|
|
|
|---|---|
|
Bytte nyligen Partikelfiltret i min 320d -07. Nu får jag upp ett felmeddelande om dåligt luftflöde i Partikelfilter. När jag köpte filtret (Bildelsbasen i Uppsala, kommer från Tyskland), så va röret som kommer ut från filtret, och går ihop med avgassystemet 6mm smalare än original (konstigt !?). Pratade då med Bildelsimporten, dom bad mig att svetsa dit filtret ihop med avgassystemet. Sagt och gjort. Fattades ju 3mm på båda sidor om röret, men skulle tydligen INTE vara nåt problem. Men nu kommer det som sagt upp ett felmeddelande och en felkod om dåligt luftflöde i filtret. Kan det vara så petnoga med dom 6mm så att det är DET som är felet. Tidigare tyckte jag att bilen luktade klor när den stod på tomgång. Nu luktar den mer Diesel eller bränt på nå vis (varmt). Ibland bilr man bara så jävla trött. Bättre att äga en gammal skitbil. Någon som han hjälpa ? | |
| Jag har hört att det mäts genom att mäta tryckskillnaden före och efter filtret. Om det är så att du har en läcka före filtret så kan det göra att du får den felkoden. Lukten du känner indikerar också att du har en läcka. | |
|
Men då borde man väl höra om det läcker nånstans!? Sen är det ju en verkstad som har satt dit filtret. Även samma verkstad som har mätt fram felkoden i bilens dator. Hur ska man upptäcka om det läcker, när man inte hör det!? Men det kan ju vara så eftersom det inte luktar klor, utan mer diesel. |
|
| Jag tänker då att det antingen kan vara någon trycksensor som blivit skadad (av värmen vid svetsning ?) eller att det är ett läckage så att sensorn som sitter sist får för lite tryck eller sensorn som är närmast motorn får konstiga värden. Eller i värsta fall är det filtret det är fel på. | |
|
Ringde Bildelsimporten i Uppsala. Dom sa att jag skulle få alla pengar tillbaks och att deras leverantör skulle få stå för, av och dit montering av det nya filtret. Dom tyckte att jag skulle köpa det hos Bmw. Så det får bli så, även om det är dubbelt så dyrt :/ Även dom trodde att det måste vara nåt fel på filtret, så dom skulle stoppa all sin försäljning av dom tills deras leverantör kollat upp allt. Så får se hur det blir med allt när det är klart. Tråkigt ! |
|
|
Låter säkrast, kanske var fel filter helt enkelt. Har du kvar gamla filtret kanske du kan prova att tvätta det istället. |
|
|
Ja, det har jag kvar. HUR tvättar man det i så fall? Finns det kanske såna som gör det, där man kan lämna in dom? |
|
| Det har nämnts en firma här på forumet som gör det för 3-4000kr och blir då renat ner till 15%. Kanske finns fler om man hör runt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ultraljudstvätt fungerar, hade en 525D-06 som jag nollställde intervallen för partikelfiltret som varnat innan.. En del spolar med högtryck och nått starkt rengörningsmedel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Pratade med detta företag. Dom tar 3500 kr för att rengöra. Men har mitt gamla ligger löst. Då ville han ha 1500 kr för det. Helt klart värt att prova. Sen vet man att det är ett filter som passar min bil (efter som det är original). Rapid Vagnservice HELSINGBORGSVÄGEN 17, 253 51 PÅARP 042 - 22 70 71 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.