösa eller är det alltid upp till köparen att inte bli blåst på obefintliga konsertbiljetter, lägenheter som inte existerar eller vad för annat fuffens skurkar hittar på. Vilket egoistiskt samhälle vissa förespråkar... Stephan |
|
|
Varför ta bort den? Den är inte högerstyrd. Man ser ju klart på bilderna att den inte är det. Jag förstår inte vad som är problemet??? |
|
|
Så säljaren lurar ingen! Den är ombyggd bara. Inget konstigt med det om det bara är rätt gjort. Och antar att den är godkänd eftersom den är besiktigad! |
|
|
Craile om du läser hela tråden så kanske du förstår problematiken Hittar du fel besiktningsman riskerar du att behöva bygga tillbaka bilen till orginalutförande dvs rhd |
|
|
Niklas100: ja det är ju vanligt: Har man lite flax: en 1:a (fixa vid tillfälle) Lite otur: en 2:a (fixa inom en månad och kom tillbaka) och så, det värsta av dem alla: "Bygg tillbaka bilen till originalutförande" "Suck". Som alla utom TS och Nicklas100 tycks inse, finns det inget bedrägligt i sig med annonsen i fråga. Ge er! |
|
|
Fast nu så ingår det inte i kontrollbesiktningen att kolla så bilen stämmer enligt helbilsgodkännandet så frågan är vad man skulle åka dit på? Vad i besiktningsunderlaget grundar ni att det skulle bli en ombes. på? |
|
|
Har åkt in med en bil för ombes på en spindelled och fick en nitisk gubbe så jag fick en ny ombesiktning på ett rostigt bromsrör kommentaren oj detta måste de ha missat det får du laga och så fick jag åka en gång till Men nej speciellt vanligt lär det inte vara dock så hade i allafall jag velat veta om bilen är ombyggd från rhd till lhd även om det inte är speciellt troligt att bilen blir underkänd vill åtminstone jag veta förutsättningarna även om du tycker det är ok Skulle inte tro att det är gratis att bygga om heller så då kommer man osökt in på nästa fråga vem har gjort ombyggnaden och varför |
|
| WGg | |
|
WGg jag måste fråga om man skulle hitta en krockskadad USA import med bortprogrammerade airbags så är det alltså inga problem jag menar den blev ju godkänd i besiktningen eller hur |
|
|
¨Niklas100: Just det, Inte Blockets problem om någon försöker att sälja en "krockskadad USA import med bortprogrammerade airbags". Däremot låter det inte som en "kioskvältare" och kan därför förmodas vara svårsåld. Även om den är billig. Problemet är väl snarast köparen (om denne är både blind, dövstum och en idiot i största allmänhet, så finns ju risken att denne går på en nit). Eller berättar vår vän säljaren precis hur det förhåller sig. Hur man än vänder och vrider på "problemet" kan jag inte se att det är Blockets ansvar att ta bort annonsen. Snarare tvärtom, det vore ett större bekymmer och jag kunde få dem att plocka bort en annons för att "den och den BMW:n hade minsann ett "M-märke" på skuffen fast det bara var en 518, och så tycker jag att den ska kosta 120.000 kr och inte 123.000 kr som säljaren begär" |
|
|
Som sagt om du läser hela tråden så ser du att jag aldrig påstått att det är blockets skyldighet just i detta fallet däremot om man kan bevisa ett uppenbart bedrägeri så tycker jag att blocket borde ta sitt ansvar tex vid uppenbara skruvningar o dyl Däremot så tycker jag att det är helt rätt att varna för bilen då man bör vara införstådd med riskerna med att köpa en sån här bil Och ska man resonera om hur stor risken är varför ska du då tex ha helförsäkring eller använda bilbälte jag menar hur stor är risken att något händer ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.