|
|
|
|---|---|
|
När jag står still vid t.ex. ett rödljus, så hoppar/gungar hela bilen (synligt inifrån). Det är alltså inte tal om vanliga vibrationer som kan uppstå pga. för låg tomgång, utan den gångar till 3-5 gånger/sekund. Jag tror att det är värre när motorn inte är genomvarm. Det hände senast idag, och då stod motortempen mellan kl. 11 och 12 - alltså nästan genomvarm. Någon som vet vad detta kan bero på? | |
| gungar* | |
|
Uppdatering: Det händer även vid varm motor. Börjar efter ca. 30 sekunders stillastående. Gäller alla växellägen. Försvinner om jag varvar upp lite. Kan det helt enkelt vara lite svajig tomgång? |
|
| Jag har en E46, men upplever lite liknande när man står still på tomgång med automatlådan i läge D. I mitt fall märks det bara när AC:n är inkopplad, så jag gissar att tomgången blir lite ojämn när motorn ska driva AC-kompressorn också. | |
|
Ska prova att stänga av AC:n nästa gång, tack! |
|
|
Hej Styrsystemet ska automatiskt höja tomgången när ac kompressorn slår till och från för att kompensera för den ökade belastningen så det inte "märks". Det låter som du får misständningar av någon anledning snarare om jag läser din beskrivning rätt. de kan ju bero på massor av saker jag skulle läsa ut felmimnnet och kolla realtidsdata på tändning/bränsle samt givarsignaler, annars kolla ev läckage på insugssidan/membranet. dom bmw v8or jag har ägt tidigare har inte haft ojämn tomgång någonsin så att något spökar för dig de kan ja garantera. lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.