|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag ska göra en oljeservice på min 530 -05, har börjat fråga runt lite för att kolla prisbilden. Blev dock förvånad när en mekonomen bilverkstad använder en olja som heter marathon, enl dom Bmw longlife-klassad. Har aldrig hört talas om denna olja, är det någon som vet mer om den här på forumet ? Hittade en gammal tråd från -03 så den har ju funnits ett tag. Hälsn. Per BMW när man älskar att köra bil. | |
|
Är det detta bolaget: Länk Det finns mängder av jättestora oljemärken som inte säljs i Sverige. Annars har jag sett att Mekonomen har börjat med en egen brandad olja av märket "Mekonomen", vet iofs inte vem som tillverkar den åt dem.... Själv köper jag numer olja av Levoil.de Billiga och snabba leveranser och smidig betalning med PayPal. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan Ja det verkar vara den oljan du länkade till, kanske är bra men man vill ju köra på en olja man vet är bra. Känns bättre med ett känt fabrikat, men det får man ju såklart berala för. Levoil hade ju bra priser, även oljemagasinet.se har bra priser för att vara i sverige. Hade det inte varit för stämpeln i serviceboken hade jag bytt olja och filter själv, det tjänar man ganska mycket på. Hälsn. Per BMW när man älskar att köra bil. |
|
|
"Marathon - när acceleration och toppfart inte är så viktigt!" Är säkert samma raff som kör Biltema 5-50 fast i annan dunk och 350:- dyrare.. :P |
|
|
Löjligt inlägg som inte tillför någoting. Med ":P" eller utan. Vart vill du komma, "Profossen"? OT: Sukke, har du pratat med verkstan om det inte går att göra en deal med att du tillhandahåller oljan? Iofs kanske du måste täcka upp för deras bortfall, men det kanske det är värt? |
|
| Däremot är ju inte filtren longlife, jag skulle nog satsa på att ha vanlig olja och byta lite oftare. | |
|
Nja, om du använder filter från de större tillverkarna (Knecht, Mann, Purflux etc.) skall de klara longlife-serviceintervallet tillsammans med en longlife-klassad olja! Däremot är oljefilter den "svagaste" länken i smörjsystemet i en vanlig bilmotor. Med bra högeffektiva filtersystem som tar bort partiklar som är mindre (ca 3-4 micron) än vanliga pappersfilter (som tar kanske 10-15micron med lite tur) och även tar bort vatten och bränslerrester, kan man i princip nå en rening av oljan som gör att den inte behöver bytas alls under bilens livslängd! Sådana filtersystem finns och är faktiskt inte så dyra - ca 3-4000kr. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Menar du att det enbart är reningen som är viktig? Jag trodde den huvudsakliga "nedbrytningen" av oljan var att molekylkedjorna slogs sönder och därmed försämrad smörjning som följd. I alla fall i syntetiska oljor som ju på konstgjord väg just fått den uppbyggnaden med långa molekylstrukturer. | |
|
Martin, det som är största orsaken till oljans nedbrytning är vatten som i sin tur reagerar kemiskt och bildar sura restrpodukter som i sin tur bryter ner oljan. Tar man bort bränslerester och vatten ur oljan och filtrerar bort smutsen effektivt, kommer oljan att hålla väldigt lång tid. Dokumenterade studier (har för mig att det var typ mer än 100 tunga lastbilar som följdes upp i verkligheten (vanlig trafik) med regelbundna oberoende oljeanalyser) i USA, har visat att man kan köra mer än 1.000.000 miles, dvs. mer än 1.600.000 km med samma olja i motorn utan att olljeanalyserna säger att oljan har blivit så dålig att den bör bytas! Dock är det en sanning med en liten modifikation, då man får slå i ca 2liter ny olja för att ersätta den olja som försvinner i filtret i samband med att man byter de högeffektiva spin-on-filtrena varje 5.000:e mil eller så, på så vis får man en regelbunden påfyllning av additiven i oljan som slits ut under driften. Då får man även tänka på att 2 liter är runt 10% av den totala oljevolymen i sådana motorer. Som ett förtydligande till vanliga pappersfilters filtreringsgrad - de ligger normalt runt 30-40 micron men kan i vissa fall filtrera lite bättre! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Martin, det jag menade var att skillnaderna mellan oljor av samma kvalitetsklassning med stor sannolikhet är så små att den praktiska betydelsen dem emellan är försumbar om man byter sin olja med 1000-1500 mils intervall. I min värld spelar det ingen roll vad det står för namn på dunken, jag går efter kvalitetsgrad istället. Och pris. |
|
|
Johan: Ok man lär sig något nytt varje dag :) Profossen: Då missförstod jag dig. /Martin |
|
|
Såg att jag kanske kan misstolkas i senaste inlägget: För at få så lång hållbarhet på oljan måste man givetvis ha ett bra filtersystem - det filtersystem som testades filtrerar bort 98,7% av alla partiklar som är 3micron eller större samt har en värmekammare som ångar bort vatten och bränslerester och jobbar "by-pass" (dvs. parallellt med motorns eget filter vilket i sin tur i praktiken blir ett back-up-filter eftersom det inte får mycket smuts att filtrera bort eftersom nästan all smuts tas upp av by-passfiltret). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.