AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.501

Jätte högt CO 2500 värde bmw e34 525

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hej har tidigare haft problem med co värdet och HC halten, men efter att jag bytt katalysatorer så var dom bra MEN nu är Co 2500 jätte högt istället!? ligger på 1,3 Godkänt värde är 0,3!

Så här var värderna

CO 0,0 (0,5) HC 020 (100)
Co 2500 1,3 (0,3) Lamda 0,97 (0,97-1,03)

Jag har gjort detta!

Bytt katylasatorer
mät upp lampdan
Bytt tändspolar
tändstift
olja,oljefilter
luftfilter
Kollat över vevhusventilationen
Bytt grenrörspackning

Vad kan vara fel!

Extremt tacksam för alla svar!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Kan det vara LLM som spökar?
Har testat å rengöra den med brakeclean men det hjälpte inte iaf:(
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Ingen? Börjar bli lite panik å få bilen klar:(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kommer inte ihåg från förra tråden om du gjort felkodsläsning!?

Isåfall vad gav den för felkoder?
Och med vad är felkodsläsningen gjord?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Jag har gjort felsökning med carsoft 6,5 med tändningen på och får inga felkoder:(

Tack för svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag misstänker nästan att du har något knas med lambdasonden ändå eftersom avgaserna tyder på att motorn går fett (lågt lambdavärde).

Annars kan det t ex vara något problem med en eller flera injektorer.

Ser stiften normala ut och ser de likadana ut i alla cylindrar?
Vad är det för stift?

Dålig termostat och/eller dålig temp.givare kan ge knasiga avgasvärden - det brukar vara så att motorn då går fett.

Mvh
Johan B

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hm okej, har en annan lamda hemma med klipta kabla jag kan fixa å testa slänga på,
Ska kolla om stiften ser likadana ut imorgon! Köpte ngk stift kommer inte exakt ihåg vad dom hette bara:p

Motor tempen ligger bra på mitten iaf men finns det ngn annan temp givare som kan va dålig?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hm okej, har en annan lamda hemma med klipta kabla jag kan fixa å testa slänga på,
Ska kolla om stiften ser likadana ut imorgon! Köpte ngk stift kommer inte exakt ihåg vad dom hette bara:p

Motor tempen ligger bra på mitten iaf men finns det ngn annan temp givare som kan va dålig?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle börja med att skruva ur stiften och "läsa dem" för att se om de indikerar något problem och då även vara observant på om det är något stift som avviker från de andra i utseende.

För att det skall vara meningsfullt måste bilen vara ordentligt varmkörd och helst gått en längre sträcka i lite högre hastighet precis innan du stänger av motorn (givetvis måste den svalna innan du skruvar ur stiften).

Det kan ge dig bra ledtrådar till vad som kan vara fel!

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är lambdan med klippta kablar ny eller begagnad?

Angående temp.sensorn - jag har inte råkoll på hur det är på den motorn men vissa motorer har en givare till temp.mätarnålen i instr.panelen och en till motorstyrningen.

Du kan ju läsa av live-värden med Carsoft och kolla vad den säger att motortemperaturen är när den är varmkörd!

Mvh
Johan B

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej ska kolla stiften men vad menar du med läsa dem?

Lamdan jag har är begagnad men avklippt så får löda ihop sladdarna först bara,

Hur gör jag för att läsa avgastest med carsoft? Hade jag inte en aning om att man kunde!:D
Ska bilen vara igång när man läser av felkoder då ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, läsa avgastest kan du nog inte göra, men under Live-data får du fram diverse dataparametrar från motorn när den går (du får klicka dig fram i typ fyra-fem steg för att se alla parametrar när motorn går) där ser man t ex motortemperatur, laddningsnivå, lambdasondernas värmning, hur stor bränsleförbrukning det är momentant, motorvarv, insugningsluftens temperatur, luftflöde, gasspjällsvinkel, insprutningstider mm. Vet inte exakt vilka värden du kan läsa ut på en lite äldre motor men det finns en hel del ändå tror jag.
Du får gå in under rullgardinen "Special Functions" och gå vidare till Live-data DME och sedan klicka på "start display".

Om du inte vet att den andra lambdasonden är fullt frisk (av vilken anledning byttes den?) kan den vara lika dålig eller sämre än den du redan har...

Mvh
Johan B

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej ska se om jag lyckas få fram några värden imorgon så kan jag ta en bild på dom:)

Köpte ett komplett avgasystem av en kille som skulle bygga ban racer av sin bmw där kommer lamdan ifrån å anledningen till att den är klippt är nog bara för att lättare få loss den:p
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
En 93a går inte att få live data på tyvärr,jag funderar på skicket på dina begade kattar.
Har du koll på hur långt dom gått på föregående bil?

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej det var ju jäkligt synd att det inte går läs live värden:(

Tankade dock i 15 liter E85 nu på 45 liter bensin och körde 6mil i 4an på motorvägen ca 3500rpm för att få den riktigt varm,

Så låg alla co värden på 0 även hc låg på 001 å lamdan på 1,03

Så fick igenom den iaf:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.