AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.349

Felkod 59 Stalling Speed ?

Sida 1 av 2
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Hej
frukan skulle ut och handla julklappad idag och sätter sig i bilen för att backa ut ur parkeringen, men kommer inte så långt för att de va halt. Hon ringde mig och jag sa att hon skulle pröva koppla ur DSC och hon gjorde de och när hon gasa så small de från växellådan och fick upp varningslampan för växellåda.
Jag gjorde en felsökning med IMPA på växellådan och fick upp felkod
59 Stalling Speed

jag gjorde även en sökning på DSC och fick felkod
118 Status DME internal error

Jag har raderat felkoderna och kan lägga i alla växlar men den driver ej ?
Vet inte om de kan vara någon styrenhet som har gått eller vad de kan vara?

hoppas någon av er vet
Tacksam för snabba svar MVH
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gissar på ett mekanikst fel, typ spräckt lamellhus eller dylikt om de small från växellådan. Är aldrigt bra att gasa hårt i backläget historiskt sett.
En automatlådeexpert/renoverare bör nog ta sig en titt på lådan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stall speed är den hastighet ingående axel högst kan ha när utgående axel är still, dvs maximalt slir på momentomvandlaren. Har den nån olja kvar??
Kanske anser växellådan att växeln är i men märker att trots att ingående axel snurrar så händer inget.
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Tack för svar. Jag ska ringa Bil & Motorteknik i Huddinge nu och höra om dom kan ta en Titti på den, de värkar vara lite för avancerat för mig
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Jag har pratat mer Per på Bil & Motorteknik och han sa att han va nästan säker på att de e växellådan som Hasso säger. Renovera kosta 20 - 25 000 + ca 8000 för jobbet.
Ska man göra, de känns som om man inte bara vill säga Ja men gör så utan att man vet säkert vad det är för fel.
ma
7.450
marin849
Om det är vad det kostar är det ju mer lockande att leta upp en låda från en krockad bil o byta hela lådan.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Det låter som ett ganska omfattande ras i lådan. Det borde gå att hitta en utbyteslåda att stoppa i för en mindre peng än vad de ville ha för att renovera den gammla.
ma
7.450
marin849
Det ar en på forumet som gjorde nyligen, undrar vilken tråd..
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Betydligt billigare än Svenska renoverare om man kan ordna frakt Tyskland ToR
Länk

Saij har handlat av dom Länk
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
tack för allt tipps!
jag har bara en liten fundering, jag undrar om de kan vara så enkelt ett det är en drivaxel som har gått.
jag prova bilen sent igårkväll och kan lägga i alla växlar även när jag har sporten i så kan jag växla från 1 - 5an men den driver inte hjulen.
moton snrrar som en klocka och hade inga felkoder.?

tror ni det kan vara så enkelt, fick tippset av min farbror som har meckat mycket MB och sa att han va med om liknande på en MB.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Nja, om du har en bruten drivaxel så borde det höras ganska tydligt om den vevar runt vid försök att köra. Men det är bara att titta in under bilen och kolla om de är hela. Eller hissa upp båda bakhjulen och vrid på dem och kolla så det andra rör sig samtidigt, gör de det så kan du utesluta bakaxelproblem
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Ska göra det på lördag annars får jag lämna in den på BMW Solna, har fått tid den 8:e
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Nu har jag fått svar från BMW solna och dom säger att de e växellådan som har pajat.
Fick tag på en från skroten för 5000 som dom ska sätta dit år mig så hoppas jag de blir bra igen.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Jamezz
Är din bil typ mörkgrå med tonade rutor?
do
641
dobo
marin849
Det var jag som bytte min låda på min 530
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Hej,

Jag råkade ut för liknande 2003 på min BMW 523 E39 (1996)
Verkstaden ordnade en ersättningslåda från en bilskrot och monterade denna.
Billigare än att renovera, eller att få en ersättningslåda från BMW.

Skrotade bilen senhösten 2011 med 55000 mil på mätaren, hade inga problem med lådan efter bytet.

Dock så sluttade jag med fullgas back efter att lådan rasat. :)

Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Dobo
Ja de e den
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Då va bilen fixad!

Slut summan hamna på 5975:- för växellåda + frakt, 13000:- tog bmw för arbete och 1500:- för bärgare så straxt under 21 000:- ganska mtcket pengar men betydligt mycket mindre än vad jag trode det skulle bli!
do
641
dobo
Jag var med vår tungmeck igår och montera den i din bil samt hjälpte till att fylla i ny olja i lådan vid monteringen. Om du ska behålla bilen så är mitt råd till dig att byta silen och byta olja i den om ca 400 mil då oljan som var i lådan var i ganska dåligt skick. Du har även oljeläckage under bilen som jag misstänker är pga otät oljefilterhuspackning.

Skönt att den rullar nu iaf!
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Vad kul att de va en härifrån AP som gjorde de, ska tänka på de med oljan, och lekaget kommer från servobehållaren de e slangarna under som e dåliga eller klamern som håller dom.
Bilen går som en klocka nu växlar mjukare än innan.
Tack!
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
dobo:

vet att det va länge sen men jag va ute och bytte oljefilterhus packningen och det va som du sa att det va läckage där.
ang. växellådan jag fråga på bmw solna och dom sa att de kostar ca 10 000 kr och det tycer jag låter mycket. du skulle inte kunna göra det för en rimlig peng till mig? jag är medveten om att det är en process att byta oljan men 10K e ganska saftigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.