|
|
|
|---|---|
|
BMW E39 523 -97 Höger xenonlampa har slocknat. Först har jag lossat tre torxskruvar på den enhet som lampan sitter i, därefter drar jag ut enheten med lampan från lamphuset, och då uppstår problemet med att jag inte får loss lampan från enheten? Det ser ut att vara en bajonettfattning på lampfoten men den sitter som berget och jag vågar inte använda för mycket våld då jag är rädd för att förstöra något. Kom med tips om hur jag får loss lampan. En annan fråga: Hur vanligt är det att den enhet som tänder lampan som kan vara trasig? | |
|
Inga skruvar behöver lossas, men den gulfärgade plastringen sitter ofta som berget och kan gå sönder när man skall vrida den för att lossa lampan. Hur startade felet? började lampan missfärgas innan den slocknade? Isf, byt lampan, eller rättare båda, de har ju lyst lika länge och du får annars snart skruva igen. Desutom får du lite olika ljusfärg mellan de båda om de har olika ålder. Om lampan lyste fint och slocknade tvärt så kanske drivenheten kan misstänkas. FP |
|
|
Jag hade samma svårigheter på min '01. Tog tillslut till lite våld som gjorde susen. Upptäckte att någon hade brukat för mycket våld på andra sidan, då den fattningen redan var sprucken. Fick lite glapp på den sidan i lampan men lyckades stabilisera den tillräckligt. |
|
| Jag har nu fått loss lampan, det hade blivit korsslutning mellan tändarenheten och sockeln på lampan. Resultatet blev att plast mot plast hade smält samman och det gjorde att lampan satt fast i tändarenheten. Provade med en annan lampa i tändarenheten och då fungerar det - har beställt nya xenonlampor. | |
|
Stämmer att det ibland pga fukt eller glapp kan bli en del överslag och ljusbågar som smälter och förkolnar plasten. Här ligger 10-15kV vid tändögonblicket under ett kort ögonblick. Se till att få bort ALL förkolnad plast, annars har du snart ett nytt problem. Egentligen återanvänder man aldrig delar för högspänning osv som skadads pga överslag osv, risken för "återfall" är stor. Har du direktmonterad drivenhet (fyrkantig metallbox med en D1-lampa) eller en kort kabel till drivenheten med en svart/röd kontakt vid lampan? FP |
|
| Min BMW är av årsmodell 97 och bilen har en tändarenhet som är rund och sitter med tre st torxskruv på lampsockeln, det är endast skruvarna som håller tändenheten på plats mot lampsockeln. Såsom det beskrivs i texten ovan ser det alltså inte ut. | |
| Xenonlampan är av typen D2S-35Watt | |
|
Lite mysko. D2S brukar vara anslutna med en kabel till drivenheten, runt 15cm lång, mjuk och tjock isolering. Men det kan finnas varianter verkar det. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.