AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.931

523 e39 svårstartad , slö , ryckig , ryker mycket...

Kr
12
Kristjan Ekholm
523i Touring -98
Min 523 e39 har varit krånglig ett tag nu och inte gått riktigt... svårstartad , slö , ryckig , ryker mycket (luktar illa men ej olja eller vatten), ganska hårt / morrand motor ljud... Efter att ha läst runt en hel del på forumen och blivit ganska övertygad om att det är vevaxelgivaren så lämnade jag in den för att läsa av felkoder för säkerhetsskull... mycket riktig så var det felkoder på den och lmm... så beställer jag vev givaren och byter den ... startar upp motor och den spinner som en katt .. :) Glad i hågen så tar jag en provtur på ca 5km.. allt ok.. :) För att nästa dag när jag ska starta den låta likadant igen och ryker .. men dock lättstartad och inga ryckningar... Någon som har bra förslag på vad jag ska gå vidare med ??? provat att rycka loss kabeln till lmm men ändrar inte gången på motorn...
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Om man rycker ur kabeln till lmm så ska väll tomgången ändras eller rycka till åtminstone?

Du säger att den ger ett morrande ljud? Är det metalliskt klapper från framsidan av motorn så kan det vara vanos o-ringarna som kanske behöver bytas.
Kr
12
Kristjan Ekholm
523i Touring -98
Händer absolut inget när man drar ur lmm kontakten... Däremot om man skruvar av olje-påfyllningslocket ... ???
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Ska inte hända något speciellt när man öppnar locket, möjligen något lite förändring i varvtal.
Verkar som du har täppt någonstans i vevhusventilationssystemet.
FAF
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Tror inte det är hans vevhusvent, lyfter man på oljelocket och tomgången ändras så har han ju undertryck = vevhus borde fungera.

Kan ju vara en remspännare till multiremmen eller annat som rasslar och att bilen ryker mycket vid kallstart är rätt normalt då avgassystemet suger in sig mycket fukt.
Att avgaserna luktar konstigt kan ha att göra med att katalysatorn är kall och inte renar tillräckligt.

Hade du felkod på LMM?
Kr
12
Kristjan Ekholm
523i Touring -98
Ja det var felkod på lmm när jag var inne och läste av ... men dom lyckades nolla både den o vev givaren... då gick den fint en kort bit.. nu när vev givaren byttes så gick den kanon fint och jätte tyst en kort sträcka igen... :( men nu mer lättstartad och inte ryckig.. :) däremot skunk lukt från avgaserna och hård / morrand (ej rassel)gång i motorn... någon som vet om det ska hända något med gången på motorn om man lossar lmm kontakten på en som är frisk.. ??
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Provat skaka på katalysatorn om det skramlar om den, eller att den är täppt?.

628csi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.