|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bilkunniga! Jag funderar på bilköp som rubriken antyder. Just nu lutar det mest åt en e36 m3 och min plan är att använda den året runt. Jag har två andra bilar i åtanke som jag tänkte lista här och som jag vill få era synpunkter kring. Jag listar min syn på för- respektive nackdelar på de bilar jag funderar på och skulle uppskatta hur ni ser på det hela. Allt är relativt till de andra modellerna och detta är enbart mina antaganden. Bmw m3 e36 , har inte bestämt om jag vill ha 3.0 eller 3.2 då jag inte provkört någon av dem. Fördelar: Billiga reservdelar Driftsäker Rolig på sommaren Går att använda som en bruksbil då det är ganska bra komfort i en e36 Jag gillar förarmiljön på e36 Nackdelar: Mindre rolig på vintern då den inte har bakhjulsdrift Dåliga lastmöjligheter, inte prio 1 men trots det ett faktum Mitsubishi evolution 5-7/ Subaru Impreza(jag jämnställer dessa bilar och reserverar mig för eventuell okunskap) Fördelar: Permanent fyrhjulsdrift vilket gör den till extremt kul att köra vintertid Helt okej att köra på sommaren Billiga reservdelar Nackdelar: Mindre driftsäker än m3 Bullrigt ljud vid tex långkörning Gammaldags inredning och förarmiljö Audi s4 kombi v8 (årsmod ca 2003-2005) Fördelar: Sleeperstuk med en kombi som gör 0-100 på under 6 sek Fyrhjulsdrift vilket även här medför en roligare vinterbil Komfort Lastmöjligheter Trevlig förarmiljö Nackdelar: Kostnader om något går sönder Kostnader för service Bränsleförbrukning Om man läser min egen lista ligger m3:an i överläge, men jag behöver synpunkter på de andra bilarna eftersom jag själv inte ägt någon av dem, förutom en 95:as Impreza wrx vilken är för gammal hur som helst. Vad tror ni? Har ni några andra tips eller rekommendationer för en rolig åretruntbil. Är det någon här som kör m3 året runt som kan lämna sina synpunkter på hur det funkar? Om det blir en m3:a kommer jag köpa nya hakka-däck om det har betydelse. /Simon | |
|
edit: Jag menar ju så klart att m3:an inte har fyrhjulsdrift under rubriken nackdelar. |
|
| hur många månader har du vinterunderlag där du bor? jag skulle nog snarare säga att m3:an är extremt kul att köra sommartid och minst lika kul att köra vintertid om man har vettiga däck. medans de 4 hjulsdrivna bilarna är extremt kul att köra vintertid och extremt tråkiga att köra sommartid. | |
| Du kan gå på M3 E46 eftersom den verkar rymmas i din budget, säkerligen en bättre vinterbil en E36 då den har antispinn mm. | |
|
Jag bor i Norbotten så det är vinterväglag ganska många månader häruppe. Du har helt rätt i det, ska en fyrhjulsdriven bil bli kul på sommaren behövs det mer effekt än vad det är i både evo och s4. Jag vill helst slippa antispinn, däremot vill jag ju ha diffbroms vilket bara det underlättar då man ska ta sig iväg på snö. En e46 m3 har jag sållat bort då det är dubbla försäkringskostnaden jämf med en e36 m3, har också fått för mig att delarna är dyrare. Annars är det en grymt cool bil. |
|
|
Jag har kört med min m3 en vinter och det jag kommer ihåg av den erfarenheten är att den tar sig fram väldigt bra i lös snö pga att den driver på båda hjulen. Däcken var Nokian Hakkapeliitta 4 225/45/17 detta är 8 eller 9 år sedan men den gick mycket bättre än min 535:a då det bara spinner mest hela tiden. |
|
|
jag slutar aldrig att förvånas över hur bra en bil med diffbroms tar sig fram i snö, jag hade 2st 535:or i början av vintern varav den ena hade diffbroms men totalslut vinterdäck och den andra hade vanlig öppen diff och nya nokian hakka 5 och jag kan bara säga att den med diffbroms tog sig fram 100ggr bättre även med dom slitna däcken, det var dock ombytta roller när man skulle bromsa :P själv har jag aldrig haft problem med mina bakhjulsdrivna bilar vintertid och jag bor uppe i norrland och åker till jobben innan snösvängen har kommit så ut och snöröjt. enda gången jag verkligen ill ha 4 hjulsdrift är när man ska komma iväg från korsningar, det kan ta en jäkla tid om man är lite het på gasen :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.