|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen upptäckt ett tickande ljud ifrån motorn som jag misstänker har med ventilerna att göra. Har läst lite trådar här på forumet, men inte direkt något som har med n53 motorn att göra. Någon som har erfarenhet av detta? Vad gör man åt skiten? Ljudet följer varvtalet och igår hörde jag det inte alls, men idag var det tillbaka igen... Skall åka en sväng och kolla om det försvinner när motorn har blivit riktigt varm. | |
| Vanligt problem. Jag hade en 530i 06 som fick samma symptom om man körde för många korta sträckor med bilen. Testa som du sa att köra en lite mer rejäl vända så ska du se att det försvinner. | |
|
Körde en vända på ca 3 mil igår, och precis som du skriver försvann missljudet. Kör oftast bara korta sträckor med bilen (till och från jobbet ca 2 km) Kan det vara så att oljan inte inte riktigt tar sig dit när man bara kör korta sträckor? Samt att det är kallt. För jag har aldrig hört ljudet när det inte är kallt. Tack för svar! |
|
|
Har samma problem, och endast när det är kallt i kombination med korta stäckor och bilen ej är tillräckligt varm. Om jag kör i en motorvärmare så försvinner ljudet också, och lite längre sträcka till jobbet ca 3mil.. undrar om det är oljan som är för tjock och man kanske skulle hälla i en sån valve ticker concentrate som gör oljan lite rinniare.. eller byta oljesort? |
|
|
Vad kör ni med för oljor och hur länge har ni kört på den sedan oljebytet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har samma problem på min 523-07 när den körs korta sträcker på vintern. Använder endast Motulolja och bilen är nyservad. BMW CS #5206 |
|
|
Christer, vilken Motul-olja? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har tyvärr inte koll på vilken olja jag kör på. Ska kolla servicekvittot imorn. Men det är väl helsyntetisk mobil 1 5W-40 har jag för mig? Upplevde detta missljud förra vintern vid endast ett tillfälle. Ringde då verkstaden och de föreslog oljebyte trots att serviceintervallen visade 900 mil till byte. Denna gången står det 800 mil till byte och ljudet jag hörde förra vintern är tillbaka. Har kört ganska exakt 1000 mil sen bytet i november förra året. Verkar vara ganska vanligt fel, men är det farligt? Ska nog byta olja för att vara på säkra sidan. |
|
|
Mobil 5W40, var nog några år sedan de slutade sälja... Kan kanske varit 0W40? Kolla vilka klassningar oljan hade! Om den inte är BMW longlife-klassad (minst LL 01) är det inte lämpligt att använda sig av BMW:s förlängda serviceintervall. Kör du mycket kortkörningar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...såg nu att du kör mycket korta sträckor - då kan oljan spädas ut med bensin = blir för tunn! Kör några riktiga långkörningar på minst 10mil i lite högre tempo - då bör bensinen förångas från oljan. Detta kan ge ett intryck av att bilen drar olja när bensinen försvinner ur densamma, och det kan behövas fyllas på med ny olja för att kompensera vätske/volymförlusten i oljan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vi servade bilen enligt plan och jag tror de körde med Castrololja. Detta är som sagt ett rätt välkänt problem på BMW. Överlag verkar BMW mycket känsliga för att köras korta sträckor. Vår gamla 530i E60 liksom vår nuvarande 520d F11 tarvar även laddning av batteriet när den går korta sträckor. | |
|
Ok. Tror att jag eventuellt upplevde det du pratar om Johan för ett par månader sedan. Åkte på en långtur (ca 20 mil) och när jag va på väg hem började bilen varna för oljenivån. Det var bara att svänga in på OK och köpa bästa tänkbara olja. Efter mycket om och men fick jag tag på en longlife olja som skulle vara godkänd och tappade i nästan hela litern innan nivån var ok. Vid detta laget hade jag ej hört missljudet men detta var i höstas innan kylan kom.. |
|
|
Om man har "ogynnsam körprofil" (dvs. mycket kortkörningar, hård körning, körning i kallt klimat, drar mycket tunga släp/husvagn etc.) bör man inte hålla sig till longlife-intervallen, utan byta olja ungefär halvvägs - dvs. efter dryga 1000mil eller så. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kollade senaste servicen nu. Det va 5W-30 helsyntet. Stod dock inte vilket fabrikat det va på oljan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.