AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.057

Missljud från 540iA

Yo
8
Yoshua
540iA -00
Hallå! Köpte en 540 iA förra veckan och har lagt märke till en grej nu i efterhand.

När jag startar bilen (och hör den sköna motorn mullra) så uppstår det ett skrikande/gnisslande ljud från bilen. Ljudet följer med varvning av bilen så att ju mer gaspådrag det är desto högre och dovare (lägre ton men högre ljud) blir ljudet. När jag släpper gaspedalen så försvinner ljudet även om bilen rullar, gasar jag igen så kommer det i vissa fall tillbaka bara för att försvinna efter en kort stund.

Det är väldigt kallt i krokarna just nu (-10, kallt för Skåne) så det har säkert en inverkan, men har märkt att ljudet inte uppstått förrän jag tankat bilen 7 minuter efter första starten. Detta har bara uppstått tidigt i körningen då det är väldigt kallt, någon som har en aning om vad det är? Testat att söka men hittade ingen tråd angående ett liknande ljud.
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Du kanske har kollat det ? .
Men om du har för llite olja till servot så kan du få ett jäkla liv som följer varvtalet .
Om det inte är någon av kilremmarna som slirar .

Yo
8
Yoshua
540iA -00
Okey, nej faktiskt inte. Vet du någon bra olja? Och om det är remmarna, måste de bytas helt eller går det att smörja in det/fixa det på något annat billigt sätt?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
om det är remmarna så bytt også strammehjulen de sitter på (NYTT)
Yo
8
Yoshua
540iA -00
Jag bifogar ett klipp där en bil låter så som min, fast bilen på klippet låter mycket värre men samma slags ljud.

Klipp: Länk
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Servo oljan får bilen att gnissa lite, skulle det kunna vara, men för mig brukar det bli värre när man svänger (speciellt om man står still). Om du skall fylla på olja så är det VIKTIGT att du fyller på rätt olja! Det står på locket till servo reservoaren vilken olja du skall ha.

Remmar kan man kolla med ett gammalt bonn-knep. Om du pudrar på lite potatismjöl på insidan remmen så brukar de sluta gnissla ett tag. Så du kanske kan ta en rem i taget. Och testa så. Dock så måste jag säga att jag bara testat detta på en gammal Ford från 77, om någon säger att detta är en dålig ide så är det nog inte värt att prova. Det funkade för mig, men det kan ju vara så att det inte är jättebra för remmarna...

Jag vet inte hur inne du är på 540 motorn, men ett tips vid en nyköpt bil är alltid att kontrollera oljepumpsbultarna (antingen själv, lite meck men inte så svårt, eller så lämnar du in den). I samband med detta måste man även byta oljan, men det kanske är dags ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.