AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.420

Varför tar inte Blocket bort denna annons?

Sida 1 av 2
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Har anmält denna annons
Länk

då bilen ursprungligen är högerstyrd och säljaren inte informerar om detta.

Länk

har inte undersökt mer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror att det är bäst att fråga här Länk

-------
//Lövet
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
gammal importare - (2004) så det finns inget på google iaf :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det eg. någon upplysningsplikt på en sån uppgift? I Sverige säljer ju firmor smällda bilar både till höger och vänster utan att säga något.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är väl ingen anledning att ta bort annonsen?

Men visst kan det vara bra att känna till om man tänker köpa bilen...

BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Jag har dålig koll men har det inte i andra trådar diskuterats om helbilsgodkännande? Är den regbesiktigad som höger eller vänsterstyrd?

Jag var intresserad av den då första annonsen kom ut för någon månad sedan och mailade säljaren och bad om uppgifter ang import mm. Hade inte kollat BMWwin när jag skickade mitt annonssvar.

Fick ett flummigt svar att den inte var importerad från Italien vilket säljaren ansåg vara en stor fördel! Jag hade då kollat BMWwin och skickade länken till honom och gav honom chansen att kunna ändra i annonsen och ha möjligheten att upplysa om detta.

Ingen åtgärd och jag anmälde till Blocket. Blocket gör inget. Jag skulle aldrig köpa den bilen, vem vill det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är rätt hårt att begära att Blocket ska ha koll på exakt hur olagligt det är att bryta mot ett helbilsgodkännande när vi knappt själva vet.

-------
//Lövet
540is; Den är ju import i år! Storbritannien skriver aldrig chassinummer i annonser så man får inte upp något på bilar därifrån.

Fordon:
BMW 330 CI
Fordonsslag:
PB
Fordonsår:
2002
Chassinr:
WBABS52000EH87452
Fabrikantskod:
BW
Gruppkod:
10000
Reg.datum:
2012-07-30
Reg.datum import:
2002-09-25
Privatimport:
Ja
Karosseri:
Cabriolet (AE)

Från transportstyrelsen får man information om den kommit direkt från UK eller via något annat land.

Stephan
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl överhuvudtaget inte blockets ansvar att se till att annonsen är tillnärmelsevis sanningsenlig? Det är väl en fråga mellan säljaren och köparen. Ska blocket bli besiktningsexperter på varenda pryl som säljs där? Blocket är en annonsmarknad och inget annat.

Uppenbara bedrägerier är väl en sak, men det är det ju inte frågan om här. Det är väl bara frågan om dålig information.

Frågan om upplysningplikt är jag inte så säker på. Har en handlare skyldighet (OBS SKYLDIGHET, inte lämplighet) att upplysa om en sådan som t.ex högerstyrd, krockad med mera? Eller är det upp till köparen att undersöka det han vill undersöka?

Alexander
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Krockad finns ingen skyldighet att upplysa om såvida bilen är fackmannamässigt lagad, dvs har det skett genom ett försäkringsbolags försorg ska bilen anses som felfri.

-------
//Lövet
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Så Alexander, ska jag tolka det som att Svensson som handlar bil på Blocket får skylla sig själv om man inte kollar upp bilen?

Jag lade ut detta som en varning för ev andra intressenter samt att jag har svårt att förstå varför inte Blocket tar bort en annons på en bil där en okunnig köpare blir lurad.

Tycker du att vi ska sluta varna sör skruvade bilar? Jag har informerat Blocket om skruvade bilar och de annonserna har de plockat bort. Den här bilen anser jag vara ett sämre köp än en skruvad...
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag är fullständigt övertygat att på Blocket finns det 100 tals bilannonser som har större dolda fel än bilen i exemplet.

Det är precis så som du säger att "Svensson", dvs alla människor får skylla sig själv om man inte kollar upp bilen.

Det är inte Blockets ansvar att kolla att bilarna som annonseras där, har korrekt beskrivning av utrustning och ev felaktigheter och dolda fel. Det är du som köpare som skall kolla sånt, ganska självklart i mina ögon.

Om jag köper något som inte är korrekt beskrivet, inte reklamerar jag hos Blocket, det blir ju hos säljaren.

Mats
BMW CS #5847
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varna - ja.
Kräva att ett bolag som inte har någon möjlighet att kolla upp uppgifterna ska agera - nej.

Det är ungefär som att kräva att Telia skulle stänga av telefonen till den aktuella handlaren. Någon kan ju bli lurad om säljaren kan prata i telefon.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag instämmer med Andreas: Sluta varna nej - kräva att blocket har något ansvar för produkten som säljs nej!

Så om du handlar aktier på börsen och företaget går i konkurs, tycker du det är börsens fel då? Eller det kanske är bankens fel, som satte in pengarna på ditt aktiekonto så du kunde köpa aktierna eller? Eller, det kanske är BMW AG Munchens fel, när vi ändå är i farten? Det är ju ändå en BMW... (OBS ironin!)

Svar ja, den som köper en bil och inte undersöker den ordentligt får skylla sig själv om det är något som sedan går fel. Vems fel skulle det annars vara tycker du?

Alexander
ni
520
niklas100
520d 2008
Enda sättet att komma till roten av problemet är att de stora aktörerna som tex blocket tar ansvar har själv mejlat blocket vid ett par tillfällen och då man kan presentera saklig info om tex skruvad mätare så tar de faktiskt ansvar i bilen tas bort det ligger ju i viss del i blockets egenintresse att inte bli förknippade med bedrägeri men i detta fallet när reglerna om ombyggnader från vänster till högerstyrning är något luddiga tycker jag att det blir svårt att lägga ansvar på blocket vad som är betydligt värre är alla bilhandlare som blocket väljer att annonsera åt samt lägga upp blocket butiker trots att de blivit fällda av Arn flertalet gånger och således är svartlistade detta har jag mejlat blocket om ett flertal gånger har aldrig fått något svar ska vi få något konsumentskydd värt att tala om så hade det varit ett extremt bra sätt att blocket,byt bil och dylika stora annonsörer hade vägrat att annonsera åt handlare som är svartlistade av Arn detta hade på sikt sorterat bort alla oseriösa bilhandlare som nu kan göra som de vill
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Alexander, om börsen får reda på att det förekommer oegentligheter i ett bolag stoppas handeln i detta bolag.
Håller nog med om att annonsen inte bör tas bort av blocket, hur ska de veta om en bil är ärlig eller ej? Visst kan de få tips men inte kan de, så länge annonserna kostar 120kr, sitta och kolla upp sanningshalten i dessa?

Och var går gränsen, RHD till LHD som i detta fall? Någon som åker och kollat på en bil och blir besviken på skicket, och därför anser att annonsen skall ändras?

Och vem ska ta smällen om de börjar hålla efter dessa frågor, om blocket.se någon gång missar ta bort en oärlig annons?
Blocket tar givetvis inte gärna bort en annons som är inlagd av någon med Blocketbutik .. Dom drar in minst 4000:- i månaden på en sådan bilhandlare (Bytbil+Blocket+ Blocket butik)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Blocket kräver polisanmälan, hade en anställd som annonserade ut företagsbilens vinterdäck,då hon behövde pengar. Den tog de ej bort, utan polisanmälan,vilken jag förstår.
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Annonsen borttagen.
Noop: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.