AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.691

Behövs stolarna göras iordning?

Mr
14
Mr.leslie
118d m-sport -09

Tidigare:

M3 coupé DKG -08
Z4 M roadster -07
740ia -00
Z4 2,5i -03
Jag spanar efter en härlig söndagsbil. Valet har hamnat på en Z4 M Coupe.
Har hittat ett par stycken som är rätt färg, miltal, utrustning, osv.
DOCK tycker jag på var och varannan bil att lädret är inte lika "sträckt" som det var när bilarna var nya. Visst, det är ingen ny bil men är man petig så är man.
Det blir liksom luftpartier mellan dynan och lädret som gör att det "buktar" uppåt.

Frågan är då alltså om ni har några tips på hur på bästa sätt att åtgärda detta?
Någon som kanske gjort något liknande?

Rätt naturligt att lädret "töjer sig" en aning. Det man får göra är att "sträcka upp skinnet", inte helt enkelt om man inte vet vad man sysslar med...
Mr
14
Mr.leslie
118d m-sport -09

Tidigare:

M3 coupé DKG -08
Z4 M roadster -07
740ia -00
Z4 2,5i -03
Exakt, jag förstår detta men därför frågar jag om någon har några bra tips på företag som är duktiga på detta.

Har du några tips?
Valfri bilsadelmakare, tex Länk
Mr
14
Mr.leslie
118d m-sport -09

Tidigare:

M3 coupé DKG -08
Z4 M roadster -07
740ia -00
Z4 2,5i -03
Tack!
Någon erfarenhet från de?
Nix...Men de hör till de bättre iaf, dock inte billiga...Skulle klä om ett armstöd, de ville ha 2300 ungefär. Fick samma jobb gjort hos en sadelmakare i Tyskland för dryga 1100 kr inkl frakt T/R, perfekt resultat med exakt samma nyans på lädret som den övriga inredningen:). PS: Ett nytt skinnklätt armstöd hos BMW kostar 2330 kr för ClubCS rabatten...
Mr
14
Mr.leslie
118d m-sport -09

Tidigare:

M3 coupé DKG -08
Z4 M roadster -07
740ia -00
Z4 2,5i -03
Bra info.
Vad hette firman som du använde dig av i Tyskland?

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Dawwe:

"Rätt naturligt att lädret "töjer sig" en aning." Håller inte riktigt med där....
Kvalitén på lädret eller dynan hos speciellt Z4:an är under all kritik.

Se bara på dessa lågmilare , undrar hur dessa kommer att se ut när dom har gått 15000 mil....

Länk

Länk

Länk

Länk

BMW M-POWER
Mr
14
Mr.leslie
118d m-sport -09

Tidigare:

M3 coupé DKG -08
Z4 M roadster -07
740ia -00
Z4 2,5i -03
Jag håller med GINO.
Roligt, för den första länken du visar är min gamla Z4 M. När jag hade den var sätet bra mycket mindre ja, "osträckt" och det verkar komma fram även om man är aktsam. Även tidigare ägare var mycket petiga.
Jag pratade med en sadelmakare som sade att de brukar värma lädret för att det skall dra tillbaka sig
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Mr. leslie:

På mina bilar har jag alltid någon form av mjuk filt eller tunn stolsits på säten och mina säten brukar alldrig bli som dem jag länkade till.
Ett tips bara ifall du kommer över en fin bil med icke slitna säten framöver.

BMW M-POWER
Mr.leslie: Länk , hälsa från "David aus Schweden" :).
Gino: En aning töjer sig lädret alltid, sen om kvaliteten på lädret/dynan är lägre/sämre än tidigare modeller har jag däremot ingen aning om.
Förarstol E36 ca 13000 mil: Länk , som synes har lädret töjt sig en del, inget som stör mig.
Förarstol E36 ca 23500 mil: Länk samma här lädret har töjts sig en del.
Skall tilläggas att det är olika läderkvaliteter, E36:an har "Walknappa" medan E34 har "Vattenbuffel"
Förarstol E34 skall det stå när det gäller "Vattenbuffel lädret"!
Nytt försök....Förarstol E34 "Vattenbuffel" efter 23500 mil: Länk
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
BMWs stolsklädslar har ju diskuterats flitigt på detta forum, och då mestadels i negativa ordalag, både vad gäller sensatec, m-mockan samt skinnklädslarna. Ingen detalj som BMW direkt prioriterar ur kvalitetssynpunkt, tyvärr.
Mr
14
Mr.leslie
118d m-sport -09

Tidigare:

M3 coupé DKG -08
Z4 M roadster -07
740ia -00
Z4 2,5i -03
Buffel-lädret är bra mycket mindre känsligt. Hade det i min 740 och den hade gått cirka 22 000mil och såg bättre ut än de flesta av bilderna på Z4'or ovan.
Synd att de bilarna med nappa läder eller dylikt är så känsliga
Mr
14
Mr.leslie
118d m-sport -09

Tidigare:

M3 coupé DKG -08
Z4 M roadster -07
740ia -00
Z4 2,5i -03
Tack Dawwe och Gino för tipsen !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.