AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.559

335i startar inte efter cobb

Am
48
Ame
E92
335i
Tja har en 335i coupe 06.
Installerade cobb stage 1 sport för första gången men bilen går inte och starta då jag först fick jag transmison faulty och nu står det steering wheel lockd.

Behöver akut hjälp någon som vet?
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Dum fråga kanske men det står ju inte så detaljerat, men det är inte så att rattlåset faktiskt har gått i? Inte allt för ovanligt och räcker med att vrida lite på ratten så hoppar bilen igång :)
Am
48
Ame
E92
335i
Nä det är inte rattlås. Hur som helst fick jag igång bilen genom att av installera cobb. Bilen gick då och starta men fel meddelandet ligger kvar. Det står steering wheel locked har en röd ratt med ett lås i instrumentbrädan. Blir väl ta in bilen på BMW har läst e90 post att det är tydligen BMW som gäller felet uppstår vilket är vanligt på 06-07...
Visa användare
789
johmei
335i E92
Aldrig hört om detta problem med Cobb men återkom om du kommer fram till något spännande.

Rattlåsgrejen har min tjej råkat ut för ett par gånger varpå jag har fått rycka ut akut i tron att bilen är helt pajj. Har även clutch-stop som gör att man måste trycka pedalen hårt när man startar bilen.
Am
48
Ame
E92
335i
Har lämnat in bilen på bmw i solna nu. Jag får återkomma om hur det blir.
Johmei vet inte vilken bil din tjej har men det ska finnas en uppdatering av mjukvara i första läget som bmw gör. Börja kanske där inte kull när man blir stående
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det är med min E92 335i -07 med Cobb sedan April som hon haft problem med ett par gånger. Den har startat direkt utan problem när jag kommit. Andra gången vet jag att det var rattlåset som tjejen missat.

Hur som så är jag mest intresserad av korrelationen Cobb - bilen inte startar! Vad detta isåfall skulle bero på. Upplever Cobb APn vältestad och OTS mapparna riktigt bra nu. Klar utveckling av mapparna bara sedan början på detta år.
Am
48
Ame
E92
335i
Då fick man samtal av BMW de ville ha 10300kr för att åtgärda felet....
Columen i rattlåset måste bytas.
Jag bad BMW ringa till försäkrings bolaget och be dem ta det.
Fick sms senare om att bilen är klar självrisk 1000kr.
Ska hämta bilen imorgon får väl se på papper vad de har gjort.

Johmei jag måste noga haft världens otur med cobb install mitt första. Vet att cobb skall funka rätt bra får testa igen när jag får bilen.
Du kanske också borde se över rattlåset sök på nätet tydligen ett vanligt fel.
m3
260
m3rso
Billös
Vad är cobb?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Firma som ägnar sig åt trimning. Googla :-)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Oturligt sammanträffande skulle jag vilja säga..
Jag tror inte att felet hade något som helst med cobb att göra, och bilen skulle nog ha startat efter ett par försök till även om du inte hade avinstallerat cobb.
Det är bara att installera igen.. Du kommer att bli skitnöjd :)

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ajaj 10kkr lät inte kul. Hoppas allt funkar för dig nu. Ja händer detta mig själv så får jag definitivt kolla upp det. Har haft med handhavande å göra hos min bil än så länge intalar kag mig. Hoppas kunna lägga pengarna på andra grejer.

Som synes har ju inte startpriblemen med Cobb att göra, gott. Nu är det bara å installera Cobb å vänja sig vid nya effekten. till våren kommer du vilja börja installera hårdvara!! Du har väl kollat i stora "trimma 335 tråden". Med DCI, DPs och IC uppgraderat kan du börja köra E30 mappar och få riktigt mkt fart!
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Tidigare ägare hade liknande problem med min 335a, under garanti tiden, dom började med programvara, sedan nån kabelstam 100 mil senare för att tillslut byta hela rattstången, elektroniska rattlås ftw :D
Am
48
Ame
E92
335i
Nu har jag hämtat bilen och allt är som det skall. Ska testa med cobb igen senare under dagen.
Borde inte vara några problem nu. Har väl bara haft otur vid install.
Ni som kör med cobb vad använder ni som vinter map?

Dp och ic blir det helt klart, tanken är att få bilen helt klart till mars.
Är inne på vrfs dp samt ic.
Någon som kanske använder vrsf dp och kan säga lite om dem?
Jag vet att AR och helix ska funka riktigt fint. Men smakar det så kostar det också!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ame: gott! Kör Steg 2+ Drive just nu men helt onödigt. Stock mappen är stark nog att konstant aktivera antispinn.

Kör VRSF DPs och de funkar bra. Vad kan man säga mer, det är rör med snygga svetsar och böjar. Många får korrigera installationen då de vibrerar mot chassit men monterar man bara med max luft emellan så ska det gå bra. Installerade mina själv utan lyft, det var knöligt men gick bra på runt 3 timmar.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag kör fortfarande med 2+ aggressive.. Det är helt vansinningt, jag vet, ska byta imorgon.
Tänkte prova 2+ drive.
Frågan är om det går att köra Stock mappen med DP's? Får man inte felkoder då johmei?

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det spelar väl ingen roll vilken mapp man kör egentligen. Spinner ju direkt i detta före och ingen boost hinner byggas upp. Att dra ner tunen skulle man väl göra för att skona turbos..

Jag körde stage 0 (stock) idag en 4 mil och det kändes ingen större skillnad (på sommaren med bredare däck och barmark är det stoor skillnad). Trodde som du "Simon" att "DP fix" bara fanns i steg 2 och steg2+ mapparna. Jag tänkte dock inte på att läsa av koder men bilen kasta inga varningar iaf. Man kan väl lägga till "DPfix" till stage 0 i ATR annars tror jag.

Nu har bilen fått en tjockvaxning och är ställd på semester i varmgaraget över jul och nyår!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Stoppa felkoder med ATR:
Länk
Am
48
Ame
E92
335i
Har nu fått igång bilen med cobb :D
Började med att ladda upp stage 1 ST sport.
Känns ju inte helt fel men just nu går det inte och säga mycket får vänta till bättre väder.
Jag kan nog föreställa mig nu att det händer en hel del med dp och ic.
Får bli nästa beställning :)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ame: gott att du fick ordning på bilen så fort. Nu får du ut å njuta av din mer livliga leksak. Dröjer inte länge tills du vill ha mer. För enkelt med denna motor och Cobb!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ame: kom ihåg att bilen kommer behöva betydligt mer luft och öppna luftfilter är rekommenderat vid Steg 2.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.