|
|
|
|---|---|
|
Åkte från jobbet idag, i kökörning efter ca 7 minuter sen bilen startas så tvärdör den och oljelampan och batterilampan tänds i samband med det. När bilen står still efter att ha rullat åt sidan lägger jag i P (bilen har automat) och startar - den startar direkt, ingen som helst tvekan. Sen rullar det på utan problem... väl hemma säger min bättre hälft att det hände henne i förgår och då var det samma sak. Bilen är kall när det händer(på morgonen går bilen från garage med motorvärmare) bilen har runt halv tank.... Vad kan vara fel?? avskyr sånt här, när jag känner att jag inte vågar lite på bilen... ideer? | |
|
Prata med BMW verkstaden idag, de har såklart svårt att gissa vad det kan bero på och säger att en felsökning om vad det berode på ev bara orsakar 1400.- i räkning. en teori är att flera kortkörningar kan göra att olja blir lite kleggig nu när det är kallt (innan den blir ordentligt varm) om det då "kleggar" till sig på nån kamaxelgivare och den inte känner exakt vart kamen är så stängs motorn av som säkerhetsåtgärd. En annan teori kan vara bränslet högre inblandning av nåt nu under vinter och nån fel signal kan orsaka samma. Någon givare som inte gör sitt jobb riktigt... Tankade upp fullt nu (ha 25% i tanken) men på OKQ8 istället för Preem som jag alltid tankar på annars. Båda ggr det har hänt har det hänt när bilen varit kall, efter 5-8 min körning när man släpper av inför ett rödljus och ska stanna. Försökte provocera fram det imorse men det gick inte... (vilket iofs är skönt) Har någon nån mer teori så skriv gärna, själv kan jag absolut inget om motorer och styrning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.