AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.001

Större Bromsok till E36 ? INTE M3 vill fortfarande kunna åka med 16" fälgar.

er
5
eriken
320-88
Någon som vet vilka bromsok man kan hänga på en E36a.

De intressanta är att få i större bromsbelägg och gärna 4kolvsok utan att gå upp på större skivor. Vill Fortfarade kunna
åka på 16" fäljar.

Tacksam för svar!

/ Erik
Jag har "Kina-bromsar" (D2,K-sport,XYZ osv) på mina ena bil, en E34. Skivorna mäter 355mm, 8-kolvs ok. Får precis på original 17", dock med 20mm spacer fram o 30mm bak. Om du nöjer dig med max 330mm skivor o tillhörande ok (6 eller 4 kolvs gissar jag) så borde 16" gå på, eller om du köper 6-kolvs ok o trycker dit, men jag tror inte du kan ha mindre skivor än 300mm till de oken...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle förslå att du gör följande modifieringar på bromsarna om du anser att de inte räcker till:

1. Bättre belägg (även om BMW:s originalbelägg är bra) till t ex Ferrodo Performance DS (gatkörning) DS2500 (bana).

2. Byte till stålomspunna bromsslangar.

3. Byte av bromsvätska - till någon dyrare/bättre variant, finns många olika märken.

4. Byte av bromsskivorna till hålborrade/slitsade dito.

Om du då fortfarande anser att bromsarna inte räcker till kör du nog exteremt hårt på bana, annars är nog något fel!

Och tänk också på att även byta bakre bromssystemet så det uppgraderas i motsvarande grad - annars kan du hamna i en situation där bakre bromsarna inte tar många procent av bromskraften och det gör att de främre bromsarna får ta nästan all bromskraft = inte optimalt då du knappt utnyttjar bakbromsarnas retardationskraft alls!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Annars kommer jag snart ha original M3 3.2 skivor runt om till salu :). Främre mäter 315mm o har "flytande" nav, bakre mäter 312mm. Skivorna slår inte det minsta. MEN de är INTE nya, men priset kommer vara därefter oxå 750kr för alla 4 :). Är det ev intressant så kan jag mäta tjockleken på skivorna...
Vad jag vet så får man på 16" fälgar på dessa skivor, dock så kommer du behöva skaffa andra ok samt okhållare, främre oken är nog lättast att hitta, har för mig att oken från 540i E34 passar, samma sak med bakre oken från 540i. 540i E34 kan man hitta på skroten i regel:). Okhållarna skall passa även de, har jag för mig...
er
5
eriken
320-88
Tack då för allt info men svaret som jag söker är bara vilka bromsok passar på E36? 540 E34 alltså ev.

Tips: Kolla på Länk så ser du vilka ok som använts till vilka modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.