AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.241

någon som testat dessa biltema stift?

Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Hej.
Jag har läst och sett vad de fletsa här tycker om biltema tändstift.
men är det någon som provat dessa?
Länk

det är rätt stor skillnad på 39,90kr och 207kr som NGK vill ha
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det är väl värt att pröva i vart fall? De äldre stiften Biltema hade gick inte väl ihop med den Saab jag hade då, men fungerar det så är det ju bättre än att behöva krabba med utlandsbeställningar och annat...

Vill du vara säker på att det fungerar så kör på NGK. Gäller även termostater som verkar vara usla i Biltemautförande (har köpt två gånger, bägge gångerna höll de i några veckor).
Jag kör Brisk i mina M, utan problem. Dock inte A-line utan LGS-Premium, de stiften säljs inte på Biltema. A-line är Brisk motsvarighet till NGK/Bosch rekommendationer. LGS stiften kostar ungefär hälften av vad Dyronomen tar för NGK. Du kan köpa NGK billigt hos diverse utländska webb-butiker!
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Kjøp NGK stift på ebay.uk til biltema pris,så slipper du problem som kan bli med uorginal stift.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-bilar brukar vara väldigt tjuriga om de får fel stift!

Jag skulle inte chansa - det kan bli dyrare än du tänkt dig med misständningar och det som dessa kan föra med sig!

NGK är stabila men även Boschs fyrelektrodsstift med platinaelektroder verkar fungera bra (båda är "BMW-originalmontering").

Med tanke på att stiften skall bytas var 10.000:e mil, är det dumsnålt att köpa t ex Brisk eller annat mindre beprövat märke.

Köp stiften från USA eller England, så kostar de bara typ 40-50kr/st!

Fyrelektrodsstift som bevisligen fungerar i din motor:
NGK BKR6EQUP
Bosch FGR7DQP alternativt FGR7DQI (det senare stiftet har mittelektrod av irridiumlegering i stället för platina dito).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Som runaris säjer, köp NGK på ebay!! Ca 400 inkl frakt för 6st! Jag har köpt från denna på eBay:

Länk

La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Jag satte dit Biltemastift i grabbens gamla Merca. Efter 300 mil var mittelektroden bortbränd.....

Köp NGK på Ebay

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som ett litet försvar till vissa stift på biltema kan jag säga att jag monterat Eyquem-stift i hennes Renault, var faktiskt exakt likadana (RFN58LZ) som satt monterade i motorn från fabriken - de kostade ca 20kr/st, vilket kan jämföras med 80kr/st hos Volvo/Renault.

De stiften fungerade helt klanderfritt, men jag tror inte de säljer dessa längre på Biltema.

Vissa motorer är mer kinkiga på stiften än andra, men BMW:s motorer är väldigt tjuriga om de får fel stift!

Mvh
Johan B

Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Jag skall beställa NGK men det hade varit intressant att höra lite erfarenheter från någon som provat dessa stift i en BMW...spec i en e39 M54
Nu har jag INTE testat A-line stiften i mina bilar men väl LGS.
Kör alltså med Brisk Premium LGS i en M5 3.8, belive it or not men motorn går jämnare, perfekta avgasvärden, kört ca 2000 mil med LGS stift
Har i testsyfte kört 4000 mil med LGS stift i min bruxis Passat -95, funkade PRECIS lika bra som original, kunde inte märka nån skillnad alls. Körde bilen i allt från 35 graders värme ner till -20 med kallstart. Just för kallstart i -20 var jag liiite orolig för att tändsystemet inte skulle klara då LGS kräver mer, men icke...
Kör med LGS stift i M3 3.2, funkar kanon!
Skall dock tillägga att LGS stiften mår INTE så bra av att snålköras på låga vara hela tiden, det är racing-stift o skall köras "hårt" annars kan de bli liiite för svala påstås det, inget jag märkt.
Det snackas såååå mycket om att BMW funkar bara med NGK bla bla, vilken dynga. Om man sätter i passande stift med rätt värmetal,instick mm så kommer motorn gå så som den skall, i alla andra fall har man något fel på tändsystemet, hur litet det än må vara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anledningen till att NGK brukar fungera klanderfritt i nästan alla motorer är att de har ett bredare värmetal än de flesta andra tillverkarna, deras stift fungerar således över ett bredare temperaturområde och därmed olika körstilar.

Men hittar man rätt värmetal mm. så går alla motorer bra med rätt stift.

Det är extremt ovanligt att NGK-stift strular i BMW-motorer, vilket tyvärr inte fallet när folk sätter i stift av andra märken...

Så vill du vara på säkra sidan och minimera risken för strul: köp NGK!

När det gäller M52tu, M54 mfl. finns det en mycket god anledning till att BMW använder sig av stift med fyra sidoelektroder och glidgnistteknik - dessa motorer har mycket lätt att slå igen stiften vid kortkörningar (både dränkas och även sota igen) och där är nämnda stift överlägsna på att bränna rent sig med gnistan och gnistan väljer alltid vägen med lägst motstånd vilket är där det finns sot eller annan smuts på stiftet = stiften håller sig renare än konventionella stift.

Mvh
Johan B

pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Glöm inte räkna med att det på bytesintervallet skiljer 3000 mil också ;)
10k mil för NGK och 7k mil för Brisk.
Gör som olaO m.fl och köp över ebay, köpte själv 6 stift för 434 kr frakt inräknat från England.
Ganska små summor det handlar om när man tänker på hur sällan man egentligen byter.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Det är inte bara dynga Dawwe. Körde SAAB 900 på 80-talet. Med Bosch-stift gick det 5-600 mil innan motorn började att missa. Med NGK så gick den 1500-2000 mil utan problem. Det skiljer på stiften mellan tillverkare. Vissa motorer är känsligare än andra. Biltemastift kommer inte i närheten av mina BMW:er.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Saab var ett märke som fick bärgas 100 tals enbart i Örebro bara för någon stoppat i Boschstift. Bosch stiften var känsliga för surning, de brände aldrig rent sig från sot igen som NGK gjorde tex. Och så var det under hela 70-80 talet minst.
Finns ingen anledning att välja Bosch när det finns ett märke som aldrig skapat några problem överhuvudtaget åtminstone under de 40 år jag skruvat med motorer.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Håller med ang. Saabarna, det gick inte med annat än NGK. Rev en halv motor en gång i felsökningssyfte, där stiften var nya men ej NGK... Skaplig läxa man fick den gången... :S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.