AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.897

Byta/regga motor e28

ju
6
justlikechuck
328i Sedan -98
518i Sedan -85
Hej! har en e28 -85 med en 518 motor i, den är troligen skrot så gör det lättaste för mig & byter motor. Men är sugen på lite värre, då lyder frågan: Vilken är den "värsta" motorn man kan stoppa i som det går lättast att regga med? & passar e.v den direkt i samma motorfästen m.m?

Mvh Christoffer
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det lättaste att registrera är om du håller dig inom gränserna +20% effekt / +10% vrid. Då kan du registreringsbesiktiga bilen utan att behöva göra något mer än att byta motor.

Din motor har runt 105hk/140Nm så du bör alltså hålla dig under 126hk/154Nm.

Närmast till hands ligger då M20B20-motorn som satt i E28 520i. Antingen med K-Jetronic eller L-Jetronic systemet. Den M20B20 som satt i E34 använde sig av det modernare Motronic systemet (men ligger på 129 hk så kan vara risk att den har för högt tillåten effekt/vrid). Ananrs är M20 en mycket trevlig och enkel motor. Bör vara ganska vanlig också. Dessutom mycket enkel att montera då den satt i E28.

Nyare motorer som tex M43B18 (som satt i E36 318i) är modernare på alla sätt och effekten är under godkänd nivå (115 hk) men momentet på 168 Nm är för högt så denna kan du inte ha.
Däremot så fungerar den mindre M43B16 (102hk, 150Nm) rent regelmässigt. Fast den har lägre toppeffekt så kommer den ändå känns piggare än den motor du har idag då vridmomentet är högre och plattare och du har mer effekt på varvtalen som leder upp till max varvtal.
Men väljer du denna motor måste du även ta med katalysatorn och komplett motorstyrning. Och hur lätt/svårt det är att montera in denna motorn i en E28 vet jag inte. Brukar dock vara att ju modernare desto svårare (mer avancerad elektronik, startspärrar etc etc etc).

Kolla gärna in på www.sfro.com för mer information om motorbyten.
ju
6
justlikechuck
328i Sedan -98
518i Sedan -85
OKey, tack för svar! :)

Men nu har jag ju l-jetronic i min, då borde du ju gå att använda samma boxar & kablaget om jag tar en m20b20 med l-jetronic & sätter i?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, det diffar ju två cylindrar så det lär ju inte fungerar särskilt bra :-)

Det är dessutom olika databoxar för olika motorer, så du behöver det som ska vara till en M20B20 tex. Är ju L-Jetronic till min M20B23 (E30 323i -85) men det är en unik databox till denna.

Sedan så skiljer det sig en del mellan M20-motorerna. Vissa har kallstartsventiler, vissa har det inte. Det skiljer mellan fördelarna, vakuumslangar, olika typer av tidigare- och senförställningar med mera. Även skillnader i cylindertoppar och kolvar som gör att det är olika kompressionsförhållanden och gör att man vill ha olika tändinställningar gör att det skiljer en del mellan motor och motor. När man säger M20-motor menar man egentligen bara grundkonstruktionen, allt runtomkring är olika och skiljer sig mellan årgångar och modeller. M20/M30-motorn designades ju på 60-talet och användes långt in på 90-talet!

Du behöver en komplett motor, med kablage och styrbox (alternativt köpa delar löst).
ju
6
justlikechuck
328i Sedan -98
518i Sedan -85
Ok, jo det förståss :)

Men motor/box/kablage, sedan är det isortsett plug&play?

Hittade även en m353 motor för ett skapligt pris, passar den utan speciella mods i min bil? Är väl bara att ta upphängning & bromsar från den bilen med isåfall om man ska regga den eller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Well, plug and play skulle jag inte vilja lova - men lägger du lite tid på kopplingsscheman och är metodisk är det inga problem. L-Jetronic är mycket enkelt då tändsystemet är en helt separat enhet och insprutningssystemet en helt annan (först i Motronic som dessa slogs samman).

M535-motorn (som har Motronic) är en riktigt trevlig motor att arbeta med också - även den enkel.

Men då måste du utnyttja 15kW/100kg regeln, och för att kunan utnyttja denna måste du registreringsbesiktiga den som ombyggd bil.
Du måste byta bromsar och drivlina för att den ska klassas som ombyggd. Men allt detta måste du ändåså byta.
Så du behöver ny slutväxel, kanke andra drivaxlar, nya nav, bromsskivor/bromsok/bromsokshållare/handbromsdetaljer där bak, kardanaxel, bromsskivor/bromsok/bromsokhållare fram, växellåda, troligtvis komplett växellådslänkage, motor, kablage och styrdon, kylare, slangar, expansionskärl, elboxar, komplett avgassystem,grenrör, eventuellt katalysator om det fanns på motorn, fjädrar/stötdämpare fram, krängninghämmare med mera. Säkert glömt en hel del.

Tänk även på avgifterna. Kolla på SFRO men en besiktning för ombyggt kostar 4500 SEK och bullerprovet 1250 SEK. Sedan den extra besiktningen på Bilprovningen, kanske 750 SEK där.

Så om du hittat en billig motor men behöver köpa de övriga delarna lösa så kan det kosta kanske - tja - låt oss säg 8500 SEK, lågt räknat. Sedan avgifter på 6500 SEK. Du är över 15 000 SEK. Alla projekt drar över, så räkna med 20 000 SEK eller dylikt.

Ofta brukar det alltid löna sig att hitta en donatorbil som man kan ta det mesta ifrån. Det brukar vara det som är mest praktiskt av alla alternativ.
ju
6
justlikechuck
328i Sedan -98
518i Sedan -85
Tack så mycke för hjälpen, blir troligen den simplare 520 motorn då, är trots allt bara en vinterbil :)
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Allra enklast borde väl vara att byta till en 2-liters m10, dvs samma motor som du har. Då kan du använda samma grejer som redan sitter i bilen. Kanske ska du byta till något störrre spridare. typ 10 - 15% större, samma som den förväntade effektökningen. Ska du ha in en m20 måste du byta motorfästen, växellåda och kardan, troligen även växelspakslänkage etc. Kör du "mitt" koncept behöver du heller inte bry dig om omreggning eftersom det inte kommer att märkas.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, M10B20 hade jag ju glömt! Bra förslag! Helt rätt, borde ju vara otroligt mycket enklare och mindre arbete att ta en sådan istället.

I vilka modeller satt denna motor? Vad jag hittat så fanns den i E12 520/520i och E21 320/320i. Satt väl i 2000/2002:orna också. Och vad jag kan se så är det bäst att ta en motor ifrån en med bränsleinsprutning då dessa har högre CR (kompressionsförhållande) dvs du mer effekt ut från motorn. Tex så har E12 520 bara 9.0:1 i CR medans E12 520i har 9.5:1 i CR.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Sätt i en m20b20 och regga med sen byter du till en m20b25 när du reggat den? :)

ju
6
justlikechuck
328i Sedan -98
518i Sedan -85
Tack för svaren grabbar! Blir lite klokare nu :)

Verkade tyvärr vara svårt att få tag på gamla m10b20 motorer, var inne på bildelsbasen & kikade & fanns bara en sådan, som tyvärr hade förgasare. Får kika vidare! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.