|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, påbörjade jag stötdämpar & fjäderbyte idag, Köpte ett coiloverkit från Schmiedmann, länken/bilder finns här Länk Problemet jag har nu, är att jag fick med en liten tunn bricka och en stor ganska tjock bricka som sitter på stötdämparen bak, som ni kan se på bilden på länken ovan. När jag demonterade mina original stötdämpare bak så fanns det inga liknande brickor! Så stod man där och inte visste hur man skulle göra, vart man skulle sätta dem nya två brickorna man fick med nya stötdämparna. Kollar man på sprängskissen av stötdamparen bak på länken här Länk Så finns inte dem Brickorna med på bilden! Gjorde då som så att jag struntade i att montera brickorna jag fick, eftersom jag inte visste var jag skulle montera dem, och spände låsmuttern som sitter längst upp på stötdämparen, ovanför stötdämparfästet och den skålade brickan lika mycket som på originalstötdämparen, alltså inte helt och hållet utan bara så att ca. 5mm av gängorna kom upp exempel finns här i länken Länk När jag var klar och sänkte bilen så upptäckte jag att det inte var något tryck på den översta skålbrickan, och nu skramlar den brickan och har sig när man kör! extremt irriterande! Har någon en aning om hur jag ska rätta till felet? är det bara att spänna låsmuttern mer eller ska jag montera in brickorna jag fick med någonstans? Detta är AKUT eftersom bilen används varje dag från och till jobbet och ska ombesiktigas i veckan pga dåliga gamla stötdämpare!!! All hjälp uppskattas!! | |
|
Har du flyttat över topplagringen från den gamla stötdämparen till den nya? Jag förstår inte riktigt vilka brickor du menar, ser bara 1 sort på schmiedmannlänken. |
|
|
Ja alltså allt är flyttat över! topplagringen, den översta brickan, den brickan under topplagringen och dammskydded/kudden. man ser inte på bilderna. under den brickan som syns, så finns det även en liten tunn bricka. Har ingen aning om man ska montera in dem någonstans eller om man endast ska spänna låsmuttern som är längst upp tills det tar stopp. Behöver verkligen hjälp haha :( |
|
|
Om du drar åt låsmuttern tills det tar stopp, tar gängorna slut då menar du? Annars är det väl bara att fortsätta dra åt? |
|
|
Detta är iofs en m3, men här sitter en planbricka i toppen på översta bilden... Länk Vet inte om jag varit till nån hjälp, men lycka till och hoppas det löser sej! |
|
|
Gängavståndet är ca 2,3 cm. jag hade kunnat dra åt låsmuttern tills det inte går att spänna mer, men då kommer nog stötdämparen bli ''kortare'' tänker jag. Den planbrickan som sitter på toppen på den m3an, det är en SÅN planbricka jag fick med! men jag har ju redan en bricka som ska sitta där, som är skålformad.. Vet inte om planbrickan jag fick med ska användas på samma plats som den originalbrickan som sitter längst upp, alltså ersätta i vissa fall kanske. Tack för hjälpen!! får hoppas att någon stött på detta problem förut.. |
|
|
Har du fått rätt på det eller? Muttern ska dras åt så mycket du kan oavsett fram eller bak. Annars risk för glapp. Dämparen blir inte kortare för det. |
|
|
Tjena Clintan!! hade tänkt skriva till dig i och med du säkert har mekat med stötdämparna på e36or! Nej jag har inte fått rätt på det ännu.. Jo jag anade att muttern skulle dras åt så mycket som möjligt. Men varför är den inte åtdragen så mycket på originalstötdämparen?? så som man kan se på bilden jag har länkat. Och då var det inget glapp ju.. Har du någon aning om var den stora brickan jag har fått med dem nya stötdämparna ska sitta??? Alternativet jag har i huvudet är att montera den brickan Under topplagringen, och spänna muttern så mycket det går. På så vis kommer distansen på glappet minska. Eller bör jag strunta i den idén och bara spänna låsmuttern och slänga den nya brickan?? |
|
| Har du ringt å kollat med Schmiedmann? | |
| Faktiskt inte.. borde kanske göra det nu.. men skeptisk till att dom har svar på frågan | |
|
Ringde Schmiedmann och berättade mitt lilla problem. Deras förslag var isåfall att montera brickan under topplagringen. ska nog göra så, och spänna muttern ordentligt. |
|
| Hur kan du inte se att de är nr 6 och 10 i den länken till realoem du postade, som är just dessa brickor? | |
|
Det är inte dessa brickor, nr 6 och 10 på realoem är skålbrickor, skålformade alltså, och dem fanns monterade på originalstötdämparen. Dom flyttade man över. Brickorna jag fick är planbrickor, eller distansbrickor om man ska kalla dom för det. Men nu är problemet löst iaf! :) Lossade låsmuttern längst upp, tryckte ner stötdämparen så den åkte av topplagringen, monterade planbrickan jag fick med kittet, sen återmonterade jag allt. På med skålbrickan längst upp och spänna muttern så mycket det går. NU är det bra och inget skramlar eller glappar ! :) TACK FÖR ALL HJÄLP och råd allihoppa!! |
|
|
Ja då är de väl nr 7 då :) om de bara är till för distans. Du ska inte passa på och byta topplagringarna när du ändå lägger tid och pengar på nya stötdämpare? Jag kör Millways, sen så byggde jag om dom gamla Länk topplagringarna så man kan muttra dit allt från utsidan Länk utan att riva inredningen i framtiden. |
|
|
Jo det var det som var tanken egentligen.. att byta dom också mot nya så allt blir nytt. jag bytte den ena mot en som är fräsch(hade en liggandes), den andra såg inte ut o vara helt död(hylsan hade inte släppt ifrån gummit), orkade inte sticka o handla en ny haha.. sen är det inte så jätte svårt o riva klädseln som tur är :) så det får jag ta sen ifall den ger sig. Riktigt smart det där med att bygga om dom! :) Enda nackdelen är att muttrarna/gängorna kan rosta efter lång tid ifall man inte skyddar dem på något sätt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.