|
|
|
|---|---|
|
Gäller en helautomatisk baklucka på en BMW 525 Touring 2002 Jag har problem med min stängknapp på kanten av min automatiska baklucka. Knappen är helt död medan bakluckan fungerar fint i övrigt. Förmodligen ett kabelbrott men jag kan inte hitta var så efter att letat runt på forumet hittade jag en idé om att man kan tjuvkoppla kantknapppen på bakluckan till uteknappen på bakluckan och på så sätt få den att stänga luckan igen. Nu till problemet: Kantknappen som inte fungerar har 3 st sladdar, vilka jag förmodar är jord, plus och någon form av signalsladd. En av sladdarna är något grövre än de andra två. Uteknappen som jag ska tjuvkoppla till har fyra sladdar i sin koppling och enligt rådet som jag läste är det de 2 sladdarna i mitten av kopplingen man ska löda till kantknappens sladdar som inte fungerar. Fråga 1:Hur ska jag ta reda på (säkerställa) vilka ändar av sladdarna det är som ska lödas ihop? Jag har multimeter och elmejsel att tillgå som mätverktyg och givetvis en lödkolv samt tenn. Fråga 2: När jag mäter med multimeter, räcker karossen till för att vara jord? Hjälp mottages tacksamt! | |
|
Var med om liknande fel på en 320i E46. Den funkade bara att öppna med nyckeln. Tog ett tag innan jag insåg att det räckte att vrida om med nyckeln i nyckelhålet på bakluckan, alltså den blev typ avaktiverad när man låste den fysiskt med en nyckel, testa det innan du börjar klippa kablar. Mvh |
|
|
Glömde säga att det är en E39. Tyvärrr finns det inget nyckelhål på bakluckan. |
|
| Kan det inte vara så att nyckelhålet sitter under kanten till handtaget på luckan, så man sätter i nyckeln uppåt, gör det på min. Böj dig ner och titta! Mvh | |
| Blev tveksam där ett tag... så med viss förhoppning kollade jag precis i garaget. Men där finns då inget nyckelhål :( | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt när detta händer så är det nått hörn på gummiläppen som man tryckt innanför plåtkanten, så microswitchen är påverkade hela tiden, den har enbart impulsfunktion så är den påverkad kan man inte påverka den på nytt om den inte gått tillbaka i utgångsläge. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för alla idéer. Jag har försökt känna så gott jag kan genom gummit på bakluckans microswitch (antar att du menar den stora luckan och inte switchen till shoppingluckan?) men det hjälper tyvärr inte att lirka på den. Känns som att den är framme som den ska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.