|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en BMW X1 2.0d -11 där det bildas beläggning (salt, snöslask) på bromsskivorna vilket resulterar i att när man bromsar så drar hela bilen åt höger (i de flesta fall) Pratade med BMW i Skellefteå angående det här och han sa att han hade varit med om det tidigare men att dom inte gjorde något åt detta problem, vilket jag tycker är riktigt dåligt. Är det någon annan som har samma problem och har fått respons från BMW? | |
|
Kör du mycket långkörning och bromsar sällan eller uppstår detta även när du kör i stadstrafik med flera inbromsningar på kort tid? Den drar nästan alltid åt just höger? Beror detta på vädret, snö och regn gör det värre och packad fin kall snö går bra? __________ Mvh Grelle |
|
|
Kanske skulle ha utvecklat problemet lite bättre. Detta händer alltid vid långkörningar när jag sällan behöver bromsa. Problemet uppstår bara vid slaskigt/blött väglag. Packad och kall snö går bra. Detta problem ska tydligen inte existera på X3 och X5 för där finns en funktion som gör att bilen bromsar lätt med jämna mellanrum just för att hålla bromsskivorna rena från beläggning. |
|
Verdi |
Jag har exakt samma problem med min E91. Dock drar den åt vänster. Hade den inne på översyn för nån månad sen men de kunde inte göra något. |
|
En kollega till mig hade samma problem fast med en E46. Där böts det till slitsade skivor fram och då var problemet löst. Nämnde detta för BMW men killen på verkstaden sade att i så fall skulle jag vara tvungen bekosta skivorna själv. Tycker det är så jäkla ruttet att inte vilja ta tag i problemet och lösa det åt mig, det är ju för bövelen en nästan ny bil! Kanske får försöka att kontakta BMW centralt eller något.. |
|
| Kan problemet variera också beroende på vilka fälgar man har? Stora luftiga t.ex. | |
| Svårt att säga när jag bara har testat med vinterfälgarna. Tycker inte dom är mer luftigare än några andra. De är dock inte bmw orginalfälgar. | |
| Har samma/liknande fenomen på min F10 och hade tidigare på E61. BMW ÅF skyllde på saltbeläggning på skivorna, inget fanns att göra tydligen...?? | |
| Samma för mig janih. Tycker det är helt värdelöst att de inte gör något åt problemet..suck. | |
|
Är det så illa att problemet inte försvinnwr "direkt" när.man bromsarn I regn t.ex. kan det ju märkas en liten fördröjning första gången man bromsar om man kört länge utan att bromsa, men skivorna torkar ju direkt. Vad är det saltet gör? Blir skivorna så rostiga att det börjar dra snett? |
|
|
Kan tänka mig att vänstersidan är mer utsatt för saltsörjan pga mötande trafik och därmed får mer beläggning på sig = bilen drar snett precis i början av inbromsningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hoppas någon ser ett inlägg på en gammal tråd... I slaskigt före upplever jag att bilen drar kraftigt till höger vid inbromsning. Saknar vår X3:a bromsfunktionen som ska hålla fukt och slak borta från bromsskivorna? Är ett tillägg som går att beställa? |
|
| Aktivera regnsensorn, då först aktiveras funktionen som "motionerar" beläggen mot skivan. Läst det på ett amerikanskt bmwforum vid nåt tillfälle. Hur korrekt den infon är låter jag vara osagt. | |
|
Antagligen en dum fråga men... "aktivera regnsensorn" är det samma som att ställa vindrutetorkarna i "auto"-läge? |
|
| Intressanta teorier både runt slitsade skivor och regnsensorn. Har vid ett fåtal gånger råkat ut för att bilen verkligen vill sticka hårt åt höger vid kraftiga inbromsningar. Då har jag kört längre sträckor på motorväg och sedan behövt bromsa hårt. Kan på rak arm inte minnas om det bara varit vid slask eller om det också har varit vid blött väglag på sommaren. Minns heller inte om regnsensorn varit aktiverad eller inte, men skall komma ihåg detta nästa gång jag råkar ut för något liknande. | |
| Jo auto läget. Tycker mig märka en markant skillnad när jag har regnsensorn på, vid körning i saltslask. | |
|
Man kan också försöka med att sätta torkarbladen på högsta hastighet en kortare tid. En del modeller lär då sätta an bromsarna något för att ta bort vatten. |
|
| Pratade med verkstaden igår, och de sa att på F10 så aktiveras "bromsskiverengöringen" när man slår på regnsensorn. | |
| Då kanske man kan förutsätta att det är samma på e84? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.