|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Fast all konvertering av helljus/dimljus är godkänt så länge de fungerar/rätt ljusbild. | |
|
Dimljus är aldrig tillåtet att konvertera. Helljus är inte heller tillåtet egentligen men ingen ljusbild kollas på besiktningen så därför släpps det igenom. ------- //Lövet |
|
|
F-tar: Det är ju precis det jag försökte förklara: Det är inte tillåtet, har inget med funktion eller ljusbilder att göra. En segsliten skröna tydligen... Reglerna är svårlästa och svårtolkade, speciellt sedan EU bildades och numera har hamoniserat i princip alla fordonsregler. Men de har "alltid" funnits, speciellt vad gäller belysningsanordningar. Kolla hos de mera seriösa tillverkarna av fjärrljus, t.ex NBB. De fuskar inte utan talar om vilka lampor som får användas i allmän trafik osv. I den helt andra änden av skalan finns alla som säljer eftermonteringssatser, inte många där talar om att det är otillåtet att montera grejorna, annat än för styling och utställning osv... FP |
|
| Egentligen orkar ja inte med detta xenontjaffs då den ena vet bättre än den andra.. :p det jag vet och har upplevt är att xenon i helljus och dimljus är ingen fara att konvertera. Sen är jag nöjd så ;) | |
|
Självklart står det alla fritt att tycka, fundera och även uppleva i form av besiktningar osv. Sen är det ju alltid bra att känna till de bakomliggande reglerna OM det blir ett nedslag vid något tillfälle, så slipper man bli överraskad osv. Väldigt många berättar gärna om när man åkte genom en besiktning eller flygande kontroll osv utan att en viss sak upptäcktes eller anmärktes på osv. Det är ju helt OK och känns kanske bra och så, men man måste vara lite försiktig med att gå ut och göra detta till en gällande regel som alla kan rätta sig efter osv. FP |
|
| Kanske inte finns någon särskild lag om detta, utan det är vad folk har förstått sig till :p | |
|
Jodå, det finns en lag och det är den som Folke hänvisar till!! //David |
|
| Den missade jag, att tro saker bygger inga lagar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.