|
|
|
|---|---|
|
Hej. min 520-03 misständer och enligt E-diagnos på bilprovning ligger felkoder för misständning cyl.2 samt fel på tändspole cyl.2. Känner mig alltså ganska trygg om att spolen är problemet. Mekonomen säljer Nya Beru tänspolar för 376:- Var det inte detta fabrikat som BMW ersatte med bosch? Bör man leta upp annat fabrikat? Motorlampan tändes igår när bilen gick på 5cyl. idag gick den på alla igen (kommer och går lite) men motorlampan lyser fortfarande. Måste denna nollas via dator? är det bara NGK BKR6EQUP som rekomenderas. Enligt mekonomen skall dessa utgå. kostar hutlösa 207:- st Hårfin skillnad att välja bosch istället....kostar 202:- och en sista fråga. Vilken är cylinder 2? hur räknar man? //Simon | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
NGK stiften beställer du från mistersolutions i England typ 50-60 kr styck tar 4 dagar leverans normalt . Bosch njet aldrig. Det var Bremispolar som var problem med under en viss tillverkningsperiod 2003. Beru har väl aldrigt gjort någon glad direkt men prova kan du säkert göra för den pengen. Cylinder 1 längst fram, se till att få bort felkoderna innan du besiktar nästa gång Bilprovningen kan INTE radera dom. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Simon, jag har skickat ett PM till dig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för det! BMW Malmö tar 535:- för boschspolar och 245:- för NFK stiften. Får nog prova beställa från UK. Hur är det med Motorlampan. återställer den sig själv? |
|
| Johan B, du har fått svar | |
|
Simon, jag har svarat (obs det blev två pm pga felskrivning i första!). Motorlampan kan slockna av sig själv MEN du måste radera felkoden med diagnosdator eller motsvarande annars ligger felkoden kvar och då får du anmärkning på den vid nästa besiktning eftersom de bara ser att det finns en felkod oavsett om den är "aktuell" eller "loggad" för länge sedan och inte aktuell längre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så ja, nu känns den som en ny bil! Ny Beru tändspole från Meknonomen monterad. Motorlampan slocknade av sig själv. Nya tändstift beställs på nätet. God Jul på er! |
|
Karl-Hilding |
Hasso: Kan du förklara varför du inte rekommenderar NGK och ratar Bosch tändstift? Stiften som sitter i vår 116 är 3-elektrodiga men vet inte vilket märke. Samma med 530 LCI. Har tyvärr inte kollat alls utan litar på vår BMW-verkstad som inte är auk. |
Karl-Hilding |
Edit: Kan du förklara varför du rekommenderar NGK och ratar Bosch tändstift? |
Karl-Hilding |
Blev mycket fel utan att julsnapsen smygtagits. Stiften till 116 har 4 elektroder. Men märket vet jag inte. |
|
Förstår iofs Hassos negativa inställning till Bosch då de historiskt gjort stift som strulat i diverse bilmärken (bland annat Saab). Men utifrån personlig erfarenhet tycker jag att deras moderna platina/irridium-stift håller lika hög kvalitet som NGK. Åtminstone fungerar Bosch FGR7DQI minst lika bra som NGK:s BKR6EQUP i min E46:a - faktum är att motorn verkar gå lite bättre och snålare än med NGK. Bosch-stiften har smalare sidoelektroder och det kanske kan ge en starkare flamfront från gnistan (skall ge det enligt teorin i alla fall). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Karl-Hilding. Ligger en del i vad Johans säger, Bosch har historiskt sett gjort skitstift under 70-80 talet som vissa bilmärken inte alls kunde använda. De hade inte förmågan att bränna rent sig själva om motorn blivit sur en gång utan det orsakade stopp, bärgare mm som enbart berodde på dåligt fungerande Boschstift och vi talar då om tusentals bilar. NGK har alltid fungerat och varit ledande genom alla 45 år jag skruvat med motorer. Ja jag har testat andra stift också under åren. Champion har fungerat mycket bra också. Det finns väl en anledning att BMW använder NGK stift, det är väl enda tillverkaren som det står NGK på ena sidan porslinet och BMW på den andra ? Även om säkert Bosch bättrat sig så spelar det ingen roll en produkt som givit mig och andra problem ratar jag för tid och evighet likväl som Castrololja. Är liksom ingen idé att ens lägga ned tid på. När det finns bra produkter som alltid fungerar och priset är likvärdigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, Jag tittar just nu på ett tändstift som har varit originalmonterat i min bil. Det står BMW på ena sidan och BOSCH på andra sidan porslinet. mvh/ Anders |
|
|
Jo, både Bosch och NGK är fabriksmonterade hos BMW, men det är nog vanligare med NGK. Men då båda stiften är fabriksmonterade "original" så fungerar de bra! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När jag hade min 320 -03 så lyste motorlampan pga misständning på en cylinder, den felkoden försvann av sig själv när lampan slocknade. Detta hände flera gånger. Märkligt? | |
Karl-Hilding |
Jo Hasso, nu när du och fler nämner NGK så kommer jag ihåg att mina två Saab Turbo hade NGK-stift. Saab förordade att det endast skulle vara NGK till deras turbomotorer. Aldrig några problem med dessa stift oberoende långa och hårda körningar på 160+. Men man gjorde ju service var 1000 mil med olja, filter och stift. Blev service varannan månad enär jag körde mycket i jobbet. Plus semesterresor till sö Spanien. Fattar fortfarande inte att deras 16v kunde hålla så bra. Körde cirka 30.000 mil på 5-6 år med dessa två utan ett enda problem. Inga tändspolar, spridare, högtryckspumpar, tempgivare osv som fick bytas. Men det fanns väl inte så mycket av den varan slutet 80-talet. Inte ens lamdasond enär de inte hade katalysator, ej heller ABS, antislir osv. Funkade bra ändå! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.