AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.466

320d xd eller nyare 320d utan xd?

Sida 1 av 2
Visa användare
18
Vojo
520D Sedan -09
Kollat på denna Länk

Och denna:
Länk

Xd:n känns väldigt privärd, men jag får en bättre utrustad och 1 år nyare för samma peng!
320xd Touring och 320d sedan är inte helt jämförbara bilar, vänder sig till olika köpare.
Jag tycker xd:n var dyr även om den inte rullat så mycket. den är mer än 4 år gammal och har i stort sett bara comfortpaketet. Xenon och sportstolar ser jag själv som måsten.
Den andra 320d har nödvändig utrustning och mer tilltalande färg enligt mig. Den har varit i bilfirmans ägo mer än 1 år, så den verkar inte lättsåld. Borde finns mer prutmån, strax under 200' åtminstone.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det var ju en gräslig färg på XDn... tror den blir svår att sälja.

/Jonas
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Den första faller bort helt och håller pga avsaknaden av sportstolar som jag anser är ett måste.
Visa användare
18
Vojo
520D Sedan -09
Problemet för mej med sportstolar är att jag är nog lite för bredrövad och då sitter jag bättre i std. stolarna! kombi finns ju i större utbud men jag föredrar absolut sedaner... kanske skulle satsa på en 520d istället. tyvärr är utbudet på sedaner lika dåligt bland dem.
Verdi
Tycker båda bilarna är dåliga köp. xd:n har inga sportstolar och hemsk färg. Sedanen är för dyr.

Kollade lite på blocket och hittade bland annat dessa:

Länk
Länk

osv.
Verdi
Vojo,
Är du säker på att du sitter bättre i std-stolarna? Jag trodde det också en gång i tiden men fick bittert lära mig att sportstolarna är överlägsna. Satt så illa i std-stolarna att jag fick byta bil pga dem efter bara 2 månader.

Om du nu ska ha std-stolar så kan du försöka bjuda hem den här på KVD.
Länk
Visa användare
18
Vojo
520D Sedan -09
Jag får väl ge mej ut på en längre provkörning i en bil med sportstolar!

Har ju sportsolar i min bil idag (SAAB 93 Aero) men dem är aningen bredare, och i dem sitter jag perfekt!
Verdi
Försöka hitta en med automat om du kan. En 320d är inte särskilt harmonisk med manuell låda och det finns dessutom ett ökänt problem med huggande koppling. Sök här på forumet så hittar du info. T ex den här tråden: Länk
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Knappast helt relevant för valet, men har man en gång haft 4wd så byter man inte tillbaka, trots att det gör den lite törstigare och lite tröttare.

Poängen är alltså att man ska jämföra samma sak, och en 2wd och en 4wd är aldrig samma sak!

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Visa användare
18
Vojo
520D Sedan -09
Hur är det med 325d har den samma kopplingsproblem...kunde inte se i länken att diesel 6:an diskuterades!

Vad gäller 4wd så har jag provkört och gillar hur bilen känns med 4wd och har alltid försökt att köpa bil med "gutfeeling" istället för med hjärnan :D
Verdi
coleburn, Ja, det underlättar ju om man vet vad man vill ha. :) Själv rekommenderar jag också 4wd. Är riktigt nice just nu med all snö/is och dålig snöröjning. Blev inplogad i Stockholm i helgen men det var bara att köra iväg som vanligt. Man behöver inte vara rädd för att inte komma iväg när man ska in i en stor rondell/korsning med tät trafik osv. Man slipper även problemet med att antispinn går in pga mjuka vinterdäck. Dessutom går den mycket stadigare genom mittsträngar och slask. Med xDrive har man kvar den bakhjulsdrivna känslan och bilen understyr inte på samma sätt som t ex en Audi Quattro.
Verdi
Vojo, Vet ej angående 325d.

En bil som jag tycker ser fin ut, men som kanske är lite dyr, är denna.
Länk

Visserligen ~50 tusen till men det är en helt annan division. 245hk-dieseln, M-sport, navi, automat med rattpaddlar osv. Kräver dock lite extra koll då det är en importbil hos en vimpelhandlare.
Visa användare
18
Vojo
520D Sedan -09
Den här ser ju ganska ok ut Länk men tvekar som sagt på 4wd...fan det kokar nästa över i huvudet XD
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om du inte känner starkt att du behöver 4wd så behöver du det antagligen inte. Jag har har själv haft 4wd och inte haft några problem med att byta tillbaka till rwd.

Bilen hos Tisnarbil saknar xenonljus. Inget jag skulle köpa så dyr E90 utan.

-------
//Lövet
Verdi
Jag känner igen känslan. Sätt dig ner och fundera på följande.

1. Sedan eller Touring?
2. Sportstolar eller standardstolar?
3. Automat eller manuell?
4. 4 cyl eller 6 cyl.

När du har svar på det blir det betydligt lättare för dig att hitta ett lämplig objekt. Då är det bara att bestämma sig för en bra avvägning av körda mil, pris och utrustningsnivå. :)
Jag skulle alla gånger valt en Touring, även om man kanske inte anse sig behöva det. Andrahandsvärdet är mycket bättre och den blir mer flexibel. X-drive saknade jag faktiskt på min 320d men om det berodde på rwd eller 225/45/17 vinterdäck kan man diskutera...
Visa användare
18
Vojo
520D Sedan -09
Ska åka och kolla på denna i mellandagarna Länk känns som den har det jag vill ha inkl. rätt färg!
Verdi
Ser fin ut! Äntligen är du på rätt väg. :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Känns som ett rejält trevligare val än de tidigare länkade

-------
//Lövet
Visa användare
18
Vojo
520D Sedan -09
Funderar på denna Länk några åsikter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.