|
|
|
|---|---|
|
Hade för mig att intervallen för service var 3000 mil... När jag tog ut kärran sa den service 30000km, sen efter ett tag ändrade den sig till 40000 km. Nu efter 1100 mil så indikerar den service om 29000 km. Dvs 4000 mil. Kan detta verkligen stämma lr har kärran fått fnatt??? Har också noterat att det inte finns någon servicebok i bilen, ska det vara så??? | |
|
Allt stämmer. Den säger till själv när den vill ha service och serviceboken finns nu digitalt hos BMW. __________ Mvh Grelle |
|
| Serviceintervall på närmare 4000mil låter lite väl långt. Om jag varit du hade jag pratat med säljaren, en auktoriserad serviceverkstad eller BMW. | |
|
Efter dom inlägg man sett om service på senare modeller verkar +3000 mil intervaller vara standard. Åker man till bmw så kommer dom säga att bilen säger till själv när det är dags för service. 3år/8000 mil fri service. Hur mycket är den värd då?? Tycker personligen det är helt sjukt att man ska köra såna intervaller. |
|
|
Mmmm. Känns lite tufft, särskilt som jag tycker kärran tickar/knackar lite mer än när den var ny. För att inte tala om hur turbon låter... Viner ju som i en tidig SAAB 99 ju... Normalt??? |
|
| Nu när serviceboken bara finns digitalt hos bmw, hur löser man problemet att om ett par år låta serva en bmw hos den riktigt duktige lokala mekanikern som inte är bmw autoriserad bmw verkstad. Hur stämplar man det? | |
| Headmaster: det är nog lite det som är poängen från BMW's sida. | |
|
Serviceintervall på 3800 mil har jag upplevt på E91 diesel. Den föraren körde nästan uteslutande långkörning. Jag tror den kan visa att servicen ska komma vid 4000 ml nu, men när du kört ca 2000 mil kanske den har krypit ned mot 3300-3500 mil. Mer om du ändrar ditt körmönster. __________ Mvh Grelle |
|
|
"Headmaster: det är nog lite det som är poängen från BMW's sida." ...och att man sparar stora summor på att ha den digitalt. |
|
|
Plus att den är svårare att förfalska. De flesta mätarskruvare kommer inte direkt lyckas hacka BMWs databas... ------- //Lövet |
|
|
Det finns inget som hindrar dig från att serva den tidigare, bytte olja+filter efter 150 mil och kommer byta igen runt 1500. Utfördes på BMW, inga mätare nollades för att inte ställa till det för annat som ska bytas då datorn säger till. Sen vad gäller service hos någon annan verkstad, ett stämplat kvitto får du ju och det är nog lika mycket värt som en stämpel i en servicebok. -Tihe Suryoye- |
|
|
Headmaster: Det är väll bara att spara kvittot i en pärm eller något och be dom skriva ner miltalet på kvittot :) Jag tycker att det är bra att BMW har gått ifrån serviceböcker till digitala stämplar. Serviceböckerna är alldeles för lätta att förfalska och tyvärr har vi på forumet sett att helt sjukt många bilar är mätarskruvade idag. Om bilen är servad och "stämplarna" finns sparade digitalt hos BMW är det mycket lättare att se om bilen är mätarskruvad, speciellt när (inte om) stämplarna även börjar synas i carfax :) Tyvärr ingenting som hindrar någon som vill backa mätarna men det gör det lättare att upptäcka iallafall :) Angående oljebyten så tycker jag också att 4.000 mil låter galet och jag hade bytt olja minst 2 gånger innan på en helt ny bil. MEN man ska även tänka på att MYCKET har hänt med oljorna sista åren och dom håller betydligt längre än vad dom gjorde innan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.