AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.171

cirkulation

ke
30
keo
525i-92
Hej. Knappen under snöflingan på ac panelen är väl
till för att samma luft skall cirkulera i kupèn.
Nu undrar jag när och varför använder man den?
Dum fråga kanske
MVH KALLE

KEO
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Dum är bara den som inte frågar och lever i okunskap resten av sitt liv.
Du den knappen är väl till för att slå på AC:n och om det är ngn knapp för cirkulation i endast kupén brukar den ha symbolen av en cirkel.

NoFear
<¤¤00¤¤>
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Den orangea knappen under snöflingan (som är blå) är till för cirkulation inne i kupén vilket kan vara bra om du åker förbi en soptipp eller åker bakom en gammal dieselbil mm...

roadZter
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Eller vill få upp värmen fortare.
Det går ju snabbare att värma upp om man inte tar in kall uteluft hela tiden.

fyrhjulsdrift är roligast!
///M5T
Om det är två "ringar" på den knappen har man även sk AUC. I det läget växlar den automatiskt mellan åter-cirkulation och att ta in frisk luft utifrån beroende på mängden luftföroreningar. Jag antar att det är koloxid-halten som mäts, fast jag vet ju inte säkert. Kanske någon annan som har mer insikt i detta...?
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
DanneZeta: Bakom gamla dieslar hissar man ner rutorna och tar ett par riktigt friska andetag :) INTE trycka på återcirkulation...

Diesel Performance.....
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Knugen: Ok, ska testa det nästa gång! :P

roadZter
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Dock mycket användbar vid soptippar :)

Diesel Performance.....
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej

Jag har två "ringar" på min knapp, en ring med A i mitten och en utan. Jag bara undrar en sak, om jag aktiverar återcirkulationen med A:et i mitten så startar AC:n om det är varmt och värmen om det är kallt (naturligtvis i förhållande till vad jag sätter värmen på också). Men däremot behöver inte "snöflingan" vara aktiverad för att AC:n i detta läge skall starta. Vet inte hur den gör när bara återcirkulation är aktiv.

Går alltid automatiken för värme/ac igång när återcirkulationen är aktiv? Eller kan A:et betyda någon slags klimatorautomatik istället för AUC? Jag har nog trott det eftersom jag i detta läget bara behövt ställa tempen oavsett om det varit kallt eller varmt ute och ac/värmen har därefter reglerat sig självt.

Always Diesel
Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
En liten annan fundering...
Om jag inte missuppfattat bruksanvisningen fullständigt så ska läget med ett A i ringen vara återcirkulation en viss tid, d.v.s. den ska själv växla tillbaka.

Jag har någon gång glömt knappen i detta läge, men inte har den kopplats bort. När rutorna började imma efter en ca 20 min. tycker jag att den borde ha gett sig långt tidigare. En 5 minuter eller så hade ju varit ganska lagom tycker jag.

Någon som vet hur det ligger till?

/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.