|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har upptäckt att jag hade massa vatten under mattan på passarcerar sidan i fram. Det har ju sugit upp massor i skumgummit. Jag upptäckte det första gången i våras, men då sa glasmästaren att något var felmonterat. Jag trodde då att problemet var löst, men icke. Jag har kollat så att vattenbariären i dörrarna är ok. Jag var inget panoramatak. Någon som har tips? | |
| Sorry.. X5 från 2004. | |
|
Har lyft upp mattan och bombat bilen med vatten utan att jag kan se att det kommer in något. Körd ut bilen ur garaget. Efter 2 timmar ute i kylan lyfter jag på mattan och det är lätt fuktigt på hela golvet. Det varken snöa eller regnade ute. Är det kondens jag får när bilen är varm inne och det är kallt ute? |
|
| Nedanför framrutan och framför/ovanför pedalutrymmet på E70 finns ett utrymme (för bl a vindrutetorkarmotor mm). Håller man inte dräneringshålet fritt från löv & skräp mm så kan det bli stående vatten där. Är det en liknande konstruktion på E53? | |
| Får kolla. Tack för tipset! | |
| hade samma problem på min e53 x5, dräneringen från takluckan veckar sej eller nått, hade nån cm vatten i hela bilen, dräneringen går mer i a-stolpen o där sitter det airbagar så jag lämna in bilen till bmw , kostade ca2000 spänn, sen tog det en vecka o torka mattor o skumgummi | |
| Har ju ingen taklucka... | |
| har haft detta problem på andra bilar, då har det kommit från dräneringen till ACn | |
|
Tror att det kan vara det faktist, för det har inte kommit något mer under vintern och då har jag tvättat den massa ggr. |
|
| Blir fain tokig! Kom inget vatten under vinter och sommar. Har haft lite koll under tiden. Men nu helt plötsligt är def dyngsurt! | |
|
Jag skulle fortfarande kolla att AC:ns dränering inte är igensatt - AC kan producera över liter med vatten per timme (speciellt om det är fuktigt ute) och är avrinningen inte bra så kan det läcka över bredderna och hamna på golvet och under klädseln på dito |
|
| Ok. Vet du vart exakt slangen går inne i bilen? | |
| Skulle gissa att ac dräneringen sitter i närheten av kardantunnel, lyft upp bilen och kika. | |
|
Du har nog två en på varje sida Ibland ser det ut som en plastplugg i plåten. |
|
|
Länk Din bli är äldre men nog samma problem. |
|
|
Det behöver inte vara problem med dränering för AC:n som orsakar vattnet. Men det kan vara AC:n på ett annat sätt. Jag hade tidigare en Volvo 760 GLE -83 där passagerarmattan blev våt. Orsak: AC:n rör genom torpedväggen var inte isolerade hela vägen inne i kupén. Kondens fälldes ut på rörets utsida i kupén precis innanför torpedväggen. Vatten rann sedan på insidan av torpedväggen ned till passagerarmattan. Botemedel: Jag kletade på en massa tätningsgummimassa på röret inne i kupén. Det rörde sig bara om någon cm av röret. Detta gjorde att isoleringen mellan kalla rör och luft blev bättre och minimerade risken av kondensutfällning avsevärt. Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Det var dräneringen till ac som var igen satt. Blåste lite försiktigt i slangen under bilen och efter det är det snustorrt. |
|
|
Då var jag och köpte ny lister och tänkte montera tillbaka allt igen. Tar en sista titt under mattan och upptäcker att det har blivit blött igen...! Jag är fortfarande inne på att det är dräneringen från AC:n. Finns det någon som har en sprängskiss där man ser hur dräneringen är dragen. |
|
| Patric T .. bara en tanke , finns det dräneringshål i motorrumet på X5 ? Har själv haft problem med dem på en E39 och Renault Clio, totalt stopp och vatten på passagerar sidan. | |
| Lyft upp bilen och blås rent det underifrån med tryckluft kanske hjälper? | |
|
kavve: Det är en ide som ska kollas. delorian: Om du läser mitt svar ifrån 2014-08-30 så gjorde jag det och upplevde att det försvann efter det, men nu är det tillbaka. Jag kan ju blåsa igen, men känner att jag skulle vilja se på en sprängskiss hur slangen är dragen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.