AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
899

Var hitta kopparpackning till avtappningsplugg?

Yo
8
Yoshua
540iA -00
Hallå! Tänkte kolla ifall oljepumpsbultarna sitter som de ska i 540iA. Använder mig av Autopowers gör-det-själv-guide och ser att man måste ha ett par saker. Har hittat Loctite och trågpackning, trågpackningen är från Schmiedmann.

Vad jag inte förstår är om kopparpackning till avtappningsplugg är det jag hittat på Schmiedmann. Länken finns längst ner, men artikelinfon är på engelska och fattar inte om det är rätt produkt. Är det rätt? Och hur många behöver jag i så fall? Att meka är inte min starka sida, men måste fixa det innan resa och vill ge mig på det själv och spara pengar. Hade f.ö. tänkt använda Valvoline synpower-5W-40 under oljebytet och ett oljefilter från Schmiedmann.

Guiden går inte att länka. Hittas genom gör-det-själv--->Mekartips---->Kontroll oljepumpsbultar M60

Trågpackning: Länk

Förmodad kopparpackning: Länk

Oljefilter: Länk

OBS! Produkterna är tilltänka 540i, har redan kollat så det stämmer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en helt vanlig kopparpackning - finns tex att köpa hos Swedol och de flesta andra affärer med liknande utbud.

Fast annars så medföljer alla packningar du behöver i oljefilterförpackningen.

Så är det iallafall till min M30B35 (E34 535i) motor för alla filter jag köpt - de senaste åren från Schmiedmann (förut fick man Febi och nu får man Topran därifrån). Se här för lite detaljer och bilder.
Länk

Men annars är det rätt kopparpackning du länkat till dvs den med reservdelsnummer 07 11 9 963 151.
Denna används på i princip varenda BMW-modell, se korsreferens nedan på vilka modeller den används på.
Länk

Den är dock 12x17 i måtten, inte 12x7 som Schmiedmann skriver.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Mekonomen har det mesta av dessa smådelar om du har långt till BMW
TW
121
TWX
750 il -96
Man kan använda den gamla kopparpackningen är inget fel på den, går att få som ny om man värmer den då återgår den till ursprunget. Gjorde man ofta på lastbilarna när man fick skruva ner dieselfilter på vägen och inte hade nya med sig en gasolvärmare så var det klart.
GOD JUL
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du problem att hitta kopparbricka - hojta till för jag har ett gäng liggandes i garaget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Yo
8
Yoshua
540iA -00
Jävligt schyssta alla är på forumet! Verkar som att jag får tag på alla delarna, enklare än vad jag trodde. Väntar på leverans av trågpackning och filter, sen är det pilla! Återkommer om ett tag om hur det gick eller med ytterligare frågor. God jul!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.