AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.448

köpråd av m5 e39

ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
tjena har börjat bli sugen på att byta till mig en m5 e39 nu till våren. har hittat två intressanta på blocket men vill ha lite råd av er...

Den första, en välvårdad ( ser det ut som) 5 ägare och inte allt för höga mil. Dock är det en 98a, barnsjukdommar? eller är det ordnat nu? LÄNK: Länk

Den andra, ungefär samma mil. dock 15(!) ägare. Är det något man ska oroa sig för? 00 så det är väll facelift då? Länk: Länk

Det är dom jag tycker är intressanta på blocket, om det inte är någon annan här som har lust att sälja?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

fanns inga m5e39 1998..dom kom 99
faceliften kom sept 00,på modellår MY 01
verkar som den 00an har bara eftermonterade strålkastare fram
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

den första röda är tlllverkad mellan sept-dec 98,asså MY 99
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Min är tillverkad i maj 98 och reggades för första gången i juli 98.

Provkör objektet som är intressant och känn på den och lyssna. Jag är 10e ägaren på min och jag köpte den för ca 2,5år sedan och kan säga att min hållt bäst mellan min och mina vänners e39 M5.

Saker kan rasa men finns det inget klonk eller skrapljud av något slag och att pedaler och styrning känns tajt så tycker jag inte att det finns anledning att oroa sig. Bra historik är ett plus. Gör en ordentlig service där du byter alla filter vätskor och stift när du köpt (gör man inte alltid det vid privatbilaffär?) så kan du nog sova lungt. :)

Be
1
Bealm
BMW635CSIK -88 SV-Såld
Hej

M5:an från Jönköping finns det mycket skrivet om på M5 forumet.
Vart såld på KVD för inte så länge sedan.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
M5an i jönköping har jag kollat på för ca 3 år sedan. Redan då var den väl insliten och miltalet kändes inte rätt kontra skicket. Jag hade hoppat den.
Mja...De första M5 E39 tillverkades så tidigt som förvintern 1997, tex denna Länk . Dessa bilar är sk "utvecklings/förserie bilar". Däremot stämmer det att årsmodell -99 är den första officiella årsmodellen, även om de så är tillverkade våren 1998 tex. Jag har för mig att samtliga bilar producerade till och med aug/sept -98 är sk "förserie bilar", men de räknas som -99:or. Observera! 99:or syftar i det här fallet inte på skåningarnas benämning av mindre intelligenta svenskar boendes i huvudstaden*haha*
ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
Okej, tack för all feedback! Blir nog vänta ett tag tills "rätt" bil dyker upp. Men är det en nackdel att den är så tidigt tillverkad som den röda är?

Den i Jänköping är borta från listan. Kände på mig att de var något skumt med den.
Håller med Dawwe om årsmodellerna, tex stämmer det på uppgifterna från SBP/dåvarande vägverket gällande 540i E39. Även den första byggd i mars-95 klassas som 96a i de svenska pappren. Bör vara likadant för M5.

Om en bil har klarat sig i 13-14år bör det kommit fram om de vill ha extremt mycket olja. Din är väl rätt tidig Dawwe? Hur är din sango kräver era mycket olja?

Mvh Stephan
Tillverkad 20 juli, finns att beskåda i tidningen CAR juli -98, har ett exemplar av den tidningen så klart:). Tycker inte den drar speciellt med olja, ligger runt 400-500mil/liter olja, kör man redigt hårt så är det runt 300mil/liter. Dock perfekta avgasvärden, HC runt 10, Co 0.0-0.1 samt lambda 1.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Den röda på Tjörn har inte rullat mycket alls dom senaste åren, men jag har tidigare sett denna (ej synat) och den verkar vara i oförskämt bra skick iaf visuellt. Sen "råkar" jag veta att ägaren inte snålat på något vad gäller den bilen.
Klarar man sig med pre-facelift hade jag garanterat tittat närmre på denna.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Om man ska köpa M5e39 och inte har för bråttom så bör man nog vänta till våren/sommaren. Förra sommaren var det väldigt många fina samt slitna till salu. Bara att välja vilken man vill ha:)

(Den röda är säkert fin)

Mvh. Richard
Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

När de gäller m bilar så har priset stort betydelse,

tittar du på m5 e39 under 100k då e det svårt och hitta fin,

men runt 150 lär du få en fin facelift, De noga med servicar och historik

Den röda är fin, Men själv tycker jag att säljaren är oseriös bara ja kolla på bilderna. Ska man sälja en bil och ta bilder så ska den vara städad.

ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
Håller med dig till hundra angående bilderna Jonas. Det jag tvekar på med den röda är den röda inredningen, hel svart är mycket snyggare enligt mig.
Jag vill inte lägga för mycket pengar heller men runt 120 tror jag man kan få en ganska fin m5a för.

Tack spacco! Precis därför jag gjorde tråden för att sådan info ska komma fram!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
UAE (den svarta) gick på auktion i mars för 71tkr med en hel del brister (kan vara åtgärdat nu men bör ändå nämnas). Jag skrev lite här: Länk
Finns även info här på forumet. Den är ett kreditköp också, vilket kan vara bra att veta för den som är intresserad. Jag är själv ute efter en, men ingen av de här två är intressanta till nuvarande priser. Den röda är förstås bättre. Nu vet jag inget om historiken, men relativt låga mil (jag skriver relativt för den genomsnittliga M5 E39 i Sverige har inte rullat långt) och en intressant färgkombination. Att man inte verkar få 110tkr för en 11000-milare bådar gott inför ett eventuellt köp iaf. Jag räknar med att kunna få en bil för runt 80 som bara behöver hellack/dellack, totalrekond och det vanliga med LMM osv för att bli "bra" (alltså så som jag själv vill/har råd att få den men inte något mintobjekt som kan synas med förstoringsglas). Tror man ska ha is i magen, ligga på pengarna och vänta tills det är någon som MÅSTE sälja istället för alla dessa som VILL sälja. Marknaden för M5 E39 och även M5 E60 är minst sagt kall. Man får i nuläget (och säkert ett bra tag till) vara billig för att få sålt helt enkelt.

M5 E39 i Sverige Länk
När det gäller gamla "prestanda bilar" gäller det att köpa rätt bil som ägts av rimliga ägare. Kan nämna tex när vi var på väg att kolla på min bil så var jag på väg att vända redan INNAN jag sett bilen. Anledningen? Jo bilen verkade finnas i ett taskigt område så att säg, sannolikt har ägaren bara haft råd att tanka den tänkte jag...Fördomar, absolut men inte HELT osannolikt. Nu visade det sig att det fanns ett "rikemans område" precis bredvid, o där stod bilen fint parkerad i ett "helkaklat" garage jämte en Ferrari*haha*. Jag personligen föredrar bilar som ägts av relativt få ägare utan alltför snabba ägarbyten, o helst av någorlunda "entusiaster" eller någon som har råd att kosta på den det den behöver....
Det kommer alltid finnas folk som är "tvungna" att sälja, men knappast de som äger de finare välskötta exemplaren. För lets face it, en 100" är inga stora pengar idag, dessvärre...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.